10 tips voor waardevolle online conversaties

Traditionele marketing heeft plaats gemaakt voor een nieuwe vorm van marketing. Een vorm die past bij deze tijd en bij de consument anno nu. Deze consument is veranderd. Hij hecht veel waarde aan de perceptie en ervaringen van anderen. En is niet meer onder de indruk van een schreeuwende advertentie of reclame. We leven in een snelle wereld.

Waardevolle conversaties

De consument anno nu

Consumenten zijn mobiel en hebben 24/7 informatie beschikbaar. Ze zijn mondig en kritisch en geven hun reacties, zowel positief als negatief. De consument van nu hecht veel waarde aan wat er speelt binnen zijn online en offline netwerk. Deze consument wil geboeid worden, is op zoek naar inspiratie, ervaringen en hij wil ergens deel van uit maken. Consumenten delen hun ervaringen op verschillende manieren. Ze gaan met elkaar in gesprek op platformen of binnen een community. Voor bedrijven is het belangrijk te weten wat er leeft binnen de doelgroep. Waar is hij mee bezig? Waar praat hij over? En met wie? Om te weten waar jouw doelgroep op zit te wachten, moet je ze betrekken. 

Contentmarketing als linking pin

Een goede manier om jouw doelgroep bij je merk, organisatie of product te betrekken is door contentmarketing. Met Contentmarketing zorg je dat je als merk of organisatie met relevante content aanwezig bent op het internet daar waar je doelgroep gesprekken met elkaar voert en opvallende content deelt; in de timelines van de mensen. Maar alleen aanwezig zijn is niet genoeg, je moet ook actief zijn. Creëer interactie, inspireer en prikkel mensen, toon interesse,  ben daar waar jouw doelgroep is en verplaats je in hem.  Conversaties & interacties zijn een belangrijk onderdeel binnen contentmarketing om je content verspreid te krijgen. Maar het geeft je ook de mogelijkheid om meer te weten te komen over jouw doelgroep. Interactie die geïnitieerd wordt door je content is het begin. Het leidt tot een dialoog waarin ervaringen worden gedeeld. 

Conversaties & interacties

Veel merken en organisaties gaan nog niet of nauwelijks een conversatie aan met hun fans en followers. Ze zijn misschien bang, denken dat ze niets te vertellen hebben of zijn soms zelfs simpelweg niet geïnteresseerd in wat er gezegd wordt. En dat is raar… In het dagelijks leven doe je de hele dag niet anders. Gesprekken voer je de hele dag door. Over iets of over niets. Oppervlakkig of lekker diepgaand. Gesprekken die je interessant, grappig of leuk vindt. Over onderwerpen die je boeien, die je verder helpen, inspireren of gewoon voor een glimlach zorgen. En soms voer je gesprekken waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Of gesprekken die moeizaam verlopen. Guess what: Online is het niet anders!

De consument anno nu, wil echt contact. Als het niet echt is, prikt deze kritische consument er direct doorheen. En social media kanalen volpompen met boodschappen enkel en alleen om te roepen hoe tof je bent als merk, dat is niet echt. Echt contact daar draait het om. Dat je uren later nog eens terugdenkt aan iets wat iemand heeft gezegd of een tip die je kreeg. Niet alleen het onderwerp blijft dan hangen, maar ook de beleving die je er door gekregen hebt.   

10 Tips voor waardevolle conversaties

Het verschil maken in woord en daad. Daar draait het om. Mensen verwonderen, prikkelen en helpen,  inspireren en geïnspireerd worden. Maar hoe doe je dat? Hoe ga je een waardevolle conversatie aan die er toe doet? En hoe kun je jouw doelgroep betrekken bij je merk of bedrijf? Hierbij een aantal tips die je daarbij kunnen helpen. En.....You can try this at home.

  1. Het begint met geven. Je enthousiasme, je oprechte aandacht, extra informatie, een leuke scoop, etc.
  2. Het vergt soms wat moed om je te verbinden. Toon lef en durf je kwetsbaar op te stellen. Ook als bedrijf. Super spannend, maar als dit echt is, kan het je heel veel opleveren.
  3. Stem je communicatie af op jouw doelgroep. Pas je tone of voice hier op aan.
  4. Vind degene met wie je een verbinding aangaat belangrijk en laat merken dat  wat hij zegt jou oprecht interesseert en je daar, waar mogelijk, iets mee doet. Let hier wel op dat je de verwachtingen weet te managen.
  5. Stel  (open)vragen en krijg op deze manier inzichten over je doelgroep en wat hem drijft.
  6. Doe eens iets anders dan het geven van een voor de hand liggende reactie; stel een prikkelende vraag, wees scherp of maak eens een grap.
  7. Stel af en toe eens een persoonlijke vraag en lok uit tot waardevolle interactie.
  8. Wissel regelmatig van rol, als in een duet dat je samen zingt. De ene keer ben je de zender. En een volgend moment ben je de ontvanger die vragen stelt vanuit oprechte interesse.
  9. Trek geen trucendoos open met een set standaard reacties en vragen. Daar prikken mensen zo doorheen.
  10. Humor! Daar houden we toch allemaal van? Schenk mensen een lach en ze zullen je niet snel vergeten

 

Heb jij nog aanvullende tips ? Laat die dan vooral hieronder in de reacties weten! 

Wil je meer lezen over contentmarketing? Lees hier over Contentmarketing in vijf stappen.

 

 

 

 

barbara
Barbara Berkhout
15 sep 2014
Dit artikel is
2672x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 12
  • 0
  • 0
  • Share on Google+ 0
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken