10 veelgemaakte SEO fouten

De spelregels die Google ons oplegt om hoog te scoren in de zoekresultaten veranderen door de tijd heen. Lees verder voor 10 eenvoudige tips die grote impact kunnen hebben op de SEO score van je website.

De spelregels die Google ons oplegt om hoog te scoren in de zoekresultaten veranderen door de tijd heen. Technieken en regels die voorheen goede resultaten gaven, hebben nu geen effect meer of zorgen er zelfs voor dat Google je website juist lager laat scoren. Daarom staan hieronder 10 veelvoorkomende fouten die nog steeds worden gemaakt en heel eenvoudig voorkomen kunnen worden..

10 veelgemaakte SEO fouten

SEO fout 1 – Overmatig gebruik van keywords

SEO keyword stuffing

Misschien we de belangrijkste tip die ik kan meegeven is dat je nooit overmatig gebruik moet maken van keywords. Een pagina titel, url of description laten bestaan uit meerdere keren hetzelfde woord, wordt door Google gezien als spam. Hierdoor beland je direct een stuk lager op de lijst van zoekresultaten.

SEO fout 2 – Meta keywords dragen niet bij aan SEO

Keywords werden vooral in het begin van het zoekmachine optimalisatie tijdperk gebruikt. Door zoveel mogelijk keywords in te zetten, kon de pagina op al deze woorden gevonden worden. Omdat hier op grote schaal misbruik van werd gemaakt, neemt Google de meta keywords niet meer mee in hun zoekresultaten. Het kan geen kwaad, maar Google raadt zelfs aan om hier geen tijd meer aan te besteden.

Dit zegt Matt Cutts van Google er zelf over:

SEO fout 3 – Geen keywords in de URL maar codes

Sommige websites maken gebruik van een zogenaamd Content Management System. Hierdoor zijn pagina’s eenvoudig aan te maken en te onderhouden. Je moet echter wel opletten dat het systeem mooie URL’s aanmaakt.

Standaard wordt er voor elke pagina een unieke code gemaakt en dit is dan direct de URL waarop de pagina te bereiken is.

Voorbeeld: www.naturalbeautyblog.nl/?p=710

Zowel jij als Google kan aan de URL niet zien waar de pagina over gaat, daarom is het iveel beter dat de titel van de pagina overeen komt met de inhoud. Probeer de belangrijkste keywords vooraan in de URL te zetten.

Voorbeeld: www.naturalbeautyblog.nl/cosmetica/verzorging-voor-het-slapen-gaan/

SEO fout 4 – Geen keywords in de pagina titel

Net als de URL van een pagina, is het noodzaak om ook de belangrijkste keywords in de titel van de pagina te zetten.

Let erop dat de gebruikte keywords in de titel ook terugkomen in de tekst op de pagina en je de belangrijkste keywords vooraan in de titel zet. Daarnaast moet elke pagina op je website een unieke titel hebben mag ook niet langer mogen zijn dan 65 karakters. 

SEO fout 5 – Geen keywords in de meta description

Een meta description geeft in het kort weer waar de pagina over gaat. Gebruik hier ook de belangrijkste keywords van de pagina vooraan in de tekst.

Daarnaast kan deze tekst ook worden gebruikt om bezoekers van Google te verleiden om naar je website te gaan.

Kijk voor meer informatie over meta description in deze blogpost

Als je zelf geen meta description maakt voor een pagina, zal Google zelf een meta description maken. 

SEO fout 6 – Afbeeldingen zonder "ALT" en "Title" tags

Een plaatje of foto heeft natuurlijk geen tekst. Door gebruik te maken van de ALT en Title tag, kan je Google laten weten wat er op de afbeelding staat. Gebruik hier ook weer de belangrijkste keywords vooraan in de tag.

Zorg er ook voor dat de afbeelding zelf ook een bestandsnaam heeft waarin de belangrijkste keywords voorkomen. De bestanden zouden dus niet foto1.jpg of afbeelding.jpg moeten heten, maar bijvoorbeeld “SEO fouten.jpg” of “SEO vriendelijke afbeelding.jpg”. 

SEO fout 7 – Flash only websites

Hoewel Flash er mooi uit ziet, is Google niet goed in staat om deze pagina’s te lezen. Het gevolg is dat de inhoud nooit goed zal worden geïndexeerd en het is dan ook direct lastig om hoog te scoren in de zoekresultaten. Zie als voorbeeld de onderstaande website. Grafisch fraai en opvallend, maar Google ziet een lege pagina.

SEO fouten Flash website

 

SEO fout 8 – Verborgen teksten

In het verleden kwam je ermee weg om witte tekst op een witte achtergrond te gebruiken om Google om de tuin te leiden.  Met name spam websites maken er gebruik van door een pagina in te richten op een populair keyword, maar voor de bezoeker van de pagina, hele andere informatie te laten zien. 

SEO fout 9 – Verkeerde opmaak van teksten

Google maakt gebruik van headings, dit zijn de zogenaamde H1, H2, H3 enz. tags.

SEO fouten

 

Door gebruik te maken van headings kan je de nadruk leggen op specifieke koppen binnen de tekst. Zoals het woord heading al aangeeft, dient deze alleen gebruikt te  worden als koptekst. Maak nooit een gehele alinea op als een header.

Google geeft headings krijgen extra gewicht, zorg ervoor dat je de belangrijkste keywords in de headings plaatst. 

SEO fout 10 – Alleen focussen op Google

Af en toe zie je websites die hoog scoren binnen de zoekresultaten van Google, maar de pagina zelf is amper leesbaar vanwege de opmaak of de inhoud is gewoon slecht.

Het is natuurlijk van belang dat je pagina goed wordt gevonden door Google, maar het is net zo belangrijk dat de bezoeker op de website ook aantreft wat hij verwacht. Content is en blijft natuurlijk king!

Daarnaast wil je ook dat de bezoeker een actie onderneemt na het bekijken van je website. Schrijf daarom altijd pagina’s die aanzetten tot actie.

Voor meer informatie kan je deze blogpost over het AIDA model lezen.

 

Weet jij nog andere voorkomende SEO fouten of wil je iets kwijt na aanleiding van deze blogpost, geef dan een reactie.

remco
Remco van Buren
10 nov 2010
Dit artikel is
5799x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 1
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken