5 social media lessen die we kunnen leren van Trijntje en Ditzo

Een goed bedoelde actie van Trijntje op social media waar nog lang over nagepraat werd, op een positieve maar vooral ook op een negatieve manier, vergeleken met een spontane "do-good" actie op social media van Ditzo. Welke learnings kunnen we trekken als we deze twee acties vergelijken? Wat zijn mogelijke succesfactoren van zo'n actie of campagne?

Trijntje Oosterhuis Facebook oproep Giro555

 

Trijntje's Facebook actie voor Giro 555, een explosie aan likes

We zijn allemaal nog maar net bekomen van de Giro 555 actie van Trijntje. Nou ja, bekomen is misschien wat zwaar aangezet, velen zien het voorval vooral als één van de opvallendste social media fails van 2013 en hebben er vooral hartelijk om kunnen lachen. Maar Trijntje zelf zal wel pas net van de schrik bekomen zijn. Een enthousiaste Trijntje die met haar goede bedoelingen via Facebook en Twitter het bericht plaatste dat zij voor elke like op social media €1 doneert aan Giro 555. Ambitieus die Trijn. In no time vlogen de likes omhoog en binnen enkele uren had de oproep op Facebook al meer dan 200 duizend likes en duizenden reacties. Een groot succes dus, maar ja, hoe ga je dat betalen? Trijntje zat vast met grote ogen thuis achter de computer verbaasd te kijken wat er allemaal gebeurde. Had ze dit nou echt niet aan kunnen zien komen?

Waar kwamen al die likes ineens vandaan?

Kijk, de oproep van Trijntje is natuurlijk gewoon goedbedoeld. En waarschijnlijk had ze oprecht gedacht dat het bij een paar duizend likes zou blijven. Waarom is er dan ineens zo'n explosieve groei aan likes ontstaan? Dat ligt vooral aan drie soorten "promotors" van de Facebook oproep van Trijntje.

  1. Ten eerste is er gewoon een groep mensen die oprecht deze actie van Trijntje omarmden en heel enthousiast reageerden, berichten deelden en waarschijnlijk zelf ook in de buidel tastten voor Giro 555. Zij waren niet bezig om primair Trijntje aan likes te helpen, maar handelden vooral uit de gedachte dat alle beetjes voor de Fillipijnen zouden helpen en dit wel een hele eenvoudige manier was om een bijdrage te leveren. 
  2. Dan is er een groep mensen die, nadat ze de social media flater van Trijntje inzien, hard hun best doen met liken en delen om er vooral voor te zorgen dat de zangeres zoveel mogelijk geld moet doneren aan de Filippijnen.Zij "liken en delen" haar eigenlijk naar de social media fail. Deze groep heeft duidelijk een groot aandeel gehad in de social media explosie van likes.
  3. En tot slot is er een groep mensen die niet echt liken of delen, maar vooral willen laten weten wat ze vinden van de actie en van Trijn. Sommigen simpelweg door te stellen dat het een goedkope manier is om aan likes te komen, anderen zoeken het juist in humoristische berichten over de naïviteit van de (tja, inderdaad social media naïeve) zangeres. Deze groep is ook nog zeer lang actief nadat ze de posts op Facebook en Twitter had verwijderd. 
En als het dan op social media binnen no time geëxplodeerd is, dan is het wachten op de traditionele media die er ook over moeten gaan berichten. En dan is de actie dus op het toppunt van zijn bereik en de flater compleet.

Paniek leidt tot een social media doodzonde...

Wat een goed bedoelde actie moest zijn, kreeg een mix aan positieve en negatieve reacties. Toen Trijntje zag dat de actie uit de hand liep en haar bericht van haar Twitter en Facebook verwijderde (en inmiddels weten we allemaal wel dat het weghalen van berichten vaak als social media doodzonde wordt gezien), sloeg de balans volledig uit naar negatieve reacties. De derde groep, de “niet-fans”, gingen toen helemaal los en twitter stond bol van de “Trijntje grappen”. En ook andere media kopten met het “Trijn heeft de trein gemist!”. De grappen zijn nog steeds niet van de lucht. Behulpzame “vrienden” doen haar nog dagelijks ideetjes aan de hand hoe ze het beloofde bedrag bij elkaar kan brengen.

Grappen over de Facebook actie van Trijntje

 

Niemand weet hoeveel ze uiteindelijk heeft gedoneerd. Daar openheid over geven, samen met een welgemeend excuus, had waarschijnlijk al een hoop goed gemaakt. Of ze had er een leuke draai aan kunnen geven door spontaan een benefiet concert te organiseren voor een paar duizend man voor een lullige €15,00 p.p. waarbij de opbrengst naar de Filippijnen zou gaan. Drie vliegen in één klap: de fans van Trijntje kunnen van het optreden genieten voor een “klein” prijsje, de Filippijnen krijgen een aanzienlijk hoger bedrag dan Trijntje nu waarschijnlijk heeft overgemaakt en het had Trijntje in een ander spotlight geplaatst: van “domme Trijn” naar “sympathieke Trijn”. Goed, dat blijft natuurlijk speculatie, maar wat zeker is, is dat Trijntje trending topic was. Of het haar imago ten goede is gekomen, dat is nog maar de vraag.

Dan de "Do Good" actie van Ditzo... 

Ditzo lanceerde vorige week een vergelijkbare actie. Vergelijkbaar maar toch anders… “Kijk kanker de wereld uit!”. Ditzo stond klaar om een nieuwe reclame met John de Wolf op te nemen om de ‘switchers’ te lijf te gaan. Totdat een item in De Wereld Draait Door van Professor Bernhards hen aan het denken ging zetten. In het item deed professor Bernards een oproep om er samen voor te zorgen om voor iedere patiënt met kanker een behandeling op maat mogelijk te maken. Op deze manier kan kanker volgens hem zoveel mogelijk een chronische en niet langer een dodelijke ziekte worden. Change of plans bij Ditzo! Want als je een hart hebt voor zorg, kun je eigenlijk tot maar één conclusie komen: het geld dat in commercials wordt gestoken, is veel beter besteed als het aan Professor Bernhards onderzoek gegeven wordt. Dan gaat het direct naar zorg. Ditzo is van mening dat je dan echt iets teweeg brengt en een bijdrage levert aan belangrijk onderzoek tegen kanker.

Ditzo stelt grenzen aan haar goedheid

Heldere boodschap! En wat ook helder is, is de actie zelf. Voor iedere view doneren zij € 1. Als het filmpje gedeeld wordt zelfs € 2. Een buitengewoon sympathieke actie. Hoe ver het gaat? Dat is al vooraf bepaald: ze gaan tot één miljoen.

Ditzo laat meteen zien met deze actie niet tot doel te hebben om fans of likes te verzamelen. Ditzo ontpopt zich juist tot een super promotor voor de strijd tegen kanker! Ze willen aandacht vragen voor het baanbrekende kankeronderzoek van het Antoni van Leeuwenhoek en er op deze manier voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen dit zien. Het zou toch fantastisch zijn als mensen die het filmpje zien, vervolgens net zo geïnspireerd raken als de mensen van Ditzo zelf toen zij Professor Bernhards bij De Wereld Draait Door zagen? Dan wordt er niet alleen geld opgehaald, maar worden ook nieuwe promotors gecreëerd. Op deze manier kan Ditzo rekenen op heel veel positieve reacties rondom de actie.

Een positieve uitwerking voor Ditzo

Ditzo krijgt met deze actie op veel manieren een positieve boost. Als medewerker kun je trots zijn als het bedrijf waar jij werkt zo’n actie onderneemt. En het zorgt uiteraard voor positieve word of mouth rond het merk; "Ditzo is er blijkbaar niet op uit om, ten kosten van het kankeronderzoek van het Antoni van Leeuwenhoek, likes binnen te halen. Nee, Ditzo wil 1 miljoen ophalen voor dit onderzoek! Hoe sympathiek is dat?!" En aangezien de grens al is aangegeven, valt er sowieso niets meer te saboteren aan deze actie door de tweede en derde groep mensen die het Trijntje juist zo lastig hebben gemaakt. Slim van Ditzo eigenlijk, zo positioneren ze zich met deze “do-good campagne” ineens als social company die niet alleen maar zoveel mogelijk verzekeringetjes wil verkopen. Ze laten eigenlijk meer iets van hun intrinsieke motivatie zien, daar waar andere zorgverzekeraars in deze periode van het jaar via allerlei media juist proberen zo veel mogelijk mensen te bereiken om hen toe te schreeuwen dat hun zorgverzekering "zo flexibel, goedkoop en fantastisch is".

De sleutels tot succes bij (impulsieve) do-good acties

Maar wat zijn de succesfactoren van zo'n do-good actie?

  1. Impulsief zijn is leuk, maar kijk uit met zulke acties. Niet iedereen op social media is ook sociaal. Sommigen vinden het gewoon leuk om spontane en goedbedoelde acties te saboteren. Dus bezint eer ge begint.
  2. Wees authentiek. Mensen waarderen sociale betrokkenheid, maar sociale betrokkenheid gebruiken om likes te scoren, daaraan hebben we een broertje dood. Dus als je zo’n impulsieve actie wilt ophangen aan een maatschappelijk doel, zorg dan dat het (opr)echt is.
  3. Wees helder in je boodschap. Zowel in waarom je iets gaat doen, als hoe en wat je dan gaat doen. Maar ook wat je grens is bij die actie.
  4. En houd je vervolgens wel aan die belofte.
  5. En mocht het dan toch nog uit de hand lopen en tot negatieve reacties leiden, negeer die niet, maar pak ze juist aan om er een nieuwe wending aan te geven. Be creative!

En daar zit ook gelijk het verschil tussen beide acties: doordat Ditzo meteen de grenzen aangeeft, loopt de actie minder storm dan bij de actie van Trijntje. De mensen die liken en sharen om een hak te zetten, vallen af. Daar komt bij dat de boodschap van Ditzo helder is en mensen raakt.

Succesvolle do-good actie van Ditzo

 

Inmiddels heeft Ditzo het miljoen likes al lang gehaald.  De actie heeft 4 dagen geduurd en Ditzo heeft met deze actie wel een heel mooi kado voor het jarige Antoni van Leeuwenhoek. Wat zullen de vervolgacties zijn?

http://www.kijkkankerdewerelduit.nl/

barbara
Barbara Berkhout
10 dec 2013
Dit artikel is
13578x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 35
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (4)

He Bar, leuk stuk! goed gedaan, reflecteert lekker tussen de hypocrisie van de reclame critici... ciao, Koen
Koen de Groot  12 dec 2013 - 12:10
Bedankt voor je reactie, Koen! Leuk!
Barbara Berkhout  13 dec 2013 - 09:46
Praktisch artikel met een item waar momenteel veel communicatie-/mediamanagers mee worstelen. Top!
Rico de Keijzer  19 dec 2013 - 10:42
Leuk dat je het artikel met plezier gelezen hebt, Rico. Bedankt!
Barbara Berkhout  20 dec 2013 - 08:58
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken