5 social media marketing trends voor 2014 [Infographic]

Vers van de pers. Om te begrijpen hoe marketeers gebruik maken van social media, heeft Social Media Examiner opdracht gegeven voor het jaarlijkse Social Media Marketing Industry Report. Hier komen weer allerlei leuke feitjes en weetjes uit. En die hebben we even onder elkaar gezet.

5 soical media marketing trends voor 2014

Want uit een dergelijk onderzoek volgt  uiteraard ook weer een mooi lijstje met trends voor 2014. En in dit geval betreft het trends over gebruik van social media onder de marketeers. Ook marketeers hechten veel waarde aan de inzet en gebruik van social media. Maar liefst 92 % van de marketeers geeft aan dat social media belangrijk is voor hun bedrijf, een stijging t.o.v. 86% in 2013. Op zich geen schokkend nieuws….maar wel leuk. 

1. Visuele content is favoriet

Het gebruik van visuele content zal komend jaar toenemen. 70% van de marketeers geeft aan het gebruik van deze vorm van content meer in te gaan zetten. Niet verwonderlijk, want wij zijn gek op beelden en infographics. Een overzichtelijke  en creatieve manier om veel informatie te geven en deze vorm van content is nog sharable ook. Verrassend is wel dat uit het onderzoek komt dat 58% van de marketeers geschreven content het belangrijkste vindt.

2. Bloggen is trending topic

Bloggen staat bovenaan de short list van menig marketeer. Een aanzienlijke 68 % van de marketeers is van plan om meer te gaan bloggen in 2014.  Hier hebben ze gelijk een grote uitdaging te pakken. We kampen met een overkill aan informatie die dagelijks over ons heen gegooid wordt en veel wordt niet eens gelezen. Dus deze “bloggers in de dop”  zullen het verschil moeten maken, mensen moeten verbazen en inspireren om zo op te vallen en gelezen te worden.

3. Google+ wint terrein

Google+ gaat terrein winnen. 65% van de marketeers geeft aan dat ze meer gebruik willen gaan maken van Google+.  Met 540 miljoen maandelijkse gebruikers, is Google+ geen kleine jongen meer die we links kunnen laten liggen. Dus eigenlijk heel logisch. Maar er is nog een reden waarom Google+ in opmars is. Als een auteur zijn/haar Google+ profiel koppelt aan de content die hij/zij geschreven en gepubliceerd heeft, beloont Google dit. Google helpt de auteur om het artikel op te laten vallen in de zoekresultaten. En dat willen we toch allemaal?

4. Tone of voice op sociale netwerken

91% van de marketeers worstelt met de vraag welke sociale tactiek het beste werkt. Goede vraag! Net als de vraag wat de beste manier is om engagement met je publiek te vergroten. Voortdurende veranderingen op het gebied van social media en toename van het aantal platformen zorgt er voor dat er niet 1 sociale tactiek bestaat. Deze tactiek is afhankelijk van platform, boodschap en doelgroep. Een uitdaging dus voor marketeers om de juiste snaar te raken. Maar uiteindelijk draait het er om dat je zo interessant bent dat je doelgroep je wil volgen, niets wil missen en zich wil identificeren met jou.  De tactiek is dan niet meer het belangrijkste.

5. Sociale ROI

Het meten van Social Media ROI (Return on Investment) blijft duister en ongrijpbaar voor marketeers. Slecht 37% is in staat om sociale activiteiten te meten. En in het kader van “meten is weten” is dit bar weinig. Niet zo raar dus dat 89% zich tot doel heeft gesteld  meer inzicht te verkrijgen hoe ze Social Media ROI meetbaar kunnen maken.

5 social media marketing trends 2014 [infographic]

 Een leuk onderzoek met nog veel meer interessante cijfers en conclusies. Wil je meer lezen? Ga dan naar slideshare.net/kittyhawk en download daar het gehele Social Media Marketing Industry Report. 

En...hebben jullie nog aanvullingen? Ik ben heel benieuwd.

barbara
Barbara Berkhout
03 jun 2014
Dit artikel is
5034x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 26
  • Share on Google+
  • 5
Nieuwsbrief
We hebben tot op heden zeer veel films gemaakt voor sociale media. Zowel interne communicatie als extern en waar het inderdaad vaak aan schort is het hiervoor genoemde 'meten is weten' (punt 5). Bereikt de film wel de juiste doelgroep? Krijgen we de respons (evt bestellingen) die we voor ogen hadden. Denken (potentiële) klanten nu anders over ons?

Er valt nog zoveel te winnen op het gebied hiervan. Zeker ook als er vantevoren goed over nagedacht wordt kun je allerlei rekeninstrumenten opzetten. Wij wijzen onze klanten hier altijd op (al is het wel iets wat buiten onze corebusiness, bedrijfsfilms, valt), dat je met goede voorop gestelde doelen veel beter weet waarom iets wel heeft gewerkt en waarom eventueel niet. Marketing blijft uiteindelijk altijd een proces van veranderen, veranderen en nog eens veranderen.

Companyfilms topbedrijfsfilm  20 mei 2015 - 12:52
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken