De Telegraaf Boycot Social Media case

Vrijdag 14 mei werd op deze site een kort artikel over de eerste fasen van een social media case rondom de Telegraaf geplaatst. Op onder andere Twitter was een heuse actie tegen de krant gestart met de oproep deze te boycotten.

Na een dag de ontwikkelingen gevolgd te hebben, was ik meer dan benieuwd naar het vervolg op deze ontwikkelingen. Vooral ook omdat er vanuit de Telegraaf niets aan social crisismanagement gedaan leek te worden. De vraag was hoe dit avontuur zich verder zou ontwikkelen.

De Telegraaf Boycot Social Media Case

 

Maar net zo snel en heftig als de storm op 14 mei startte, zo snel nam het ook in kracht af op de zaterdag erna. Op zondag leek de Telegraaf weer in rustige vaarwateren te verkeren wat nog eens bevestigd leek te worden door contentmarketingbureau feeder die op maandag 17 mei een persbericht lanceert met de kop: Telegraaf verslaat Twitter-index. Zij hebben namelijk een mediaanalyse uitgevoerd naar aanleiding van de case. De belangrijkste conclusies volgens feeder: niet-Telegraaflezers vinden elkaar in hun grieven, @telegraaf groeit in twee dagen tijd met ruim 200 nieuwe volgers. Kortom, volgens feeder een hoop buzz onder niet-telegraaflezers en met zelfs een toename van @telegraaf followers tot gevolg... En volgens datzelfde onderzoek hadden 276 Telegraaflezers het artikel via Facebook aangeraden bij vrienden!

Maar geven deze conclusies van feeder een goede samenvatting van datgene wat er plaatsgevonden heeft?

Een overzicht van de ontwikkelingen overdag van de Social Media case "Telegraaf Boycot".

Even een kort resume van wat er gebeurd is:

Vrijdag 14 mei, de Telegraaf lijkt onderwerp te worden van een offensief tegen de krant naar aanleiding van het online plaatsen van het artikel met het telefonisch interview met Ruben. Het had er alle schijn van dat de Telegraaf flink aangepakt zou worden, waarbij social media en met name Twitter een aanwakkerende rol speelde. Al in de vroege morgen beginnen mensen hun afkeer over het artikel te tweeten en oproepen te doen om massaal de abonnementen op te zeggen. Ook BN-ers zoals @Sanderdeheer, @petervdvorst, @MarcmarieH, @jochemmyjer, @andre_rouvoet, @femkehalsema laten via Twitter weten het een misplaatste actie te vinden van de Telegraaf. Sommige van deze berichten worden meer dan 100 keer geretweet.

Om 7.38 uur wordt de eerste Tweet geplaatst via een nieuw account: @telegraafboycot, tien minuten later wordt de hashtag #telegraafboycot gelanceerd. Zoals in het artikel "Volgt de Telegraaf in de voetsporen van Dell en Nestlé?" al is beschreven had dit nieuwe account binnen enkele uren meer dan 5.000 followers. Totdat het account enige tijd niet meer te bereiken was, het was "suspended". Al snel openden nieuwe accounts als @boycottelegraaf en @telegraafzuigt die binnen korte tijd samen ook meer dan 1.200 followers had. (Overigens wordt het account @telegraafzuigt nu gebruikt in een actie tegen Mart Smeets. Followers zijn nu onbedoeld aanhanger van deze actie. Dat lijkt me niet de bedoeling, dus unfollow!).Ook op Hyves en Facebook (Boycot Telegraaf en Boycot de Telegraaf) verschenen initiatieven. De Hyves groep heeft op 17 mei weliswaar slechts 36 leden, maar de groepen op Facebook hebben dan inmiddels respectievelijk 126 en 689 fans. Ter vergelijk, de fanpage van Telegraaf op Facebook heeft op 17 mei maar liefst 36 leden...

Na enkele uren wordt het twitteraccount @telegraafboycot weer actief en groeit uiteindelijk tot en met 17 mei door naar 6.268 followers. In dezelfde periode groeit @telegraaf volgens Twittercounter van 5.418 naar 5.544 followers (een stijging van 126 in plaats van 200!).

Twittercounter telegraaf boycot

De stijging van zo'n honderd followers op @telegraaf staat natuurlijk in schril contrast met de explosieve stijging naar meer dan zesduizend followers op @telegraafboycot. De 1.200 "anti-Telegraaf" followers op andere Twitter accounts neem ik dan gemakshalve en om dubbeltellingen te voorkomen niet eens mee. Alleen al met de hashtag #telegraafboycot worden tot en met 17 mei meer dan 650 tweets gestuurd. Dat is slechts een fractie van alle berichten op Twitter rondom de Telegraaf tussen 14 mei en 17 mei 2010. Het totaal aantal Tweets met betrekking tot deze social media case loopt waarschijnlijk in de duizenden. Ook vanaf de Facebook pagina's delen fans berichten met vrienden. De 276 keer dat, zoals feeder stelt, "Telegraaflezers" het artikel bij vrienden hebben aangeraden staat daarbij in schril contrast. Als het überhaupt al Telegraaflezers zijn die het artikel vanuit een positieve mindset "aanraden"...

Dat begint er toch akelig uit te zien voor de Telegraaf, hebben ze echt de Twitterindex verslagen?!...

Na Twitter volgen andere social media in de Telegraaf Boycot

En bij Twitter en Facebook blijft het niet. Een aantal weblogs had al snel melding gemaakt van het artikel van de Telegraaf en creëerden zo hun eigen discussie. Op Geenstijl (één van de platformen die het Telegraaf artikel als een van de eerste oppakten) waren 17 mei maar liefst 1067 reacties geplaatst. In een mum van tijd wordt over het artikel van de Telegraaf en de groeiende onrust op Twitter melding gemaakt op diverse weblogs. De lijst is enorm, alsook de discussies die op deze blogs starten. Google toont inmiddels maar liefst 43.100 resultaten bij de zoekopdracht boycot Telegraaf. Het is ondoenlijk om al die blogs, websites en platformen te benoemen. Ter illustratie: op NUjij.nl worden tot en met 17 mei worden maar liefst 6 berichten geplaatst in verband met de Telegraaf. In totaal worden hier meer dan 1.500 reacties achtergelaten en worden ze meer dan 1.000 keer verspreid via Twitter. Online volgen meer initiatieven. Al snel is een speciale Twibbon beschikbaar die maar liefst 812 supporters ontvangt. Ook wordt er een spoof gemaakt op een veel gebruikte scene uit de film Der Untergang die op VIMEO geplaatst wordt en die daar meer dan 330 keer bekeken wordt (dat valt me overigens een beetje tegen, hij is namelijk erg leuk).

En ook de "traditionele" media pikken de social media case op...

Uiteraard wordt de Telegraafcase ook (in eerste instantie online) opgepakt door de traditionele media. Al snel verschijnen er op het eind van de ochtend, begin van de middag van de 14de mei berichten over de online storm op onder andere de sites van de Volkskrant, het AD, RTL Nieuws. Ook wordt er diezelfde dag nog aandacht besteedt aan de ontwikkeling van de social media case op diverse radiozenders zoals BNR en zelfs in de USA wordt bij diverse mediabedrijven aandacht besteedt aan de Twitteroproer.

Zelfs de politiek pikt het op.

Zelfs de politiek laat zich dezelfde dag nog van zich horen. Om 11.00 uur 's morgens doet het ministerie van Buitenlandse Zaken al een oproep aan de media om terughoudendheid te betrachten. Diverse politici laten ook via diverse media weten dat deze manier van nieuwsgaring alle perken te buiten gaan. Secretaris-generaal Ed Kronenburg van Buitenlandse Zaken noemt het 'kwalijk' dat Ruben heeft gesproken met de Telegraaf. 'Dat zou niet mogelijk moeten zijn,' zei Kronenburg in het Radio 1 Journaal. Op Twitter hebben verschillende politici hun ongenoegen geuit over de keuze van De Telegraaf om er een artikel aan te wijden. 'Ongelooflijk,' schrijft GroenLinks-leider Femke Halsema. Tegelijkertijd vraagt ze zich af waar het ambassadepersoneel was om hem te beschermen. Ook PvdA'er Sharon Dijksma maakt zich kwaad. 'Onbegrijpelijk dat je zo gewetenloos een weerloos jongetje exploiteert dat nog geen idee heeft welke ramp hem is overkomen!'

En hoe reageert de Telegraaf op de social media ontwikkelingen?

En hoewel er dus inmiddels al heel wat consternatie is ontstaan, lijkt de krant van wakker Nederland niet te reageren op wat onhandige tweets van een redactrice na.

Redacteuren Telegraaf denken social media case te begrijpen

Daarnaast reageert de Telegraaf rond het middaguur met een korte officiële verklaring waarin zij spijt betuigt voor het ontstane "misverstand". Het telefoontje was onverwacht ontstaan en zij wilden Ruben slechts als symbool gebruiken. En uiteraard zullen ze gehoor geven aan de oproep van het kabinet om terughoudendheid te betrachten. Dat weerhoudt ze er echter niet van om omstreeks kwart over vier als een van de eersten media te melden wanneer, hoe laat en waar Ruben weer in Nederland zal arriveren...

En dan 's avonds nog even een beetje vingerwijzertje doen richting de NCRV...

Vingerwijzen

De reactie van de Telegraaf is te laat en zeker niet voldoende, de online twitterophef gaat gedurende de middag van vrijdag 14 mei gewoon door.

En de ontwikkelingen in het weekend in de social media case "Telegraaf Boycot"

Maar na kantoortijd lijkt de social media storm snel af te nemen. 's Avonds wordt de oproer nog door enkele TV programma's behandeld, waarbij met name Prem bij DWDD flink uithaalt naar het dagblad. Op Twitter wordt er echter opvallend weinig aandacht besteed aan zijn optreden. Wel wordt DWDD optreden van Prem op veel online plekken doorgeplaatst, zoals op Dumpert (op 17 mei 34.453 keer bekeken met 2.573 kuddos). De volgende dag wijdt Youp van het Hek er nog een stevige column aan onder de titel Slachtofferporno, maar ook dit leidt tot een marginale twitteropleving, behalve een verongelijkt berichtje van de eerder genoemde Telegraaf redactrice.

Slachtofferporno

Maar de social media beweging tegen de Telegraaf lijkt gedurende het weekend echter langzaam maar zeker dood te bloeden. Een snelle scan via Trendistic op de termen Telegraaf en Telegraafboycot laat zien dat de termen Telegraaf en Telegraafboycot hot zijn op Twitter. Zoals verwacht begint de sterke toename vanaf 7 uur, is er een absolute piek om 10 uur 's morgens waarna eigenlijk ook weer een sterke daling inzet met nog twee toenames rond 12.00 uur en 14.00 uur. Vanaf 16.00 uur is het Twitterverkeer met deze termen vrijwel stil komen te vallen met nog een kleine opleving rond 19.00 uur. Daarna gaan beiden trendlijnen naar het nulpunt en laat de zaterdag nog slechts enkele zeer kleine piekjes zien. Na zaterdag kunnen we wel stellen dat er geen noemenswaardig aantal berichten verstuurd worden met de termen Telegraaf of Telegraafboycot.

Trendistic Analyse

En dat is nu juist wat mij verbaasd. Er is op 14 mei overduidelijk een sterke social media oproer tegen de Telegraaf aangevangen. Het leek alsof de Telegraaf rechtstreeks op een social media disaster afstevende, met name ook door het gebrek aan een juiste reactie op de ontwikkelingen op die dag. Wat dat betreft moeten ze de 4 algemene en simpele social media richtlijnen die in het artikel op Dutchcowboys vermeld worden voortaan ter harte nemen.

Het resultaat van de Social Media case "Telegraaf Boycot"

Het mag duidelijk zijn dat Telegraaf betrokken is geraakt bij een social media case waarbij veel online (en offline) platformen zijn ingezet. Het imago van de Telegraaf zal hier zeker een nieuwe deuk door hebben opgelopen. En in tegenstelling tot wat de te kort door de bocht genomen conclusies van feeder doen vermoeden, blijkt de krant zeker niet ongeschonden uit de strijd te zijn gekomen. Vanwege de ophef over het interview bleken er vrijdag 20 tot 30 procent meer abonnees dan op een normale vrijdag de krant op te zeggen, een paar honderd abonnees extra. Een paar honderd extra opzeggingen op vrijdag... ?! Het lijkt op een oplage van zo'n 670.000 exemplaren en in verhouding met de daling van 23.000 stuks over heel 2009 een schijntje. Maar ervan uitgaande dat het in een beweging van slechts enkele uren geïnitieerd wordt, is dat een aanzienlijk aantal. Had deze discussie een week aangehouden dan zou de afname zo maar kunnen oplopen naar 5 tot 10% van de totale daling van 2009.

Waarom is de social media case van de Telegraaf net zo snel gestopt als dat hij begonnen is?

Ik denk dat twee belangrijke factoren de Telegraaf geholpen hebben, Twitter als het belangrijkste medium in deze case en de dag waarop de case gestart is.

Twitter heeft in de Telegraaf-case bewezen succesvol ingezet te kunnen worden om eenvoudig een issue kenbaar te maken en snel te verspreiden onder een grote bereik. Snelle, korte, statements. Oneliners die eenvoudig te retweeten zijn en zo laten zien dat je de issue belangrijk vindt. Maar tegelijkertijd laat de case zien dat Twitter ook een belangrijk onderdeel mist, namelijk de mogelijkheid om echt een discussie op gang te brengen en vervolgens te faciliteren. Om een echte beweging op gang te krijgen, is namelijk een discussie onder en tussen de sympathisanten en die continu gevoed wordt, onontbeerlijk. Dat kan op blogs, Facebook en vele andere platformen, maar Twitter is daar niet het meest geschikt voor. En op één of ander manier is de vonk niet echt overgeslagen naar andere platformen.

Daarnaast lijkt de timing een rol te spelen. Vanaf vrijdagmiddag 13.00 uur daalt het Twitterverkeer sterk en als het weekend voor vrijwel iedereen definitief begonnen is, is de storm daadwerkelijk gaan liggen. Het lijkt alsof iedereen in het weekend belangrijkere zaken te doen hadden dan verder te discussiëren over het gewraakte artikel. En op het moment dat een discussie niet meer gevoed wordt, dan verliest het snel de waarde en interesse.

Zou de Telegraaf dit voorzien hebben? En was het achterwege laten van duidelijke social media crisismanagementactiviteiten wellicht juist de beste strategie?

remco
Remco van Buren
19 mei 2010
Dit artikel is
13612x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken