Affiliate marketing via social media

Begin deze maand bracht de Engelse poprock band The Kaiser Chiefs hun nieuwe album "The Future is Medieval" uit. Los van de muzikale productie, brengt het album ook een 'nieuw geluid' rondom promotie en distributie via social media.

Kaiser Chiefs: Affiliate marketing via Social Media


Het album wordt in de eerste maand uitsluitend verkocht via de eigen website van the Chiefs. De kopers krijgen de mogelijkheid om uit 20 tracks een eigen selectie samen te stellen van 10 tracks. Met een cover-art editor kan heel gemakkelijk een eigen album hoes in elkaar worden geschroefd. Na een paar klikken door de intuïtieve interface en het aftikken van £7,50 is de koper in het bezit van zijn eigen unieke gepersonaliseerde Kaiser Chiefs album.

De consument krijgt niet alleen het gebruiksrecht, maar ook het recht om zijn unieke album door te verkopen. Om de resellers te ondersteunen stelt de website een eigen sales-pagina ter beschikking inclusief social-media tools en banners voor op het eigen blog. Voor iedere succesvolle verkoop ontvangt de reseller £1,00.

 

Vriendendienst

Wat mij bijzonder aantrekt in dit concept is de licht-ontvlambare combinatie van affiliate marketing en social media. In plaats van een handjevol geselecteerde resellers, krijgt nu iedere enthousiaste consument de mogelijkheid om zijn favoriete product te promoten en door te verkopen voor een vergoeding. Fans zijn niet alleen ambassadeur, maar worden ook onderdeel van de verkoopmachine door hun eigen social-media netwerk hiervoor in te zetten. De motivatie in deze win-win zal voor iedere consument anders zijn. Sommigen gaan voor de financiële vergoeding en voor anderen zal de erkenning de meeste voldoening geven.

Concept en uitvoering

De Kaiser Chiefs hebben het concept samen met Wieden+Kennedy London bedacht en tot uitvoer gebracht. Hierbij moesten enkele barrières worden overwonnen, waaronder het opnieuw inrichten van het commerciële royalty-model. Hoewel dit model specifiek op muziek is gestaafd, zie ik ook wel mogelijkheden voor andere branches zoals boeken, films, maar ook voedsel en delicatessen.

Resellers

De website is ten tijde van dit schrijven precies één week in de lucht en de eerste resultaten zijn zichtbaar. RickyW voert de bestseller chart aan met 90 sales. Helaas geeft deze topper een vertekend beeld, want Ricky W is waarschijnlijk Ricky Wilson, de leadzanger van de Kaiser Chiefs. Nummer twee tot en met vijf zijn allen muziekrecensenten die hun eigen album met succes weten te verkopen onder hun lezers.

De top vijf verdeelt onderling na één week 170 sales. Helaas is het totaal aantal albums / sales niet te achterhalen, maar ik kan me voorstellen dat er honderden (of zelfs duizenden) custom-made albums zijn aangemaakt. Is dit succesvol voor een grote internationale rockband? Ik weet het niet, maar het blijft een prachtig initiatief. Over twee weken zal het nieuwe album ook via de traditionele verkoopkanalen, waaronder de iTunes store in verkoop gaan.

Toekomst

Wat denk jij? Is er een toekomst is weggelegd voor de combinatie social media met aanbeveling + beloning systeem? Of ontstaat er een overkill aan "aanbiedingen", wanneer jouw vrienden ook ineens allerlei advertenties gaan plaatsen? Reageer!

Bronnen:
The Kaiserchiefs website
Wieden+Kennedy London Blog
The Guardian Musicblog

 

remco
Remco van Buren
10 jun 2011
Dit artikel is
19699x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 3
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken