AIDA model: Maak pagina's die verkopen

Door gebruik te maken van het AIDA model, maak je pagina's die converteren. In dit artikel handige tips voor conversie.

Elke pagina op je website dient een bepaald doel. Dit kan een harde conversie zijn zoals het doen van een aankoop of het inschrijven voor een nieuwsbrief, maar ook een softe conversie zoals het lezen van alle productinformatie of het informeren over diensten. (Softe conversie heeft meer betrekking op branding)

AIDA model: Maak pagina's die verkopen

AIDA model

Om maximale conversie te bereiken, kan je gebruik maken van het AIDA model. AIDA is een afkorting die staat voor: Aandacht, Interesse, Desire en Actie.

Aida – Aandacht

Begin de pagina op een manier die de aandacht van de bezoeker trekt. Iets wat aansluit en herkenbaar is bij de lezer. Dit kan je doen door direct een probleem te beschrijven of bijvoorbeeld een irritatie te benoemen. Door gebruik te maken van opvallende kleuren of beweging, kan je nog meer de aandacht vestigen op je oproep. Let op dat je hierbij niet over de top gaat en gebruikers een gevoel geeft dat ze worden lastiggevallen.

aIda – Interesse

Nadat je de aandacht van de lezer hebt getrokken, laat je zien wat jou of je product anders maakt dan die van de concurrenten. Beschrijf de unieke kwaliteiten om de interesse van de lezer op te wekken. Dit kan een lage prijs zijn of het ontbreken van bijvoorbeeld kunstmatige ingrediënten

aiDa – Desire

De D staat voor Desire ofwel verlangen. Beschrijf niet welke eigenschappen je product heeft, maar beschrijf welk voordeel jouw product heeft voor de koper. Na aanleiding van deze voordelen moet de lezer ervan zijn overtuigd dat hij jouw product nodig heeft.

aidA – Actie!

Tenslotte eindig je met een duidelijke oproep om actie te ondernemen. Deze laatste stap wordt vaak overgeslagen, maar is erg belangrijk voor een hoge conversie. Laat zien hoe makkelijk, snel of veilig het is om direct de aanvraag of bestellng te doen.

Maak jij al gebruik van het AIDA model of heb je andere ervaringen?
Reageer dan op dit bericht!

remco
Remco van Buren
09 nov 2010
Dit artikel is
15447x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 2
  • 0
  • 0
  • Share on Google+ 0
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken