Ambush marketing: Opel steelt de show tijdens VW GTI Meeting

Je kunt je voorstellen dat VW en Opel in Duitsland een felle concurrentiestrijd voeren. En dan probeer je af en toe weleens tijdens hét evenement van je concurrent zelf de spotlights op te eisen. En dat is Opel aardig gelukt tijdens de Duitse GTI Meeting van VW.

Ambush Marketing: Opel steelt show tijdens VW GTI Meeting

 

VW had het helemaal voor elkaar tijdens de laatste Duitse GTI Meeting, veel blije bezoekers, lekker weer, een goede sfeer en alles auto. Kortom, een prachtige dag waarbij met een spetterend vuurwerk de meeting op gepaste wijze afgesloten zou worden. Maar laat Opel nou wat 3D brilletjes hebben uitgedeeld tijdens de meeting. Tja, dan ziet dat vuurwerk er toch heel anders uit...

 

Opel en ambush marketing

Het is trouwens niet de eerste keer dat Opel ambush marketing toepast. Ook tijdens de VW GTI Meeting van 2012 heeft Opel dit gedaan, hoewel het toen niet echt spannend was. Maar het laat wel duidelijk zien wat Ambush Marketing inhoudt: 

"Een marketingmethode waarbij een onderneming of merk op zeer opvallend wijze reclame maakt op een manifestatie die door de concurrent is georganiseerd."

Een goed voorbeeld van een Nederlands merk was natuurlijk Bavaria met de Bavariajurkjes tijdens het WK 2010 in Zuid-Afrika. Deze heeft natuurlijk ook nog een aardig juridisch staartje gehad, want niet elk merk is er natuurlijk blij mee dat zijn evenement wordt gekaapt door de concurrent.

Daarom ook de vraag: Wat vinden jullie van deze vorm van marketing? Done or not done?

remco
Remco van Buren
30 mei 2013
Dit artikel is
14305x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (5)

Uiteraard done ;-). Bij Ambush Marketing gaat het erom dat je niet een ander merk "te kakken" zet. Blijf in je eigen waarde en communiceer dus ook vanuit die waarde. Opel doet dat hier goed. Ze gaan niet de strijd aan op basis van powerplay, maar ze creëren aandacht voor hun merk op een vriendelijke wijze, buiten hun product om.
Daniel Janus  31 mei 2013 - 09:49
Het was de volgende dag vast heel druk in de showrooms van Opel. Onzin natuurlijk. Wat denk je te bereiken met het vertonen van je logo bij een club die verenigd wordt door de liefde voor een ander merk? Dat is de laatste groep die zal overwegen om over te stappen op een ander merk. De aankoopbeslissing zit heus anders in elkaar. Ik vraag me zelfs af of het wel echt is. Geen strateeg zou serieus overwegen om het eigen merk te koppelen aan andermans evenement. Ik vind het moeilijk om te geloven dat dit echt is.
Arjan  31 mei 2013 - 11:22
Het was de volgende dag vast heel druk in de showrooms van Opel. Onzin natuurlijk. Wat denk je te bereiken met het vertonen van je logo bij een club die verenigd wordt door de liefde voor een ander merk? Dat is de laatste groep die zal overwegen om over te stappen op een ander merk. De aankoopbeslissing zit heus anders in elkaar. Ik vraag me zelfs af of het wel echt is. Geen strateeg zou serieus overwegen om het eigen merk te koppelen aan andermans evenement. Ik vind het moeilijk om te geloven dat dit echt is.
Arjan  31 mei 2013 - 11:22
Oeps. Daar ging iets mis met de browser. Als jullie de comments deleten, dan post ik hem opnieuw! :-0
Arjan  31 mei 2013 - 11:30
Helemaal met Arjan eens. Dit is geen effectieve communicatie en ik vraag me af of het wel echt is.
Thomas  31 mei 2013 - 11:55
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T