Anonymous wil Facebook vernietigen op 5 november

Anonymous (die stellen deel te hebben genomen aan alle recente belangrijke hack aanvallen) willen Facebook vernietigen op 5 november. De reden: "users lack of choice in privacy".

Anonymous Group hacks Facebook

Een groep hackers, "Anonymous" genaamd heeft 3 weken geleden een video op YouTube geplaatst waarin zij aankondigen om Facebook op 5 november te vernietigen. De groep stelt dat zij betrokken zijn bij alle belangrijke hacks van afgelopen jaar. In afgelopen week alleen al braken zij in in 70 overheidswebsites van de USA en hebben ze de website van het Ministerie van Defensie van Syrië platgelegd.

De reden voor de geplande aanval op facebook: "user' lack of choice in privacy". Maar op Mashable wordt ook de suggestie gedaan dat de aanval te maken heeft met het bericht welke Anonymous eerder verkondigde om een nieuw social network te lanceren, AnonPlus.com, “a new social network where there is no fear…of censorship…of blackout…nor of holding back".

Anonymous video en Anonymous Statement

Wat denken jullie? Een slechte grap van een groepje kwajongens of ontevreden werknemer? Of moeten we dit serieus nemen en zitten we vanaf 5 november zonder Facebook?

Los van wat er 5 november gaat gebeuren, de video begint inmiddels aardig viraal te worden met inmiddels 760.882 views en maar liefst 6.618 reacties (welke momenteel groeit met meer dan 5 reacties per minuut!) en 17.188 "likes"...

UPDATES: onder de Anonymous video en Statement worden updates weergegeven over het virale karakter van deze video. En die is bijzonder...

En volledigheidshalve ook het "Anonymous Statement":

Anonymous Group hacks Facebook

Bron: Mashable

Anonymous goes viral (update 1)

Dit artikel met bovenstaande getallen is gepost om 14.39. Nu, iets meer dan 2 uur later (16.57 uur) is de status als volgt:

  • Views op YouTube: 872.280
  • Reacties op YouTube: 7.551
  • Likes op YouTube: 18.176

Dat is een aardig virale werking...

Anonymous goes viral: 4.391 views per minuut!! (update 2)

Het afgelopen uur maar even twee keer het YouTube view, reactie en like gedrag gemonitord. Dat gaf de volgende getallen:

Op dit moment wordt de video dus 4.391 keer per minuut bekeken!! En of dat een goede viral is!

Anonymous "the day after", nog steeds een hoge kijkdichtheid (update 3)

Anonymous wordt inmiddels op veel sites, blogs en communities besproken, zoals bijvoorbeeld op de sites van Dutchcowboys, de Telegraaf en RTL Nieuws. Ook de sites van nrcnext.nl, Trouw, Volkskrant, AD en alle andere traditionele media besteden aandacht aan de groep op hun sites. Aan aandacht dus geen gebrek. Sterker, wanneer je via Google zoekt op "anonymous" en daarbij de search beperkt tot pagina's geschreven in het Nederlands in de afgelopen 24 uur, levert dit maar liefst 63.500 resultaten op. En dat aantal stijgt snel.

En ook de video wordt nog steeds veel bekeken zoals blijkt uit onderstaand overzicht.

De grote piek die gisterenavond werd gehaald qua aantal views per minuut is duidelijk afgenomen. Maar met bijna 500 views per minuut, is de virale werking van de video nog zeker niet voorbij.

Overigens is via één van de twitteraccounts van Anonymous aangegeven dat het killen van Facebook niet een initiatief is waar heel Anonymous achter zou staan. Via het Twitteraccount van Anonplus werd een tweet uitgestuurd met de volgende tekst "#OpFacebook is being organised by some Anons. This does not necessarily mean that all of #Anonymous agrees with it". Dit betekent overigens niet dat de dreiging richting Facebook niet reëel zou kunnen zijn. Vooralsnog hebben ze in ieder geval een goede viral ontwikkeld en veel aandacht op sciale netwerken, blogs en communities gekregen voor de Anonymous beweging.

remco
Remco van Buren
10 aug 2011
Dit artikel is
16241x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (1)

Dit artikel heeft anders ook aardig wat views!
Tim  11 feb 2013 - 13:56
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken