Golden Circle van een Burrito: Chipotle cultiveert een betere wereld

Succesvolle bedrijven denken, handelen en communiceren altijd vanuit hun ‘Waarom’. Vanuit hun passie. Vanuit hun reden van bestaan. Daarom is het bij Kittyhawk de eerste stap in het bepalen van een succesvolle Online Marketing Strategie. En Chipotle is een bedrijf waar wij allemaal veel van kunnen leren.

Er zijn bedrijven in de voedingsindustrie voor wie duurzaamheid niet meer is dan een hoofdstuk in het jaarverslag. Maar er zijn ook bedrijven die vinden dat de voedingsindustrie in de frontlinie staat als het gaat om de menselijke gezondheid, dierenwelzijn en een schonere planeet. Chipotle is er een van.

Chipotle logo

 

Going back to the start: een ondernemer met een Why  

Toen Steve Elles zijn eerste Chipotle restaurant in Denver (Colorado) opende had hij geen intenties om uit te breiden. Zijn initiële Why was om een plek te creëren waar men heerlijk eten kon nuttigen, gemaakt van de beste ingrediënten. En het moest daarbij snel en betaalbaar zijn. Zijn Burrito restaurant, Chipotle, werd succesvoller dan hij zelf had verwacht.

Toen Chipotle begon te groeien en uit te breiden, kwam Steve steeds vaker in aanraking met de manier waarop ons eten geproduceerd wordt en hoe het uiteindelijk onze borden bereikt. Hij werd er verdrietig van. Varkens die worden gestald in absurd kleine kooien en daardoor heel gestrest zijn, groentes die worden verbouwd zonder enkel respect voor het milieu en melkkoeien die worden geïnjecteerd met hormonen om 8 keer meer melk te geven dan ze normaal zouden doen.       

Steve zag manieren om het anders te doen. Hij sprak met ranche-eigenaren en boeren in de regio die in staat waren om vee te houden en groete te verbouwen op een verantwoorde manier, met veel respect, toewijding en duurzame technologieën. Door partnerschappen met de lokale partijen aan te gaan en door het groeiende succes van Chipotle, is de productie van verantwoord geproduceerde groente en vlees exponentieel toegenomen. Het bedrijf is trots op datgene wat bereikt is, maar realiseert zich tegelijk dat er nog een lange weg te gaan is naar duurzaam voedsel voor iedereen.      

Chipotle's Why ontwikkelt zich: Voedsel met Integriteit

Voedsel met integriteit” is het commitment dat het bedrijf aangaat om, als het gaat om voedsel, altijd verder te kijken, dieper te graven, harder te werken en alles te richten op het verbeteren van de industrie en de wereld. De belofte van Chipotle aan haar klanten is dat zij nooit geld zal verdienen aan uitbuiting van dieren, mensen en milieu. En deze filosofie ligt ten grondslag aan elke beslissing die bij Chipotle wordt gemaakt, dag na dag.    

Succesvolle business strategie? Begin met ‘Waarom’!  

Hoeveel bedrijven staan regelmatig stil bij waarom zij bestaan? Hoeveel CEO’s vragen zich af waarvoor zij ’s ochtends wakker worden en naar hun werk gaan? Met welk doel zitten medewerkers de hele dag op kantoor? Welke waarde creëren hun producten en diensten? En niet alleen de waarde voor de korte termijn georiënteerde aandeelhouders, maar voor de maatschappij? Dat zijn er niet veel. Terwijl het blijkt dat de bedrijven die in hun denken en handelen altijd starten vanuit hun Waarom in praktijk vaak succesvoller zijn dan bedrijven die enkel denken vanuit wat ze doen en hoe ze dat doen. Dit heeft Simon Sinek geconcludeerd na zijn jarenlange onderzoek en honderden observaties van succesvolle leiders en organisaties. Volgens Sinek zijn er drie niveaus waarop mensen, merken en organisaties denken en handelen: Why, How and What (bekijk hier de TEDx presentatie van Simon Sinek: How great leaders inspire action). Het gros van de bedrijven denken, handelen en communiceren van buiten naar binnen: ze vertellen wat ze doen (producten en/of diensten leveren) en hoe ze dat doen (of hoe ze zich hier volgens de USP's in onderscheiden van de concurrent), maar waarom ze dat uberhaupt doen vergeten ze meestal. En het viel Sinek op dat het denk-, handel- en communicatiepatroon van succesvolle game changers anders is: zij denken, handelen en communiceren juist altijd van binnen naar buiten. Zij starten vanuit hun Waarom, vanuit hun passie, vanuit hun reden van bestaan, vanuit hun intrensieke motivatie, vervolgens bepalen zij Hoe zij dat na gaan streven en tja, dat resulteert dan bijna als vanzelf in onderscheidende producten en  diensten. Oftewel Start With Why

Simon Sinek Golden Circle: Why How What

 

Chipotle: van burrito verkoper naar een social brand

Een bedrijf is alleen Social wanneer de klanten zeggen dat dat zo is. En om dat goed te doen moet de strategie vanuit de Why doorvertaald worden naar sociale activiteiten die de merkbeleving optimaal ondersteunen. Zo heeft Chipotle jaarlijks een Cultivate Festival, een festival waarbij ze "food, farmers, chefs, thought leaders and musicians" bij elkaar brengt en sponsort diverse contests als ‘Boorito’, waarbij de opbrengst (tot 1 miljoen dollar!) naar twee non profit organisaties gaat, The Chipotle Cultivate Foundation en Farm Aid. Leuk om te zien dat vervolgens een wereldbekende kok met dezelfde idealen, Jamie Olivier, Boorito graag wil steunen. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in een App waarmee de klanten eenvoudig de dichtstbijzijnde Chipotle restaurant kunnen vinden, eigen Burrito helemaal customizen, bestelling plaatsen en betalen.

Chipotle iPhone en iPad App

 

Geen Chipotle in de buurt? Geen probleem, want er is ook een Chipotle Truck! Deze rijdt met volledig assortiment en voltallig personeel rond. Op de website staat een rooster waar de Chipolte Truck langskomt en er is ook een Twitter account om op de hoogte te blijven van de route.        

Chipotle Rolling Burritos Truck

 

Een uniek en authentiek merk levert veel fans op en het bedrijf koestert haar online community bestaande uit ruim 1,6 miljoen fans op Facebook en ruim 73.000 volgers op Twitter. Op elk onderdeel van het online universum van Chipotle, dus zowel op de website als op de Sociale platformen, stimuleert Chipotle de klanten hun eigen verhaal te vertellen en foto’s te uploaden. Immers, het bedrijf vindt dat de klanten medeverantwoordelijk zijn voor het succes van het merk en dus hebben ze inspraak op de corporate identity van het merk.       

En niet alleen de online community wordt gemanaged. Chipotle vindt dat haar restaurants een bijdrage dienen te leveren aan de reallife community in de buurten waar de restaurants gevestigd zijn. Immers, goede buren zijn belangrijk! Chipotle kijkt actief naar manieren om de buurtbewoners te betrekken bij diverse activiteiten om samen de buurt een beetje beter te maken. Want de wereld veranderen doe je niet in één keer, het begint met kleine activiteiten, is het motto van Chipotle.

Make Change Happen!  With a Burrito...

Een betere wereld begint bij jezelf. Bij al onze daden, denken en doen. Er zijn bedrijven die eten verkopen. Er zijn bedrijven die deze wereld een klein beetje beter willen maken en toevallig ook eten verkopen. Chipotle is er zo een, die niet alleen eten verkoopt, maar vooral ook investeert in de betere wereld. Een wereld waar het welzijn van mensen en dieren centraal staat. En een wereld waarin het grote financiële succes van de organisatie het resultaat is van een duurzame business strategie en niet het ultieme doel of belangrijkste Waarom.  

De weg naar succes is altijd dezelfde geweest. Bedrijven die sociaal kapitaal creëren en daadwerkelijk waarde toevoegen zullen met een monetair kapitaal beloond worden. Consumenten zullen de merken die hen een betere toekomst laten zien, volgen. De ‘Waarom’ van Chipotle is het ‘cultiveren van een betere wereld’. En dat heeft deze Amerikaanse fastfood keten geen windeieren gelegd. Het heeft niet alleen de basis gelegd voor een verantwoorde en duurzame voedselketen, maar heeft het bedrijf ook een succesvolle en duurzame business strategie gebracht. Chipotle is vandaag de dag de snelst groeiende fastfood keten in Verenige Staten.

 

En wat is jouw Why?

Katherine
Katherine Kucherenko
15 feb 2012
Dit artikel is
10294x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 12
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (4)

Krachtige boodschap, prachtige video. Ik plaats meteen een tweet! Dank voor het delen!
Manny Moerman  07 mrt 2012 - 02:10
Insprirerend verhaal. Neem dit zeker mee in mijn huidige opdracht.
Michiel Poortman  03 mei 2012 - 10:17
Leuk, Michiel! Laat ons vooral ook weten hoe je het gebruikt hebt en of het succes heeft gehad.
Remco van Buren  14 mei 2012 - 20:19
Zeker een inspirerend verhaal!
Wij hebben ondanks als deel van ons visual consultancy bureau een korte animatie gemaakt die de Golden Circle helder en kort uitlegt.

Voor eenieder die ook met de Golden Circle werkt of wil werken!

Op de website van Getting the picture:
http://gtp.nl/page/golden-circle-uitgelegd

YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=fwu9w0QNKx4


We hopen dat deze video zoveel mogelijk mensen inspireert om vanuit hun waarom te denken!
Fleur van Wijck  25 sep 2014 - 13:25
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken