Coca-Cola verrast bouwvakkers in Singapore met drones

Met een bijzonder initiatief waarbij zelfs drones werden ingezet, heeft Coca-Cola bouwvakkers in Singapore weten te verrassen. Een soort van Open Happiness op grote hoogte, zeg maar.

Coca-Cola verrast bouwvakkers Singapore

 

Singapore, bouwvakkers, Coca-Cola en drones

Het is een van de welvarendste landen ter wereld, Singapore, maar de economische groei is in toenemende mate afhankelijk van de meer dan 1 miljoen buitenlandse arbeiders die tegen minimale lonen hun bijdrage leveren. Deze arbeiders komen natuurlijk van omringende landen met lagere levenstandaarden zoals China, India en Bangladesh en werken lange dagen in de industrie en bouw tegen lonen die zo rond de €1,20 per uur liggen. Dan zijn de Polen in Nederland duurbetaald... En om zaken nog wat slechter te maken, buitenlandse arbeiders genieten maar weinig juridische bescherming in Singapore en worden dus niet alleen financieel uitgebuit, maar vaak ook letterlijk mishandelt door hun werkgevers. Employer branding staat bij de bouwbedrijven in Singapore blijkbaar nog niet zo hoog op de agenda.

Om deze buitenlandse arbeiders in Singapore een keer een hart onder de riem te steken, is Coca-Cola een samenwerking aangegaan met het plaatselijke goede doel "Singapore Kindness Movement". 

Eerst heeft Coca-Cola inwoners van Singapore gevraagd om een persoonlijke boodschap om de arbeiders te bedanken voor het meebouwen aan hun stad op een papiertje te schrijven en deze mensen werden inclusief hun boodschap op de gevoelige plaat gezet. 

Berichten voor arbeiders Singapore - Coca-Cola

 

Vervolgens zijn die berichten netjes om koude blikjes Coca-Cola gewikkeld en werden vervolgens met drones afgeleverd aan meer dan 2.500 bouwvakkers die hoog boven de grond aan het werken waren in al die wolkenkrabbers in aanbouw.

Drone met Coca-Cola blikjes

 

Het resultaat laat zich natuurlijk raden: de arbeiders waren aangenaam verrast. Niet alleen door de verfrissende blikjes frisdrank, maar vooral ook door de persoonlijke berichtjes waardoor ze weer even weten dat ze niet helemaal vergeten worden.

Happy workers Singapore door Coca-Cola drones

 

Video registratie van Coca-Cola drones actie in Singapore

En natuurlijk is de hele actie netjes op video vastgelegd. Want Coca-Cola laat natuurlijk graag zien dat ze in de business zitten van "Open Happiness" en daar dus continu acties op ondernemen.

 

Open happiness Singapore: mission accomplished

We hebben op onze site of via onze social media accounts al vaker aandacht gegeven aan de offline acties van Coca-Cola. Denk bijvoorbeeld aan the Coke Vending Machine. Ik vind het bijzondere aan deze acties van Coca-Cola dat ze duidelijk laten zien wat hun "reason of being" is. En dat is volgens henzelf niet het verkopen van zoveel mogelijk flessen of blikjes frisdrank, maar om er voor te zorgen dat iemand een glimlach op zijn gezicht krijgt. Gewoon omdat dat de wereld mooier maakt. En daarin ligt ook de kern van de Happiness campagne; de wereld een stukje gelukkiger maken. 

Mooie why als je het mij vraagt. Maar klinkt dat jullie ook (opr)echt in de oren als het van een bedrijf als Coca-Cola komt? Of voelt het meer als een marketingtruukje? Ik ben benieuwd naar jullie mening, laat die hieronder achter in de reacties.

remco
Remco van Buren
16 mei 2014
Dit artikel is
11744x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 39
  • Share on Google+
  • 1
Nieuwsbrief

Reacties (3)

Absoluut een marketing truukje. Maar het is toch niet erg om het marketing truukje volledig te richten op het sociale aspect?

Het zou prachtig zijn als ze dit ook kunnen verwezenlijken op plekken waar het ook echt nodig is. Denk bijvoorbeeld aan Turkije met haar mijnwerkers.
Floris Tenholter  16 mei 2014 - 08:38
mmm, weet het niet hoor. Krijg hier toch een dubbel gevoel bij. Eerlijk gezegd zie ik ook niet echt de connectie met coca cola.
Maarten Bennis  27 mei 2014 - 10:36
Dat is volgens mij het dilemma, Floris. Je als merk bezig houden met sociale aspecten in de wereld, lijkt me prima. Daar vervolgens ruchtbaarheid aan geven ook. Maar het wordt volgens mij een truukje waar mensen doorheen prikken als je dat sociale aspect alleen maar gebruikt om jezelf in de schijnwerpers te zetten. Kortom, het moet volgens mij wel authentiek zijn en zo ook voelen bij mensen. Mensen zijn tegenwoordig slim genoeg om er doorheen te prikken als het niet (opr)echt is. Door samen te werken met zo'n charitatieve instelling als die in Singapore, geeft het overigens voor mij wel meer het gevoel dat ze oprecht "happiness" willen verspreiden.

Komt daar misschien jouw dubbel gevoel vandaan, Maarten? De directe connectie met Coca-Cola lijkt me overigens wel aanwezig. Die connectie ligt volgens mij in de algemene missie van de frisdrank fabrikant (mensen over de hele wereld even laten lachen en zo "happiness" verspreiden) en de manier waarop zij dat doen is door te verrassen met een leuke boodschap en een blikje fris. Maar dan moet je Coca-Cola wel willen zien als een bedrijf dat in de business van het creëren van happiness zit en niet als bedrijf dat puur in de frisdrank business zit.
Remco van Buren  29 mei 2014 - 09:19
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T