Content marketing is key, ook voor B2B! [Infographic]

Content marketing heeft zich dit jaar ontpopt tot een essentieel onderdeel van de online strategie. Maar niet primair voor de boodschap van de content, maar vooral vanuit SEO oogpunt. Oftewel content die gebaseerd is op veranderingen in de zoekalgoritmen en de manier waarop mensen aankoopbeslissingen maken. En dat is jammer...

Content marketing is key, ook voor B2B!

 

Veel bedrijven denken echter eerst na over techniek, kanalen en branding, in plaats van de contentstrategie. De absolute focus van bedrijven zou moeten liggen bij het vertellen van hun verhaal. En dat geldt misschien juist voor B2B-bedrijven.

Merkverhaal & boeiende content creëren groot pijnpunt

Elk bedrijf heeft inmiddels diverse mogelijkheden om online hun eigen unieke en inspirerende verhaal te vertellen. En zoals ik het zie, draait goede content niet om ‘storytelling’ (wat een fictief verhaal suggereert), maar om het waargebeurde verhaal te delen. En hoewel het merkverhaal de hoeksteen van de marketing vormt, zijn er helaas nog steeds veel bedrijven niet goed in het vertellen van dat verhaal.

Praten over waarom jij bestaat, wie je bent als bedrijf  en hoe jouw producten of diensten mensen verder helpen, is voor velen nog niet weggelegd. Uit recent onderzoek onder meer dan 1.000 B2B-marketeers (uitgevoerd door het Content Marketing Institute), blijkt dat het creëren van boeiende, unieke en relevante content het grootste pijnpunt is voor bedrijven.

Content marketing uitdagingen

 

Explosie van content marketing

Door de explosie aan informatie die mensen online te verwerken krijgen (veel meer dan ze in een mensenleven kunnen verwerken), is het cruciaal relevante content te creëren. Alleen relevante en kwalitatieve content zal bedrijven en consumenten aantrekken. Content marketing, waarbij je als merk probeert content te creëren die een aantrekkende werking heeft, wordt daarom steeds belangrijker om online succesvol te blijven. Zoals ik eerder al beschreef in het artikel ‘Vis naar de consument met magnetic content‘ zijn er 5 criteria waaraan content moet voldoen en moet je 7 stappen doorlopen op weg naar een succesvolle contentstrategie.

Content vergroot vind- en zichtbaarheid

De grootste uitdaging voor B2B-marketeers (41%) is om relevante content te ontwikkelen met die aantrekkingskracht. Volgens de McKinsey Quarterly worden bijna de helft van alle aankoopbeslissingen bij producten uit opkomende markten bepaald door de word-of-mouth recommendations. En kwalitatieve content zorgt ervoor dat je gezien (én gedeeld) wordt.

Uit onderzoek van HubSpot blijkt bijvoorbeeld dat bedrijven die bloggen gemiddeld 55% meer bezoekers op hun site krijgen, dan de concurrenten die niet bloggen. Een belangrijke reden daarvoor is dat deze sites 97% meer inbound links krijgen, wat als traffic generator werkt. Daar komt bij dat deze inbound links een positieve bijdrage leveren aan de organische page ranking in zoekmachines.

Contentstrategie

Ongeveer 60% van de B2B-marketeers geeft aan het belang van content marketing inmiddels in te zien. De komende maanden trekken ze meer budget uit voor de creatie en distributie van content. Hierdoor maakt content marketing 26% uit van het totale marketingbudget.

Voor het volgen van een effectieve strategie moeten marketeers opzoek naar strategische contentspecialisten. Slechts 44% van de ondervraagden zegt tevreden te zijn met hun huidige mediabureau’s. De voornaamste reden is dat de meeste mediabureau’s niet strategisch genoeg zijn of weinig creativiteit aan de dag leggen.

Contenttactiek

Op het moment dat marketeers helder hebben welke content gecreëerd moet gaan worden, komt de volgende uitdaging aan bod: de contenttactiek. Door de gigantische hoeveelheid aan distributiekanalen, moet er een manier gevonden, dan wel gecreëerd worden, die op effectieve wijze bedraagt aan de contentdistributie.

De opkomst van visuele content

Mijn persoonlijke verwachting is dat met name visuele content, in de vorm van bijvoorbeeld infographics en aansprekende visuals, marketeers in staat stelt op innovatieve en prikkelende wijze relevante informatie te bezorgen bij de beoogde doelgroep.

Via Visual.ly kun je bijvoorbeeld vrij eenvoudig zelf infographics maken. Voor bedrijven die op grote schaal content willen ontwikkelen en distribueren is een platform als Percolate een goede oplossing. Pinterest, de social hit van 2012, is een prachtig platform voor B2B-bedrijven om hun merkverhaal visueel te laten zien. Een bedrijf dat dat goed doet is Hubspot, die hier al hun publicaties laat zien. De verwachting is daarnaast dat met name mobiele content in 2013 een flinke boost gaat krijgen.

Veel cijfers uit dit artikel en meer informatie over de content marketing explosie vind je terug in onderstaande infographic van BlueGlass Interactive.


Infographic Content Marketing Explosie

Dit artikel verscheen eerder vandaag op Frankwatching.

jeroen
Jeroen van de Ven
04 okt 2012
Dit artikel is
5602x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 4
  • Share on Google+
  • 6
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken