Contentmarketing in 5 stappen

Vroeger was alles anders. Een telefoon met een draaischijf, slappe floppy disc om data op te slaan en een mooie kleurige encyclopedie in de kast om alles in op te zoeken wat je graag wil weten. Marketing was ook anders. De diensten en producten van een bedrijf stonden centraal. Deze vorm van marketing was gericht op het zenden van boodschappen. Hierbij werd er klakkeloos vanuit gegaan dat de ontvangers hier voor open stonden. Maar dat was vroeger… deze vorm van marketing is passé en minder effectief. Maar belangrijker nog: door alle ontwikkelingen is deze vorm ook nog eens achterhaald.

Contentmarketing in 5 stappen

 

De wereld verandert razendsnel. Een overkill aan informatie wordt 24/7 over ons uitgestort. En wij zitten dus niet meer te wachten op een promotieverhaal wat op een ongewenst en vaak ook ongepast moment door je strot wordt geduwd. Nee, wij zoeken zelf wel de informatie die we interessant vinden. Wij, de consument, willen kwalitatieve content die relevant en authentiek is en een toegevoegde waarde heeft. En wij zijn op zoek naar content die een gevoel en een reactie oproept. Wij willen een verhaal kunnen vertellen en vinden het heerlijk als we vermaakt worden. Het medialandschap en consumentengedrag veranderen razend snel. Opvallen en vertoond worden is steeds moeilijker. Het draait dus allemaal om de juiste content, op het juiste moment, op het juiste platform. Kortom: content marketing.

 Contentmarketing checklist

Waar moet je nou aan denken als je contentmarketing wil inzetten? De volgende 5 stappen helpen je op weg naar succesvolle contentmarketing.

 1. Doelstelling

Content marketing moet dus zorgen voor de juiste content, voor het juiste publiek, op de juiste plaats, op het juiste moment. Direct, multimediaal en vooral vindbaar. Deze content moet mensen met elkaar verbinden en leiden tot conversaties en interacties.

Er zijn verschillende doelstellingen die bedrijven nastreven met contentmarketing:

  • Thought leadership
  • Branding
  • Verhogen merkbeleving
  • Binding met klanten en prospects
  • Informatie verschaffing
  • Klanten iets bieden waar ze belang bij hebben
  • Puur ter vermaak om affiniteit met het merk te versterken (Rumour around the brand)

 2.      Planning & research

Mensen zijn beter geïnformeerd dan ooit.  Consumenten weten waar ze informatie kunnen halen en hechten veel waarde aan de mening van andere mensen. Daarom gaan  wij conversaties aan. Dit doen we bij de bakker of op een verjaardag. Maar tegenwoordig worden conversaties  online constant gevoerd  tussen eigenlijk iedereen. We zoeken elkaar op en vragen om raad, advies of krijgen inspiratie. We stellen vragen en vertellen onze ervaringen en we delen kennis, ervaring en ideeën met elkaar.  Dit is een belangrijk gegeven als je contentmarketing wil inzetten. Zorg er voor dat je weet waar jouw doelgroep over praat en waar ze zich bevinden. Meng je in de belevingswereld van de doelgroep en zorg dat content aansluit bij datgene waar ze naar op zoek zijn. Goed, hoe doe je dat dan? Zoek op Twitter waarover gesproken wordt. Wat leeft er onder de doelgroep? Welke content vinden ze leuk en interessant en delen ze met elkaar. Maak een lijst van belangrijke onderwerpen die je wil overbrengen in het bericht. Kortom, ga op onderzoek uit!

 3.      Content is…

Ga na wie je doelgroep is en wat ze willen lezen, zien, horen en ervaren. En help ze daarbij. Als je een doelgroep wilt bereiken, dan moet je er rekening mee houden dat al deze mensen verschillende behoeften hebben. De een vindt het prettig om een stuk tekst te lezen, daar de ander meer met plaatjes heeft en liever een infographic of video bekijkt om informatie op te nemen. Veel mensen zijn visueel ingesteld. Videocontent blijft langer hangen en visuele content is makkelijk deelbaar. Niet zo gek dus dat hier steeds meer gebruik van wordt gemaakt. Het is niet voor niets dat de “how to movies”  razend populair zijn. Een andere opkomende trend is het gebruik van animatiefilmpjes. Een leuke manier om met humor complexe materie of diensten uit te leggen.

Kortom, informatie die je deelt, kun je in verschillende contentvormen gieten. Bijvoorbeeld  een uitleganimatie over een interessante whitepaper, een infographic en voor de mensen die graag lezen een artikel over nieuwe ontwikkelingen en trends in de branche of over resultaten uit marktonderzoek. Uiteraard is de keuze van de content ook afhankelijk van het platform waar de content gedeeld wordt.

 4.      Share en promote

Mensen delen content online om dezelfde reden als in real life. En het goede nieuws is dan dus dat we eigenlijk allemaal experts zijn in het delen van content. Just by being human! Er zijn verschillende reden waarom content gedeeld wordt:

  • We want to connect
  • We willen graag helpen
  • Het is het begin van een conversatie
  • Personal branding
  • Humor; funny to share
  • Het gevoel om bij een groter geheel te horen
  • Too good not to share

Genoeg redenen dus. En het delen van deze content kan op diverse platformen. Dus de kunst is om content zo te maken dat het aantrekkelijk is om te delen op de platformen die er toe doen. Dus sharing buttons zijn onmisbaar. Sharing content is visuele content. Zorg dus voor aansprekende visuals, maak een infographic die het artikel ondersteunt en maak gebruik van Click to tweet. Be shareable!

Goede content verdient een podium. Dus dat mag gedeeld worden. Nee, dat moet gedeeld worden. Aansprekende content wordt vaak automatisch gedeeld. Maar soms moet je een beetje helpen.

  • Deel het artikel op Linkedin in relevante groepen door een discussie te starten. Vergeet niet te reageren op een reactie. Het starten van conversaties begint daar.
  • Deel een blog post, visual of video op Facebook en zorg er voor dat hij optimaal getoond wordt.
  • Promoot het bericht extra met behulp van Facebook advertising.
  • Probeer eens een social sharing plug in.
  • Stuur een update aan alle contacten middels een nieuwsbrief
  • Deel content op Twitter, Pinterest en Google+
  • En last but not least: ga het gesprek aan met lezers en reageer op reacties en feedback die je krijgt.

 5.      Conversations & interacties

Het aangaan van een conversatie met consumenten gaat eigenlijk hetzelfde als in de kroeg met vrienden. Op een natuurlijke en persoonlijke manier. Als consument vind je het fijn als er naar je geluisterd wordt en als je begrepen wordt….althans het gevoel dat je begrepen wordt. Net als in het gewone leven dus. Eerlijk en oprecht een conversatie aangaan. In het “normale leven”  bedank je vrienden als ze iets voor je gedaan hebben. Vanzelfsprekend. Maar doe dat online ook! Geef een reactie als men iets met je content doet of bedank hem. Een mooie manier om interactie aan te gaan met je lezers. Door deze interacties bouw je een band op. Je leert wat er leeft binnen de doelgroep en als merk kun je daar natuurlijk je voordeel mee doen.

 

KLM in gesprek op social media

 

Interactie Coca Cola op social media

 

Een legio mogelijkheden om een consument aan te spreken of met je doelgroep een interactie aan te gaan. Een goed plan is van groot belang om onderscheidend te zijn en op te vallen binnen alle content die dagelijks gedeeld wordt.  Content marketing begint met een goed verhaal. En onthoud hierbij: c'est le ton qui fait la musique.

barbara
Barbara Berkhout
16 jul 2014
Dit artikel is
24410x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 20
  • Share on Google+
  • 5
Nieuwsbrief

Reacties (1)

Goed artikel! Veel aandacht voor planning en uitvoering, maar ik stel voor dat we stap 6 niet vergeten: Kwaliteits management! Ik moet de eerste foutloze website nog vinden.

Content isn't sexy when the link is broken;-)
Patrick Wittenberg  01 mei 2015 - 11:30
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken