De kracht van Social Media [Infographic]

De meeste bedrijven maken inmiddels gebruik van social media. Bij veel bedrijven betekent dat nog steeds "we doen iets met Twitter of Facebook", andere bedrijven gaan er serieuzer mee om en hebben social media geïntegreerd in hun marketing activiteiten of zelfs hun bedrijfsvoering. Tijd om eens te kijken naar de impact van de grootste sociale netwerken met deze infographic over "De kracht van social media".

Welke sociale netwerken passen bij jouw business?

Je leest in blogs over social media marketing vaak het cliché fish where the fish are. Een waarheid als de spreekwoordelijke koe natuurlijk, maar voor veel bedrijven moeilijk uitvoerbaar. Er zijn -tig sociale netwerken die door de (potentiële) klanten bezocht en gebruikt worden. Maar het kost voor veel bedrijven simpelweg té veel tijd, energie en geld om al die plekken goed te monitoren, er relevante conversaties te voeren en er specifieke content voor te maken. Dus we moeten niet zo maar overal vissen waar vissen zijn, maar daar vissen waar we de meeste kans maken om vissen aan te haken. Dan is het handig om te weten wat de impact kan zijn van verschillende sociale netwerken. Wie maken er gebruik van? Wat gebeurt er allemaal? Hoe gebruiken mensen het? Daarom hebben we even wat kerngetallen van zeven belangrijke sociale netwerken van dit moment samengevat in de infographic "De kracht van Social Media" en geef ik per netwerk enkele tips wat je er mee kunt doen.

Infographic: De kracht van Social Media

De kracht van Social Media [infographic] - klik voor vergroting

 

Foto's voor Facebook

Met meer dan 1,2 miljard leden blijft Facebook het grootste sociale netwerk. En hoewel er steeds vaker geruchten de ronde doen dat de populariteit van Facebook sterk aan het afnemen is, zijn de cijfers nog steeds indrukwekkend. Er zijn aardig wat bedrijven die op Facebook bezig zijn, maar heel vaak hoor ik nog opmerkingen als "ach, onze klanten zitten helemaal niet op Facebook!" of "Wij zijn B2B, dus dan heeft Facebook geen zin" of "Wij hebben helemaal niets te melden wat leuk is voor Facebook". Heel kort door de bocht kun je wel stellen dat als je als bedrijf niet actief bent op Facebook, je jezelf toch af moet vragen:

  • of je echt niet iets kunt met een (klein) deel van het potentiële bereik van 1,2 miljard leden. Ook als je een typisch B2B bedrijf bent, want guess what, jouw klanten zijn ook gewoon mensen die gewoon op Facebook zitten. En voor degene die denkt dat jongere generaties Facebook massal verlaten, check deze infographic op Mashable even.
  • hoe je er voor zorgt dat de 18 minuten dat ze gemiddeld op Facebook zitten jouw merk ten goede komen.
  • en hoe je er voor zorgt dat je jouw fairshare krijgt van de dagelijks 72 miljoen likes en 144 friend requests.

Facebook Tip: Gelet op het feit dat die leden gewend zijn om op Facebook massaal foto's te uploaden en te delen (350 miljoen per dag!), is het op zijn minst interessant om jezelf af te vragen of je met (branded) foto's niet eenvoudig engagement rond je merk kunt verhogen.

Opvallen in overvolle Twitter Timelines

Twitter blijft toch iets speciaals in het social media landschap met zijn continue stroom aan updates, nieuwtjes, retweets, meningen en gedeelde content. Het is voor blogs vaak nog steeds het no1 sharing platform om content verspreid te krijgen. En met zo'n 650 miljoen gebruikers die dagelijks gemiddeld 13 minuten op het platform zijn en dan zo'n 500 miljoen tweets versturen is het een platform dat je als bedrijf toch niet zo heel snel links kunt laten liggen. Ervan uitgaande dat een Twitteraccount gemiddeld 208 followers heeft, is het interessant om een plan op te stellen om kwalitatieve followers te krijgen. Want het bereikspotentieel om vanuit die fans nieuwe klanten te benaderen is natuurlijk enorm. En dat allemaal op basis van retweets en interacties en dus met een hoog peer-to-peer gehalte!

Twitter Tip: Er zijn twee belangrijke zaken om rekening mee te houden als je als bedrijf echt wil profiteren van de mogelijkheden van Twitter. Ten eerste, 60% van de Twitteraars bezoeken Twitter via mobiel. Als ze dan op een link klikken die naar jouw content verwijst, zorg dan dat ze wel op een pagina komen die geoptimaliseerd is voor mobiel bezoek. Oftewel, denk met je site responsive. En ten tweede, de timelines lopen vol en zijn zeer dynamisch. Het is dus belangrijk dat je opvalt tussen al die andere berichten die Twitteraars te verwerken krijgen. Een goed middel om de aandacht meer op te eisen, is het gebruik van Twitter Cards.

Pienter pinnen op Pinterest

Pinterest is toch wel een aparte eend in de bijt in het social media landschap. Niet alleen is de enorme groei opvallend, maar ook omdat het intensief gebruikt wordt door de Pinners. Degene onder de lezers die vaak op Pinterest te vinden zijn, zullen het vast wel herkennen; de Pintrance. Dat moment waarop je eigenlijk van foto naar foto en van board naar board gaat en meegezogen wordt in alle creativiteit die er getoond wordt. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat de 70 miljoen Pinners gemiddeld meer dan 14 minuten per dag op het netwerk te vinden zijn en waarom 10 miljoen van hen maandelijks het platform bezoekt. Interessant om te weten is dat maar liefst 80% van de Pins re-pins zijn (oftewel foto's die de Pinners van andere boards op hun eigen board plaatsen). Moet je nagaan wat dat betekent voor een stukje branding als ze die Pins van de boards van jouw bedrijf halen?

Pinterest Tip: is jouw doelgroep vrouwen of vrouwen met kinderen, dan is dit het platform waarop je actief moet zijn. Maar liefst 80% van de Pinners zijn vrouw en 50% van de Pinners heeft kinderen. Het is alleen nog maar een kwestie van "mooie" en relevante foto's te plaatsen op je boards, volgers te krijgen en de re-pins rustig afwachten. O ja, zorg dan wel dat je content goed gebrand is, want als 80% van de Pins re-pins zijn, dan wil je natuurlijk wel dat dames weten dat de foto van jouw merk afkomstig is. 

Losgaan op LinkedIn

Of het nu gaat om netwerken, het vinden van nieuwe werknemers of gewoon bereik realiseren rondom interessante content, op LinkedIn kan het allemaal. Sterker, alleen al om de persoonlijke netwerkmogelijkheden is het bijna een must om op LinkedIn actief te zijn. De 277 miljoen leden zijn weliswaar gemiddeld maar 17 minuten per maand op het platform, maar zo'n 40% van de LinkedIn-ers logt wel dagelijks in. Als jouw bedrijf niet een van de 3 miljoen bedrijven is met een eigen pagina op LinkedIn, dan moet je toch echt even nadenken of dat wel zo verstandig is. Al is het alleen maar om te zorgen dat het netwerk van je collega's kunnen zien bij wat voor tof bedrijf ze werken. 

LinkedIn Tip: dagelijks worden er zo'n nieuwe 8.000 groepen aangemaakt op LinkedIn. Daar zitten vast veel groepen bij waar potentiële klanten zitten te wachten op jouw interessante content, ideeën en kennis. Ideale manier dus om jezelf te profileren als interessante kennispartner. En als er geen relevante groepen zijn (wat bijna onwaarschijnlijk is), dan start je er zelf toch een?! En wist je trouwens dat je met een company page op LinkedIn meer kunt dan alleen maar je bedrijfsnaam vermelden en een korte introductietekst plaatsen? Maak vooral ook gebruik van de rich media mogelijkheden en zorg voor gedetailleerde beschrijvingen inclusief foto's en presentaties. En zorg natuurlijk dat er met regelmaat nieuwe status updates geplaatst worden, zodat het voor de volgers van de pagina interessant blijft.

Je gram halen op Instagram

"Ooit" was Instagram een platform vol #selfies en #foodie pictures. Maar die fase is het platform allang ontgroeid. Sterker, voor met name grote B2C merken begint het een volwassen en noodzakelijk platform in de marketing mix te worden. Steeds meer bedrijven betrekken via Instagram hun klanten bij het creëren van nieuwe en unieke content over hun producten en diensten rond enkele specifieke hashtags. User generated content dus, en dat brengt het word-to-mouth principe eigenlijk naar the next level. En met maar liefst 150 miljoen gebruikers die gemiddeld zo'n 257 minuten per maand (!!) en waarvan maar liefst 70% dagelijks op het platform zitten, mag je de Instagram mogelijkheden niet links laten liggen natuurlijk. Als B2C bedrijf is de vraag niet óf je iets met Instagram moet doen, maar hoeveel van de 55 miljoen foto's die dagelijks ge-upload worden en hoeveel van de 1,2 miljard dagelijkse likes betrekking hebben op jouw merk.

Instagram Tip: je kunt je klanten en fans natuurlijk vragen om foto's van je producten of diensten te uploaden en een door jouw bedachte hashtag te laten toevoegen. Maar denk eens aan de mogelijkheden als je niet zelf de hashtag verzint, maar aansluiting zoekt bij hashtags die door de community zelf gebruikt worden.

Goed in de gaten houden: Google+

Veel marketeers zien Google+ nog als een outsider, een platform waar ze momenteel nog niets te zoeken hebben. En gelet op de gemiddelde bezoekduur van iets mere dan 6 minuten per maand, denken de 300 miljoen trotse eigenaren van een Google+ account daar hetzelfde over. Want hoewel Google+ indrukwekkende cijfers laat zien als het gaat om de groei van het aantal leden, is het van de zeven grote platformen momenteel nog het minst gebruikt. Terwijl de echte fans zweren bij dit sociale netwerk, vooral ook omdat het een soort van combinatie lijkt van alle andere netwerken.

Google+ Tip: Claim sowieso een pagina op Google+, want "dat Google gaat nog eens heel groot worden"... En experimenteer dan eens met een Google Hangout, wat namelijk wel gewoon interessante mogelijkheden biedt om je fans een bijzondere online beleving mee te geven. Maar is je tijd en geld op dit moment schaars, dan zal niemand je er op aanspreken als je liever actief bent op een van de andere zes platformen...

Starring on YouTube 

We hebben bij Pinterest en Instagram al gezien dat foto's hot zijn, maar volgens veel experts ligt de toekomst van online bij video. En dat wordt extra bekrachtigd door de toenemende populariteit van bijvoorbeeld Vine, video reviews en vlogs, maar helemaal natuurlijk door de cijfers van Youtube. Meer dan een miljard mensen bezoeken de site maandelijks en kijken dan gemiddeld 3 uur naar video's. Elk uur wordt maar liefst 100 uur aan video ge-upload naar het platform, oftewel 4 dagen kijkplezier... Een enorme hoeveelheid aan video dus, maar daar staat tegenover dat er dagelijks 4 miljard uur aan video bekeken wordt. Kortom, Youtube is hot en daar wil je als merk natuurlijk ook een rol in hebben.

Youtube Tip: laten we we wezen, met de enorme hoeveelheid aan video die dagelijks op Youtube geplaatst wordt is het lastig om echt op te vallen. De kans op een echte viral is minimaal. Maar je die hard fans regelmatig voorzien van relevante video's hoeft helemaal niet zo moelijk te zijn. Zeker niet als je ook gebruik maakt van de editing mogelijkheden in Youtube zelf, zodat je bestaande video's weer kunt hergebruiken in een nieuwe video. En last but not least, heb je er al eens aan gedacht om je fans op te roepen om video's te maken waarin jouw product of dienst schittert? 

 

Ben je benieuwd wat verschillende sociale netwerken voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We sparren er graag een keertje over!

 

Note: voor een overzicht van de bronnen, klik hier.

 

remco
Remco van Buren
08 mei 2014
Dit artikel is
10354x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 34
  • 0
  • 150
  • Share on Google+ 0
  • 42
Nieuwsbrief

Reacties (8)

Leuk blog en zeker actueel en informatief - maar wat me kietelde was je aanvang dat er ook bedrijven zijn die dit in de bedrijfsvoering hebben geïntegreerd ;-) Marketing zie ik zeker wel maar de verticale en horizontale bedrijfsvoering in NL zie ik nog weinig echte integratie, eerder angst voor het onbekende en de bekende processen (die zich bewezen hebben in het verleden) aan te passen, aldus uit het systeem te stappen wat zo vertrouwd is.

Kan je wat voorbeelden noemen svp want ik zie verre van de verandering qua instelling en gedrag die nodig is in het personeel (en de werving, "ieder heeft een online 'sales" verantwoordelijkheid") als ook management als ook de (verouderde) sales mentaliteit en targets. Dus hoopvol dat ik ben, hoop ik dat je mij wat bedrijven in NL kan noemen die op het zogenaamde 3e (3.0) niveau zitten en klaar zijn voor de komende stap en (nog grotere) transparantie met Google Glass en de bijbehorende apps..;-)

In het buitenland zie je zeker wel verbetering en bedrijfsvoering wat aangepast is, maar NL loopt in mijn beleving wat achter en gaat straks de boot missen (of heeft het eigenlijk al een beetje), met alle gevolgen van dien. Benieuwd hoe jij er over denkt!:)

Groet,
Robin a.k.a. @Orionscloud a.k.a. @WeChangeHR
Robin Disma  08 mei 2014 - 19:00
Dank voor je reactie, Robin. Goede vraag ook of ik een voorbeeld weet van een Nederlands bedrijf dat al echt helemaal 3.0 bezig is... Ik heb natuurlijk niet in de inleiding gezegd dat het over Nederlandse bedrijven ging, maar je vraag triggerde me wel om er eens goed over na te denken. Want ik kon ook niet zo 1-2-3 een Nederlands voorbeeld noemen. Er zijn genoeg bedrijven die social media op allerlei (losstaande) onderdelen van het bedrijfproces inzetten. Ook ken ik in Nederland wel genoeg voorbeelden van bedrijven die meer dan interessante dingen met social media doen en initiatieven die er hun bestaansrecht aan te danken hebben. Maar een bedrijf dat echt "the endgame" van social media speelt, waarbij alle medewerkers direct interactie aangaan of kunnen en mogen gaan met alle stakeholders inclusief concullega's? Nee, die ken ik niet.

Daarvoor worden Nederlandse bedrijven nog veel te veel bestuurd vanuit oude, op academisch geschoolde modellen. Taylorisme tiert nog welig in de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Het denken vanuit targets, resources en de 4 P's van McCarthy voorkomt dat bedrijven naar 3.0 kunnen groeien. Of willen groeien.

Kortom, ik heb ze hem nu nog niet. Een Nederlands voorbeeld van een social company. Ik denk nog even verder. En misschien kennen andere lezers een goed voorbeeld! Maar sowieso dus een goede constatering en vraag van je, Robin.

En voor alle bedrijven die stiekem wel die kant op willen, maar niet weten hoe: gewoon even bellen... ;-)
Remco van Buren  08 mei 2014 - 22:02
Leuk blog, ik heb met plezier zitten lezen. In antwoord op bedrijven die een volledige internet strategie hebben, wellicht past Coolblue in het rijtje ...
Wouter Lenssen  14 mei 2014 - 08:22
Dank je, Wouter. Coolblue is zeker een bedrijf die een strategie heeft die volledig op internet gebaseerd is (nog wel, zou me niets verbazen als ook zij op zoek gaan naar bicks). Maar of ze ook echt helemaal 3.0 zijn, dat is volgens mij een andere vraag.
Remco van Buren  14 mei 2014 - 23:55
Prima overzicht! en ook nog eens nuttige tips. Zo ga ik zeker even goed kijken naar Twitter Cards!

Een observatie voor wat betreft Facebook. Met zoveel accounts in Nederland is het vast zo dat veel (potentiële) klanten ook een Facebook account hebben. Maar of ze, áls ze op Facebook zitten, op dat moment interesse hebben in bijvoorbeeld een aanbod in zakelijke dienstverlening, is niet altijd van toepassing. Dus ik denk, ga niet klakkeloos van uit 'Iedereen zit op Facebook,. daar moet ik ook zijn dus'. De meeste mensen die ik ken, gebruiken Facebook (net als ik voor 90%) in de privésfeer en zitten dan niet te wachten op (mijn) zakelijke aanbod.

Dat Facebook heel veel zakelijke mogelijkheden heeft, staat overigens buiten kijf. Zeker voor grote én kleine bedrijven die B-to-C producten of diensten verkopen. Prima feedbackkanaal, uitstekende aanvulling op je klantenservicekanalen (mits je dat goed managed) en het vormt een goede bodem voor marktonderzoek. Heel direct contact met je markt, wat wil je nog meer?
Jaap Schuddeboom  21 mei 2014 - 10:55
Dank je voor je reactie, Jaap.

Ik ben het met je eens hoor, je moet als bedrijf niet op Facebook gaan alleen om de reden dat het het grootste aantal social media accounts in Nederland heeft. Het heeft pas zin als je er een relevante en toegevoegde waarde kunt bieden aan je klanten en fans. Maar dat is zeker niet alleen aan B-to-C bedrijven voorbehouden. Ook B-2-B bedrijven kunnen waardevolle en relevante content bieden die mensen graag op hun FB timeline voorbij zien komen. Wat wij alleen vaak zien of merken is dat B-to-B bedrijven vaak te dicht op hun core business blijven denken wat betreft content. Maar vaak bevindt waardevolle contentmogelijkheden vaak op raakvlakken met de core business.

Als je trouwens meer wilt weten over Twitter Cards, check dan ook dit artikel > http://www.kittyhawk.nl/meer-conversie-op-twitter-met-twitter-cards.html. Ik ben benieuwd of je effecten ziet!

Hartelijke groet,

Remco
Remco van Buren  29 mei 2014 - 09:04
Een wat ouder artikel maar zeker niet minder interessant. Ben benieuwd hoe het nu staat met de populariteit van bijvoorbeeld Facebook.
Daniel Companyfilms  18 jun 2015 - 10:37
In grote lijnen is de infographic en de tekst nog wel te gebruiken, Daniel. Maar inderdaad, misschien is het tijd voor een update... ;-)
Remco van Buren  28 jul 2015 - 13:19
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken