De Nederlandse Twitter Trends 2010; Het Twitter Jaaroverzicht

We hadden al een klein artikel besteed aan de Twitter Trends 2010 wereldwijd. Een leuke aanvulling (en voor ons Nederlanders een stuk relevanter) is het onderzoekje op Twirus "Het Twitter Jaaroverzicht".

overseas

Welke onderwerpen hebben de Nederlanders bezig gehouden op Twitter?

Het Twitter Jaaroverzicht van Twirus bevat de top 10 meest gebruikte woorden in een twitterbericht voor de categorieën Mensen, Film & TV, Politiek, Sport, Tech, Hashtags (#),. Daarnaast hebben ze een top 5 van de categorieën Events, Media en #fail samengesteld.

Bij de categorie "Mensen" staat Geert Wilders fier bovenaan en laat daarmee de nieuwe minister-president Mark Rutte (2) en zijn voorganger JP (5) achter zich. Controversiele uitspraken lonen dus ook op Twitter.

Bij de categorie "Film & TV" blijkt maar weer het succes van het RTL programma The Voice of Holland welke deze categorie aanvoert. RTL doet er ook alles aan om de kijkers aan het Twitteren en Facebooken te krijgen en dit lijkt zijn vruchten af te werpen voor het online deel van het programma.

Bij "Sport" zien we dat Ajax daar wel weet te scoren en deze ranglijst aanvoert, gevolgd door FC Twente en FC Groningen. In deze categorie bestaat overigens uit 8 voetbalgerelateerde onderwerpen, allen de Tour de France en de Formule1 hebben een plekje onderaan in de top 10 weten te veroveren.

De categorie "Media" wordt aangevoerd door 3FM (die een aantal fanatieke twitterende DJ's heeft), gevolgd door RTL (ongetwijfeld onder invloed van het Twitterdebat en The Voice Of Holland). Plaats drie is voor de Telegraaf. Komt dat omdat ze vaak geciteerd worden? Of hebben ze de plek te danken toen leek dat de Telegraaf in de voetsporen van Dell en Nestlé ging volgen en ze de "Telegraaf Boycot" Social Media case hebben ondergaan?

Tot slot is het leuk dat er ook een categorie #fail is toegevoegd. De namen die hierin terugkomen zal niemand verbazen:

  1. NS
  2. T-Mobile
  3. KPN
  4. TNT
  5. UPC

Webcare via Twitter lijkt deze partijen vooralsnog  niet uit de #fail-wind te houden, wellicht dat ze deze 11 tips voor Social Media Klantenservice nog eens moeten doornemen.

remco
Remco van Buren
20 dec 2010
Dit artikel is
10579x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T