De stand van zaken: De Bing zoekmachine

Het is 3 juni 2009, de verwachtingen zijn hoog gespannen. Microsoft introduceert een nieuwe zoekmachines, Bing genaamd. Microsoft voorspelde het einde van de hegemonie van Google en ook menig website en blog zag in Bing een geduchte concurrent voor Google. Nu 5 maanden verder is de vraag natuurlijk: hoe heeft de Bing zoekmachine het tot nu toe gedaan en wordt hij echt omarmd door het grote publiek? De stand van zaken van de Bing zoekmachine.

De stand in Nederland

Als we kijken naar de stand van zaken in Nederland met betrekking tot de ontwikkeling van de verdeling van zoekmachines dan zien we dat van 3 juni tot 3 oktober het relatieve aandeel Bing is gegroeid naar 2,86% bedraagt (tabel 1 en figuur 1). Google is eind september nog steeds oppermachtig met ruim 94% maar dat is natuurlijk niets nieuws.

 Ontwikkeling gebruik zoekmachines periode juni-september


Maar de belangrijke vraag is natuurlijk of het marktaandeel van Bing ten koste is gegaan van Google? En wellicht nog belangrijker, is deze stijging blijvend en is er voor Google dus inderdaad sprake van een geduchte concurrent?

Wat opvalt als we de cijfers uit tabel 1 nader bestuderen, is dat Bing na de introductie snel stijgt naar een marktaandeel van ruim 2,8%, maar daar vervolgens op blijft hangen. Echter, in dezelfde periode zien we het marktaandeel van Google stijgen van 90% naar ruim 94%! Bing moet dus het marktaandeel op andere zoekmachines hebben veroverd.

Uit de tabel en de figuur blijkt dat het aandeel MSN en Live drastisch gedaald is tot nagenoeg niets. Mensen die dus voor de introductie van Bing als zoekmachine een van de producten van Microsoft gebruikten, gebruiken nu dus Bing. Kortom, het aandeel bing is dus niet ten koste gegaan van Google maar van de zoekmachines van Microsoft zelf!

Is Bing nu een slechte zoekmachine?

Het antwoord op deze vraag is “Nee, Bing is geen slechte zoekmachine”. Features zoals toevoegingen van zoeksuggesties terwijl je typt, het tonen van verwante zoekopdrachten, de mogelijkheid om zoekhistorie te bewaren en te delen via bijvoorbeeld Facebook zijn enkele zaken waarmee de Bing zoekmachine extra mogelijkheden geeft. Ook de zoekresultaten vallen zeker niet tegen, al lijken ze wel een beetje verdacht veel op de resultaten van Google.

Waarom willen de mensen dan niet aan de Bing?

Bing is dus een goede zoekmachine die betrouwbare zoekresultaten geeft. Toch stappen de internetgebruikers niet massaal over naar deze nieuwe zoekmachine. Waarom niet? Ik denk het komt door het ontbreken van “the whats in for me” factor. Waarom zouden mensen overstappen? De gemiddelde internet gebruiker is tevreden over Google en heeft helemaal gewoonweg geen reden om over te stappen.

Kan Google dan ooit omver geworpen worden?

Ja, dat denk ik wel. Maar of dit waarschijnlijk is? Dan denk ik weer van niet. Er komen pas echt kansen voor andere zoekmachines zodra Google niet meer doet wat ze ooit beloofde en afstapt van hun slogan “don’t be evil”. Maar zoals gezegd, dit is zeer onwaarschijnlijk.

Is Bing dé nieuwe Google?

Tenslotte nog een interpretatie van het woord Bing. Bing kan opgevat worden als een recursief acroniem; “Bing is not Google”. En dat klopt als een bus…

remco
Remco van Buren
27 okt 2009
Dit artikel is
4953x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • 0
  • 0
  • Share on Google+ 0
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken