De zin of onzin van een nieuwsbrief

Heeft het sturen van een nieuwsbrief nog wel zin? Melden mensen zich nog aan voor een nieuwsbrief? En openen zij vervolgens de ontvangen nieuwsbrieven? En lezen ze deze daadwerkelijk? En leidt dat vervolgens nog wel tot een actie of conversie? Kortom heeft het zin om nog nieuwsbrieven te versturen of is dit maar onzin.

Heeft een nieuwsbrief nog wel zin?

Het antwoord op alle bovenstaande vragen is “Ja”. Het versturen van nieuwsbrieven heeft zeker zin, mensen melden zich nog steeds aan, ze worden geopend en gelezen en ze leiden tot conversie. Maar er worden vaak fouten gemaakt met nieuwsbrieven.

In de laatste weken van september verstuurden veel bedrijven massaal nieuwsbrieven in verband met de wetswijziging van 1 oktober. Deze nieuwsbrieven hadden vaak één doel, de ontvanger de mogelijkheid geven aan of af te melden. Ikzelf heb tig van dit soort “nieuwsbrieven” ontvangen, van de meesten wist ik niet eens meer dat ik ingeschreven stond. Een mooie gelegenheid dus om mijn aanmeldingenlijst op te schonen.

Opmerkelijk is natuurlijk dat deze bedrijven of nú pas nieuwsbrieven gingen sturen, of dat ze jarenlang onopvallende berichten hebben gestuurd die linea recta uit mijn inbox werden verwijderd. Blijkbaar beschikken al die bedrijven dus wel over een mooi mailsysteem, maar gebruiken deze niet of verkeerd.

Ik vermoed dat veel mensen net als ik deze gelegenheid hebben gebruikt om zich af te melden. Precies daarvoor waren veel bedrijven bang; hun bestanden zouden schrikbarend slinken. Maar is dat werkelijk een probleem of liggen hier juist kansen…

Een nieuwe verse start

Elk bedrijf moet zich afvragen: Ga je voor kwantiteit of kwaliteit? Het adressenbestand na 1 oktober is waarschijnlijk veel kleiner. Sommige accounts die ik beheer zijn sinds 1 oktober zo sterk opgeschoond dat het nog slechts 10% van het aantal nieuwsbriefabonnees bevat in vergelijking met het origineel! Dit zijn echter wel personen die de moeite hebben genomen om zich opnieuw aan te melden voor de nieuwsbrief en dus oprecht interesse hebben in het bedrijf. Dit is een prachtige basis om het bestand kwalitatief te laten groeien. Hoe? De do’s en dont’s op een rijtje.

De do’s en dont’s met betrekking tot het versturen van nieuwsbrieven

Zaken die je vooral wel moet doen:

  1. Stuur alleen een nieuwsbrief als er echt iets te melden is
    • Dit is misschien heel voor de hand liggend, maar een veel gemaakte fout. De valkuil hierin is, dat de zender altijd vindt dat een nieuwsbrief nieuwswaarde heeft, maar de ontvanger dat vaak totaal anders ziet. Houd daarom de openingsratio’s goed in de gaten. Daalt deze dramatisch, dan wordt de nieuwsbrief waarschijnlijk te vaak gestuurd of is de inhoud niet boeiend genoeg voor de ontvanger.
  2. Voeg profielbeheer en interessegebieden toe
    • Probeer de nieuwsbrief zo gericht mogelijk te versturen. Dit kan door gebruik te maken van profielbeheer en interessegebieden. Laat de ontvanger bepalen welke onderwerpen hij/zij wel of niet interessant vindt.
  3. Schoon het adressenbestand regelmatig op
    • Als een nieuwsbrief met een vaste regelmaat verstuurd wordt, is er altijd een deel van de ontvangers die de nieuwsbrief nooit opent. Bepaal of het wel zinvol is om deze personen een nieuwsbrief te blijven sturen? Nee? Adressenbestand opschonen!
  4. Test met verschillende verzendmomenten
    • Stuur niet altijd op hetzelfde tijdstip of dezelfde dag een nieuwsbrief. Veel bedrijven doen dit namelijk wel. Varieer eens met de dag, ochtend, middag, avond en het weekend. Bekijk wat de openratio’s en succesratio’s zijn en blijf hiermee experimenteren.
  5. Geef uiteraard op de website de mogelijkheid om in te schrijven voor de nieuwsbrief en laat ook duidelijk zien waar iemand zich voor inschrijft.
    • Het lijkt onwaarschijnlijk, maar redelijk wat bedrijven hebben wel een state of the art nieuwsbrief systeem, maar vervolgens ontbreekt op de website de mogelijkheid om in te schrijven. Tja, dat werkt natuurlijk niet echt mee met het ontwikkelen van een kwalitatieve database… Zorg hier dus voor. Laat daarbij ook zien waarvoor iemand zich inschrijft door middel van een archief. Vertoon hier bijvoorbeeld de webversies van je nieuwsbrief van de afgelopen 5 keer.

Zaken die je vooral niet moet doen:

  1. Zonder toestemming berichten sturen
    • Dit is SPAM, dus dat moet je gewoon niet doen. Per 1 oktober is dit ook strafbaar.
  2. Nieuwsbrieven versturen zonder doelstelling
    • Versturen om het sturen is zinloos. Bepaal van te voren doelstellingen en controleer deze ook. Is de doelstelling gehaald? Prima! En bepaal direct hoe dit de volgende keer nog verder geoptimaliseerd kan worden. Is de doelstelling niet gehaald? Dat is jammer, maar meer niet. Analyseer de data en bekijk wat er gewijzigd moet worden. Probeer de nieuwsbrieven middels een duidelijk testtraject te optimaliseren.
  3. Vergeten om een koppeling te maken met bijvoorbeeld Google Analytics
    • Zonder koppelingen met analyse tools wordt er nooit inzicht verkregen in het succes en effect van de nieuwsbrieven.
  4. Lelijk opgemaakte nieuwsbrieven versturen
    • Dit gebeurt heel vaak. Een nieuwsbrief draagt bij aan de perceptie van de ontvanger over het bedrijf. Een nieuwsbrief geeft een signaal af; “Als nieuwsbrieven er al zo uitzien, dan zal de rest ook wel een zooitje zijn.”
  5. "Nieuwsbrief" in de onderwerpregel van je nieuwsbrief zetten
    • Hoe saai zijn nieuwsbrieven met de onderwerp regel “nieuwsbrief 26”? Veel dynamischer wordt het als bijvoorbeeld gebruik gemaakt wordt van personalisatie: “Beste Kristiaan, deze week speciaal voor jou weer 35% korting op het hele assortiment”
remco
Remco van Buren
14 okt 2009
Dit artikel is
4896x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken