DHL neemt concurrenten in de maling met briljante marketingstunt "DHL is faster"

Traditionele advertenties hebben simpelweg niet meer de impact als ze ooit hadden. Dus moeten merken veranderen in hun marketing en steeds creatiever worden om hun naam en USP's onder de aandacht te brengen. Dat is al lastig genoeg, maar je concurrenten tegelijkertijd voor schut zetten en ze laten vertellen dat jij de beste bent? Of in dit geval van DHL, de snelste?

Marketingstunt DHL: DHL is faster

 

Concurrentie DHL zegt: "DHL is faster"

De mensen van de marketingafdeling van DHL moeten de afgelopen dagen flink hebben gelachen. Want wat is er leuker dan je concurrenten UPS, TNT en DPD (wat is dat met al die afkortingen in die branche...) lekker te pranken? En hoe leuk is het als vervolgens iedereen daarover mee kan lachen en erover praat? 

Het idee is simpel: je pakt een aantal grote en onhandelbare dozen en zet daarop de tekst "DHL is faster". De dozen beschilder je met een warmte gevoelige inkt en koelt ze flink af. Vervolgens bel je de concurrenten en laat ze de pakjes afleveren bij heel moeilijk vindbare adressen. Wat je dan krijgt? Erg veel plezier, een opvallende marketingstunt en dus een onvermijdbare viral. Hoezo is pakketenbezorgservice een saai marketingonderwerp?

 

Dit soort acties van merken die andere merken "pranken" gaan we de komende tijd vaker zien. Zullen we deze vorm van marketing dan maar meteen een nieuwe naam geven? Ik dacht aan prank-marketing. Eens (like) of beter idee (reactie)?

remco
Remco van Buren
21 feb 2014
Dit artikel is
7771x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (3)

Pranketing :-)
Anne-Mieke Bovelett  22 feb 2014 - 14:22
kies ook voor pranketing. Bavaria was hierin natuurlijk altijd al de voorloper van. hebben wij ook eens gedaan door een viral in de stijl van Geen Stijl te maken. Veel dankbare reactie/exposre gekregen van Geen Stijl.

groet, Ad Klomp
Ad Klomp  25 feb 2014 - 10:44
Pranketing is natuurlijk beter, Anne-Mieke! Heb het vandaag zo al genoemd in een college voor een groep Fontys studenten. Thanks ;-)

Ik ben benieuwd naar die viral van jullie, Ad. Heb je daar een linkje van?

Hartelijke groet,

Remco
Remco van Buren  26 feb 2014 - 17:48
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T