De effectiviteit van je webdesign bepalen? Doe nu zelf een quickscan!

Nog veel bedrijven (en helaas ook bureaus) waarderen design vooral op emotionele waarden als mooi, creatief, smaakvol, etc. Maar het belangrijkste is natuurlijk de effectiviteit van het design.

Focust het de bezoeker op datgene waarop je hem wilt focussen? Pak je je bezoeker ermee bij de hand en begeleid je hem daar naartoe waar je hem wilt hebben? Of toch niet helemaal...?Helaas worden qua design nog steeds veel beginnersfouten gemaakt. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Tijd om daar in twee minuten iets aan te doen!

Effectiviteit website: heatmap uit eyetracking onderzoek

 

Om erachter te komen of je website dat doet, is een eyetracking onderzoek een prima middel. Maar je kunt natuurlijk ook zelf een eerste quickscan uitvoeren op je eigen site om een eerste “objectieve” beoordeling te krijgen of je websitedesign naast mooi ook effectief is.

Op basis van diverse eyetracking onderzoeken hebben we 16 algemene punten, open deuren en inkoppers genoteerd die én eenvoudig te checken zijn én direct een bijdrage kunnen leveren aan de effectiviteit van je site. Ik ben benieuwd hoe het met jou site staat, schroom dus niet om de resultaten van de quickscan te delen. Succes… 

Onderwerp nu zelf het design van je site aan een quickscan! 

  • Websitebezoekers kijken het eerst naar de tekst op een webpagina, pas daarna naar de visuals.
  • Onderzoek van Nielsen Netratings heeft aangetoond dat bezoekers een webpagina scannen in de vorm van een F. Het oog valt daarbij het eerst op de linkerbovenhoek. Daarnaast zijn de header, de linkerzijde en het midden van de pagina dus belangrijke eyetrackers.
  • Fancy vormgeving en opvallende lettertypes worden vaak genegeerd. Bezoeker lijken dit onbewust te associëren met reclame. En zoals we weten, consumenten geloven vooral andere consumenten, en juist niet de producenten en aanbieders die hun statements uitschreeuwen.
  • Wanneer je een pagina hebt waarop je feitelijke informatie wilt overbrengen, zorg dan dat je getallen (bijvoorbeeld tien) als cijfers weergeeft (10). Dit blijkt makkelijker scanbaar.
  • Houdt rekening met de lettergrootte, dit beïnvloedt het leesgedrag. Een kleinere letter stimuleert aandachtig lezen, een grotere letter stimuleert juist het scannen.
  • En even een inkopper: korte alinea’s worden veel beter gelezen dan lange.
  • Veel organisaties proberen hun site aantrekkelijker te maken door abstracte of kunstzinnige foto’s. Ongetwijfeld zit daar een sterk en zeer creatief idee achter. Maar wat blijkt? Simpele, gewone foto’s met gezichten van mensen krijgen meer aandacht dan deze creatieve foto’s. En daarbij worden foto’s met “echte” mensen weer beter bekeken dan foto’s met modellen.  
  • In verhouding besteden bezoekers relatief veel tijd aan het bekijken van buttons en menu’s op de webpagina’s. Zorg dus dat deze duidelijk en goed ontworpen zijn!
  • Navigatiemenu’s die boven aan de pagina staan werken effectiever.
  • Het gebruik van opsommingen en dan vooral door middel van bullets, houdt de aandacht langer vast.
  • En vooruit, nog een inkopper: Grote tekstblokken worden slecht bekeken.
  • We hadden het al over de F-vorm van scannen gehad. Houdt daar ook met advertenties rekening mee: advertenties bovenin en aan de linkerkant krijgen de meeste aandacht.
  • En in het verlengde daarvan, advertenties die in de buurt staan van de beste content, worden meer en beter bekeken.
  • Bezoekers lijken banners te negeren, in het beste geval laten ze hun ogen er slechts een fractie van een seconde overheen gaan. Dit sluit ook aan bij eerder onderzoek waaruit blijkt dat het effect van banners sterke gelijkenis vertoond met advertenties in printmedia of een TV commercial, het levert namelijk een duidelijke bijdrage aan een positieve breinpositie van het merk in de banner.
  • Het bleek al dat fancy vormgeving geassocieerd wordt met te negeren reclames en dat tekst eerder bekeken wordt dan visuals. Voor advertenties geldt daarom ook dat tekstadvertenties beter bekeken dan alle andere soorten advertenties.
  • Tot slot, zorg voor rust op je pagina’s. Veel open ruimte is goed.

update: klik hier voor de resultaten van de quickscan van onze site van Kittyhawk

remco
Remco van Buren
24 nov 2009
Dit artikel is
5469x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken