Do's & don'ts e-mail marketing

Op 1 mei heeft Kittyhawk een inspiratiesessie over de “Do’s & don’ts van e-mail marketing” georganiseerd. Tijdens deze sessie hebben Remco van Buren (Kittyhawk) en Loek Balvers (MailPlus) een presentatie gegeven. In dit artikel een korte samenvatting van deze sessie waarin ik in ga op de feiten en de do’s en don’ts van e-mail marketing.

Do's & don'ts e-mail marketing

Feiten en cijfers e-mail marketing

De inspiratiesessie werd afgetrapt door Remco met een vijftiental feiten en cijfers over e-mail marketing.

  • 44% van e-mail ontvangers heeft afgelopen jaar minstens één aankoop gedaan op basis van een aabieding in een e-mail.
  • 7 op de 10 mensen zeggen dat ze gebruik hebben gemaakt van een coupon of korting uit een marketing e-mail in de voorgaande week.
  • 39% van de marketeers hebben geen strategie voor e-mail via mobiel.
  • 72% van mensen in een B2B omgeving gebruikt e-mail om relevante content te delen.
  • 56% van de bedrijven geven aan dat zij van plan zijn om het gebruik van e-mail marketing te verhogen.
  • 27% van de consumenten geeft aan dat ze vinden dat hun favoriete bedrijven meer zouden moeten investeren in e-mail.
  • Dit jaar is ongeveer 84% van al het e-mail verkeer spam.
  • Vrouwen klikken 10% vaker dan mannen op e-mails via mobiel.
  • Uitgaven in e-mail marketing groeien zo’n 10% per jaar. En dat al jaar op jaar.
  • 40% van B2B marketeers stellen dat de leads via e-mail marketing van hoge kwaliteit zijn.
  • De gemiddelde opbrengst per $1 die gespendeerd wordt aan e-mail marketing is $44,25.
  • 82% van de consumenten opent e-mails van bedrijven.
  • 64% van besluitvormers lezen hun e-mail via mobiel.
  • Er waren in 2013 zo’n 3,6 miljard e-mail accounts actief…
  • ...In 2016, zal dit aantal gegroeid zijn naar 4.3 miljard.

Kortom, e-mail marketing is alive and kicking!

De presentatie van Remco van Buren

Voor de mensen die helaas niet aanwezig konden zijn op de inspiratiesessie heeft Remco zijn presentatie online beschikbaar gesteld.

Wat is e-mail marketing

Volgens gastspreker Loek  Balvers van Mailplus is e-mail markteting alle e-mail communicatie die wordt verzonden vanuit een organisatie aan één of meerdere individuen die er op gericht is om klanten te werven, klanten te behouden of klanten te stimuleren tot herhaal aankopen. Denk daarbij aan nieuwsbrieven, service mails, actiemailings, uitnodigingen en survey’s (enquêtes). Daarbij kun je twee soorten mailings onderscheiden: bulk mailings en campagne mailings.

Bij bulk mailing stuur je simpelweg in één keer naar meerdere mensen een e-mail. Hierbij moet je met het volgende rekening houden:

  • Het is wettelijk toegestaan om 1 op 1 te mogen mailen.Stel je vindt een e-mail adres op straat, dan mag je die persoon een mail sturen. Vind je meerdere e-mail adressen op straat dan mag je geen bulk mail sturen naar deze personen zonder dat zij daar permissie voor hebben gegeven.
  • Een afmeldknop dient altijd aanwezig te zijn zodat mensen zich altijd uit kunnen schrijven van de mailing. Meld deze persoon zich niet af voor een mailing, dan mag je de e-mail blijven versturen.

Campagne mailings zijn gerichte en gepersonaliseerde berichten naar klanten die verstuurd worden naar aanleiding van een trigger. Bijvoorbeeld een belangrijke datum als een verjaardag of een specifieke actie als download van een pdf of aankoop van een product. Meer gericht op (inter) acties.  

De toekomst van e-mail

Op dit moment wordt Social Media wereldwijd enorm veel gebruikt. Zo hebben bijvoorbeeld Facebook 1,28 miljard en Twitter 255 miljoen maandelijks active gebruikers. Social is belangrijk, maar wordt soms nog groter en belangrijker gemaakt. E-mail daarentegen groeit ook mee. Voor een social media account heb je vrijwel altijd een e-mail adres nodig. Sterker nog; er zijn 3x zo veel e-mail accounts dan social media account. De vraag is niet of je aan e-mail marketing moet doen, maar hoe. Mensen zitten op veel kanalen, daar moet je als bedrijf ook aanwezig zijn.

 

Het gebruik van mobiele telefonie blijft maar stijgen

 

Ook met e-mail moet je rekening houden met toenemend mobiel gebruik. Houd bij je e-mail strategie rekening met het het gedrag van je publiek en met de gebruikte devices. Denk dan aan:

  • Een mobiele telefoon heeft een kleiner scherm dan een tablet of PC. Knoppen moeten groot genoeg zijn op een mobiele telefoon
  • Daarnaast wordt op een PC vaak Outlook gebruikt als mailclient. Outlook laadt geen afbeeldingen waardoor de nieuwsbrief er dus niet optimaal uit kan komen zien. Op een tablet of smartphone wordt vaak Gmail, Hotmail of Macmail gebruikt en daar worden wel afbeeldingen automatisch geladen. Houd hier met het ontwerpen van de nieuwsbrief rekening mee. 
  • Als je de nieuwsbrieven aanpast voor meerdere schermen, zorg er dan ook voor dat de landingspagina’s achter de knoppen responsive (schaalbaar) zijn, zodat ook die pagina’s goed leesbaar zijn op de verschillende apparaten.
  • Als je mail binnenkrijgt op een iPhone zijn er drie regels zichtbaar. De afzender, het onderwerp en de eerste leesbare regel van je nieuwsbrief. Vaak hebben nieuwsbrieven bovenaan “Klik hier als u deze e-mail niet goed kunt lezen” staan. Het is ook mogelijk een andere regel hier boven in te zetten. Bijvoorbeeld een zin waarmee je direct naar de inhoud van de nieuwsbrief stuurt. Hiermee worden lezers geprikkeld om de nieuwsbrief te openen.
  • Waar ook rekening mee gehouden kan worden, zijn de telefoonfuncties van een smartphone. Gebruik je telefoonnummers in een nieuwsbrief, zorg en dan voor dat mensen daar op kunnen drukken en dat het nummer direct gebeld wordt. Dit kan ook worden gedaan met agenda punten. Stuur je een uitnodiging dan kan je die afspraak direct in de agenda opslaan.

De afzender, het onderwerp en de eerste leesbare regel van je nieuwsbrief.

 

Do’s & don’ts e-mail marketing

Er zijn vier fases in e-mail communicatie. Deze worden hieronder omschreven en toegelicht.

1. Aanmeldproces: Het begint allemaal met het aanmelden voor de nieuwsbrief. Dit is het eerste contact met je prospects. Je hebt maar één kans voor een goede indruk. Zorg daarom dat deze eerste indruk goed is. De volgende voorbeelden kunnen hier een bijdrage aan leveren.

  • Bedank de persoon die zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief op een bevestigingspagina (confirmed opt-in) of doormiddel van een bevestigingsmail. Hiermee wordt de look en feel en het logo bekend bij de mensen.
  • Denk daarnaast ook aan welke tone of voice je gaat gebruiken? U of jij?
  • Geef uitleg over frequentie. Hoe vaak kan iemand de nieuwsbrief verwachten?

2. Afmeldproces: Jammer dat mensen zich afmelden voor je nieuwsbrief. Maar het is wel een belangrijk contactmoment. Wie weet komen ze in de toekomst nog bij je terug of zijn ze alsnog geïnteresseerd in de nieuwsbrief.

  • De afmeldprocedure moet duidelijk en zonder login zijn.
  • Gebruik een vriendelijke tone of voice.
  • Laat de afmeldprocedure niet via de mail gaan. Als iemand zich wil afmelden, vraag hem of haar dan wat de reden is. Te veel mail? Niet relevant? Welke informatie had je liever willen krijgen

3. Inbox moment: De drie belangrijkste elementen zijn de afzender (bedrijfsnaam), onderwerpregel (personaliseren) en de preview pane (eerste leesbare regel uit de nieuwsbrief).

  • Afzender; Wat je niet moet doen als afzender [email protected], [email protected], [email protected]Wat je wel kunt doen [email protected] Of [email protected]. Gmail haalt bij de afzender alles achter het apenstaartje weg. Vandaar dat een goede afzender adres belangrijk is.
  • Onderwerp: Wat je beter niet kunt doen als onderwerpregel is bijvoorbeeld “Nieuwsbrief mei 2014” of “Kittyhawk nieuwsbrief, mei 2014”. Wat je wel kunt doen “Kom snel, want we hebben nu jouw {favoriet product} uit voorraad leverbaar” of “mei-actie: bij elke aanschaf een paraplu”.
  • Afbeeldingen: Heeft jouw nieuwsbrief veel afbeeldingen en worden ze niet ingeladen? Zorg dan voor alternatieve tekst achter de afbeelding. Ondanks het gebrek aan de afbeeldingen, blijft de nieuwsbrief toch nog duidelijk. 

4. Inhoud: Content is koning. Zowel de inhoud als de vorm is belangrijk. Probeer mensen te boeien en geef ze content waar ze op zitten te wachten. 

  • Wees relevant, persoonlijk en vriendelijk naar je ontvangers.
  • Gebruik een combinatie van teksten en afbeeldingen. Schrijf korte teksten met doorklik mogelijkheden.
  • Maak je call-to-action (CTA) duidelijk.
  • Zorg dat de links in de nieuwsbrief “trackable” zijn. Met trackable links krijg je inzicht in het klikgedrag van de ontvangers.

De presentatie van Loek Balvers

Voor de mensen die helaas niet aanwezig konden zijn op de inspiratiesessie, heeft Loek Balvers zijn presentatie online beschikbaar gesteld.

PDF do's & don'ts e-mail marketing

Neem contact op met ons

Met deze informatie is de fundering gelegd voor jouw e-mail marketing. Wil je nog meer advies of informatie omtrent e-mail marketing? Of wil je nog meer informatie over responsive nieuwsbrieven? Neem dan contact op met Kittyhawk of lees mijn vorige artikel “Is jouw e-mail geschikt voor mobiel?”.

Pim
Pim Dubois
10 jun 2014
Dit artikel is
4311x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken