Durf jij nog te delen op Facebook?

Facebooksupervriend Mark Zuckerberg presenteerde in september tijdens Developers Conference 2011 de nieuwste paradepaardjes van Facebook. Dit leverde het grootste vriendennetwerk ter wereld zowel positieve als negatieve reacties op. De overgrote meerderheid van de Facebookgebruikers in Nederland zal de aankondigingen volkomen gemist hebben. Als lezer van Frankwatching ben je waarschijnlijk aardig op de hoogte. Het gevaar schuilt op Facebook echter in een klein hoekje.

Suggesties aan vrienden

Al sinds de oprichting van Facebook loopt Mark Zuckerberg rond met het idee dat vrienden elkaar suggesties doen. Hij wil hiermee bereiken dat jij jouw vrienden gaat faciliteren in activiteiten en ideeën. Vandaar dat deze manier van delen de naam ‘Gestures ’ heeft gekregen. Voordat deze functie gelanceerd kon worden, moest volgens Zuckerberg het vriendennetwerk eerst van voldoende omvang zijn. En dat is inmiddels wel het geval, er zijn momenteel meer dan 800 miljoen gebruikers, wat inhoud dat bijna 1 op de 13 mensen ter wereld op Facebook zit. Hiermee laat Facebook duidelijk zien dat marketeers zich al zeer binnenkort serieus druk moeten gaan maken over aanbevelingmarketing.

Mark Zuckerberg op f8 Conference 2011

 

Zelf geloof ik sterk dat de verwerving van de nieuwe functionaliteiten een positieve bijdrage zullen hebben op onze online beleving en dat het bedrijven waardevolle informatie gaat verschaffen. Natuurlijk kan er een kanttekening gemaakt worden bij de functies die privacygevoelige informatie beschikbaar stellen aan zowel adverteerders en F-commercegedreven verkooporganisaties. Echter heeft Facebook hier één duidelijk doel voor ogen. Namelijk: relevantie. Alles wat Facebook haar gebruikers te bieden heeft, gaat nog relevanter worden. En die relevantie gaat onze engagement met websites en het toekomstig social shoppinggedrag in staat stellen om gelijktijdig met vrienden naar muziek te luisteren en direct te kopen. Waarbij je aankoop weer gedeeld kan worden met je netwerk.

Contextual sharing

Afgezien van de nog te lanceren sterk vernieuwde Facebook Timeline en profielpagina’s die in de afgelopen en komende weken gelanceerd gaan worden (Lees ook de artikelen: Wat goed is voor Facebook is goed voor mij van Elja Daae en You’ve officially been Facebooked van Bastiaan Neurink), zou één van deze vernieuwingen er zomaar voor kunnen zorgen dat je binnenkort een aantal keer voor een flinke verrassing komt te staan.

Voor degenen die nog niet helemaal op de hoogte zijn: Facebook maakt door middel van nieuwe functies binnen Open Graph het delen van informatie eenvoudiger.  Een van de opmerkelijkste functionaliteiten binnen Open Graph is ‘contextual sharing’. De voordelen voor gebruikers zijn helder. Waar je vandaag de dag regelmatig iets deelt met je vrienden via de inmiddels beroemde “Like”-button, hoef je in de toekomst op een website of app alleen nog maar te klikken op “Voeg toe aan Timeline”.

Het vereenvoudigen van het contextuele delen is mogelijke door het introduceren van zogenoemde connected apps. Vanzelfsprekend doen deze applicaties precies wat je ervan denkt. De app kan op elke willekeurige website gekoppeld worden aan je Facebookprofiel. Je kunt er met de connected apps voor zorgen dat je vrienden 24/7 op de hoogte zijn van wat je precies uitspookt online. Van de nieuwsartikelen die je’s ochtends online leest, de video’s die je ziet, de foto’s die je bekijkt, de muziek die je luistert, of elke andere handeling binnen de website of app. Met contextueel delen hoeven marketeers gebruikers niet langer meer in hokjes te plaatsen op basis van die ene emotionele klikreactie.

Auto Sharing

Een andere mogelijkheid is het automatisch delen van content. Wat het voor websites mogelijk maakt om alle content die door gebruikers gelezen wordt direct te plaatsen op hun Facebook Timeline. Met name deze functionaliteit heeft in de afgelopen weken geleid tot hevige discussies rondom de privacy van gebruikers.

Facebook Mark Zuckerberg

Het is namelijk zo dat zelfs wanneer je uitgelogd bent, Facebook kan volgen welke pagina’s je bezoekt en deze informatie direct terug stuurt naar de dataservers van Facebook. Wat tot gevolg heeft dat Facebook doormiddel van “profiling” adverteerders specifieke data kan verschaffen

Hoewel je toestemming moet geven aan de website om via een actieve feedin content te delen, zullen er genoeg mensen gruwelen bij de gedachte dat hun hele online leven inzichtelijk wordt gemaakt. Facebook claimt echter dit alles te doen om de relevantie voor haar gebruikers nog verder door te kunnen ontwikkelen. Met als ultieme doel: het documenteren van alle online activiteiten, ervaringen en suggesties. Om zo in de nabije toekomst Google de pas af te snijden met Social Search.

Het risico van auto sharing

Aan de hand van een artikel van Pete Cashmore van Mashable wil ik je laten zien waar voor jou als gebruiker het risico zit van Auto-Sharing. Zodat je er vervolgens voor kunt zorgen dat niet iedereen continue al jouw online bezigheden op Facebook langs ziet komen. Als voorbeeld gebruikt Pete Cashmore in zijn uitleg de Social Reader-applicatie van de Washington Post. Hij stelt dat, zodra je de Social Reader app toestemming hebt gegeven om content te delen op je Facebook profiel, de app er automatisch voor zorgt dat alle artikelen die je gelezen hebt te zien zijn voor je vrienden.

Zelf zie ik dit gebeuren bij mijn vrienden die deze functie nog niet hebben uitgeschakeld op Spotify. Onlangs werd mijn nieuwsoverzicht flink vervuild door iemand die in 2 uur tijd 40 nummers had beluisterd. Nu is dat redelijk onschuldig, maar wat als je vergeet deze instellingen te wijzigen of het zelfs over het hoofd ziet.  Het directe gevolg is dat je dingen gaat delen met vrienden die je misschien liever privé of voor een zeer selecte lezersgroep wilt houden. Het vervelende is dat veel mensen vaak geen notie slaan op wat de inhoudelijke richtlijnen van de app zijn.

Door middel van een aantal afbeeldingen kun je zien hoe eenvoudig het is om automatisch delen in te perken. Hieronder zie je een afbeelding van de Social Reader app die vraagt om je toestemming. In de kleine grijze lettertjes halverwege is te lezen “make this activity visible to:” met daarnaast een vriendensymbool.

Facebook Auto Sharing Screenshot 1

 

Om in de toekomst een ​​flinke uitglijder te vermijden, zorg je dat je vanaf nu permanent bewust bent van het feit dat je met het aanklikken van een “Toevoegen aan Timeline” button op een website of applicatie, die app toestemming hebt gegeven om je activiteit te posten op Facebook. Waarschijnlijk heb je daar in het merendeel van de tijd geen problemen mee – zoals het delen van de muziek die je luistert op Spotify, maar in andere gevallen is het misschien de moeite waard deze functie uit te schakelen nadat je de app toestemming hebt gegeven.

Facebook Auto Sharing Screenshot 2

 

Wat je zult merken is dat je vaak de mogelijkheid hebt om je ‘Suggesties’ op verschillende manieren te delen. Zo kun je door middel van het haast onzichtbare vinkje naast het vriendensymbool aangeven met wie je de ‘Suggestie’ wil delen. Door te klikken kun je kiezen voor delen met ‘Public’, ‘Friends’ of ‘Custom’.

Facebook Auto Sharing Screenshot 3

 

De auto-share functie staat standaard ingesteld op Friends. Door te klikken op ‘Custom’ krijg je de mogelijkheid om de activiteiten van de betreffende app af te schermen voor iedereen behalve jijzelf. Op deze manier kun je net zoals bij Google+ specifieke lezeersgroepen aanmaken, wat voor bepaalde content sterk aan te raden is. Naast de ‘Only me’ optie kun je nog kiezen voor  ’Friends of Friends’ , ‘Friends’ en  ’Specific People or lists’. En vergeet voor het gemak niet om deze instellingen op te slaan. Dat voorkomt een ‘Oeps’-momentje en bespaart je een heleboel comments!

 

Note: dit artikel is een kopie van het artikel van onze collega Jeroen van de Ven op Frankwatching: Durf jij nog te delen op Facebook?

remco
Remco van Buren
16 nov 2011
Dit artikel is
3126x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 10
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (2)

"Er zijn momenteel meer dan 800 miljoen gebruikers, wat inhoud dat bijna 1 op de 13 mensen ter wereld op Facebook zit."

Volgens mij is net de 7 miljardste mens geboren in plaats van de 10,4 miljardste mens. Get your f**kin' facts straight.
Criticus  22 dec 2011 - 01:47
Scherp van je "Criticus". Dank voor de aanvulling. Dat betekent dat niet 1 op de 13 mensen ter wereld op Facebook zit, maar dat maar liefst 1 op de 8,75 mensen op deze aardkloot een Facebook account hebben.
Remco van Buren  14 jan 2012 - 09:39
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken