Een maandverbandje dat de dialoog aanging...

De dialoog aangaan, interactie met je klanten zoeken, conversaties managen of zelfs faciliteren. Welke marketeer kijkt zo nu en dan niet met een beetje jaloezie naar conversation merken als Apple, Zappos of Starbucks. Of KLM, het voorbeeld van dichter bij huis? Maar ja, daar zit je dan als marketeer van een bouillonblokje, een theezakje of maandverbandje. Dan wil niemand met je praten, toch?!

Een maandverbandje dat de dialoog aanging...

 

Even terug naar de column "Dialoog" van de heer Aad Kuijper op Adformatie.nl

Alweer een tijdje geleden vond er een levendige discussie plaats op Adformatie, aangezwengeld door een column van de heer Aad Kuijper (partner en creatief directeur van Albert International, via Twitter te volgen en de dialoog aan te gaan via euh... via niets... of zou hij dit zijn > @aadkuijper). In zijn column met de titel "Dialoog" klonk een beetje een soort van vermoeidheid door tegen al die ontwikkelingen die onder invloed van online plaatsvinden. "Interactief?! De dialoog aangaan?! Dat is geen toekomstvisie maar een schrikbeeld!". En om zijn boodschap te illustreren greep dhr. Aad Kuijper van Albert International terug op het bouillonblokje, theezakje en maandverbandje om aan te even dat daar gewoonweg geen dialoog mee te starten valt (en ik citeer):

"Ja, het valt niet mee om een bouillonblokje te zijn, of een theezakje, of een maandverbandje. Niemand die naar je wil luisteren. Terwijl je best wat te vertellen hebt. Bijvoorbeeld dat je nu nog lekkerder bent, of een nieuw zakje hebt, of vleugels. Wat moet je dan? Dan moet je zenden, je opdringen, zeg maar reclame maken."

Dat leverde een hele leuke discussie op tussen "de ouwe garde" die dat zenden van niet belangrijke merken en producten toch wel heel belangrijk blijven vinden en de "jonge honden" die vooral denken dat merken en producten met een verhaal altijd een dialoog aan kunnen gaan. Tja, dat is een discussie die nog regelmatig blijft terugkomen. Zeker zolang er nog een "ouwe garde" bestaat en zolang er mensen zijn als de heer Aad Kuijper die dat aan blijven zwengelen. 

Een maandverbandje dat de dialoog wel aan ging

En toen plaatste ene RIchard Niell op de Facebook pagina van Bodyform (Bodyform is een merk maandverbandjes, de Libresse van de UK) ineens onderstaand bericht. Een bericht met een knipoog naar de onzin en onwaarheden uit de commercials waar Bodyform zich al decennia lang mee opdringt aan consumenten. En dat bericht kon op veel bijval rekenen gelet op de vele likes en reacties. Inmiddels staat de teller op meer dan 97.000 likes en  meer dan 4.400 reacties! Dat lijkt overigens een nieuwe trend te worden, consumenten die humoristische reacties over commercials en ervaringen plaatsen op Facebook pagina's van merken om te kijken hoe ze reageren. En daarmee veel likes halen. Een nieuwe manier van merken uitdagen in plaats van enkel te bashen met negatieve comments en ervaringen?

Bericht Richard Neill op Facebook page Bodyform

 

Bodyform, die tot dan toe een Facebook pagina had waarop nauwelijks interactie en engagement plaatsvond, reageerde door onderstaande video op Youtube te plaatsen. In deze video geeft de CEO van Bodyform een uiterst rake en humoristische reactie die snel werd opgepikt online en veelvuldig geshared werd. Onder andere op de online plekken van traditionele Engelse media als The GuardianHuffington Post en Daily Mail.

 

En wat leverde deze dialoog het maandverbandje nu op?

Je kunt je afvragen of dit echt een authentieke dialoog is geweest of dat Bodyform het zeer vernuftig geënsceneerd heeft. Waarbij ze dan overigens goed een soort van social onervarenheid weten te ensceneren, het Youtube channel is speciaal voor deze video aangemaakt en ontbreekt elke vorm van branding en zelfs de Facebook pagina is nog niet ingericht op de nieuwe timeline die toch al weer een tijdje bestaat. Feit is wel dat de video viraal is gegaan. Alleen op het eigen Bodyform Channel is de video al meer dan 2,8 miljoen keer bekeken, daarnaast is hij op veel platforms, sites en blogs vertoond. Ook op Nederlandse sites als die van de NOS, NRC en VKmag. Het aantal Facebook fans is in twee weken tijd gegroeid van zo'n 2.700 naar meer dan 6.700 (die nu natuurlijk wel regelmatig humoristische en spitsvondige content verwachten) en belangrijker, het engagement rondom het merk is alleen op Facebook al enorm gegroeid. Werd er in september door 22 personen op Facebook over het merk gesproken, in de afgelopen twee weken zijn er maar liefst meer dan 31 duizend mensen geweest die over het merk gesproken hebben. Wat overigens resulteert in een viraal bereik van vele miljoenen. En dat op Facebook alleen al! 

Het ziet er naar uit dat Bodyform dus laat zien wat in de column van Aard Kuijper op Adformatie als onmogelijk werd beschreven, succesvol een dialoog aangaan en daarmee mensen over je "niet conversatie waardig" merk te laten praten. En dat is mooi toch?

Wat vinden jullie van deze actie? Like or no like?

 

 

remco
Remco van Buren
23 okt 2012
Dit artikel is
14700x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 42
  • 0
  • 15
  • Share on Google+ 0
  • 6
Nieuwsbrief

Reacties (1)

Briljante aktie. Slaat in de UK zeker aan (de cijfers spreken voor zich) met een onderkoeld gevoel voor humor. Erg geestig. Ben wel benieuwd hoe ze dit niveau vast gaan houden.
Guus  26 okt 2012 - 14:15
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T