Facebook actie Pasen La Place

Paaszondag wordt traditiegetrouw geopend met een royaal ontbijt vol lekkernijen. Blijkbaar is de trek na een lange periode van vasten zo groot dat er niet gewacht kan worden tot het diner. Om de heerlijke paasproducten, de online winkel én de bezorgdienst onder de aandacht te brengen vroeg La Place ons om na te denken over een leuke online actie.

Online actie La Place "Tik een eitje!"

 

Doelstellingen van deze actie:

  • Genereer traffic naar de online store en Facebook pagina van La Place .
  • Zorg voor een substantiële toename van het aantal facebook-fans.
  • Breng de speciale Paasproducten van La Place onder de aandacht.
  • Nieuwe aaanmeldingen nieuwsbrief.
  • En dat alles in een actieperiode van maar 14 dagen.

Het concept van de paasactie van La Place:

Een van de grootste valkuilen bij een online spelconcepten is de mate van complexiteit. Het publiek wordt vaak verkeerd ingeschat over bijvoorbeeld de bereidheid tot engagement of de mate van technisch inzicht. Daarom hebben we voor tik-een-eitje bewust gekozen voor een eenvoudig én toegankelijk spelconcept:

Een lepeltje schuift over een (paas)eitje. De speler wordt gevraagd om op het juiste moment te klikken. Te vroeg, of te laat tikken, geeft geen prijs. Wanneer de speler ongeveer in het midden tikt, valt hij altijd in de prijzen, zoals een 10% kortingcode voor de online store, een koffiebon voor twee personen of een heerlijke paastaart. Aan het einde van de actieperiode wordt onder alle deelnemers de hoofdprijs verloot, een heerlijk paasontbijt voor vier personen aan huis.

Het spel was gemaakt om op de Facebook-pagina van La Place te spelen. Maar voor internetters die geen nog Facebook account hadden, was het spel ook te spelen op de actiesite www.tik-een-eitje.nl.

 

Belangrijk bij de opzet van deze campagne waren de social media doelstellingen: gedurende de 14 dagen looptijd van de campagne moest een x% groei van het aantal fans op Facebook gerealiseerd worden. Dat bepaalde een extra randvoorwaarde voor het spel: naast laagdrempelig en leuk om te spelen, moest het eenvoudig te delen zijn via social media. Daarbij is gekozen voor Facebook en Twitter als de share kanalen.  

Iedere bezoeker kon één keer spelen op de website. Wanneer hij/zij vaker wilde spelen, moest hij/zij La Place 'liken' op facebook.

Screenshot Facebook actie La Place

 

Ondersteuning met online advertising:

De actie werd ondersteund met beperkte online advertising:

  • social advertising op facebook
  • banners op marktplaats
  • en banners op laplace.nl.

Een korte ontwikkelperiode:

De game is in één week ontwikkeld, waarbij intensief werd samengewerkt tussen opdrachtgever, designers en webdevelopers.

Het resultaat: 31% groei van Facebook fans voor La Place

Voor aanvang van de actie had La Place 8.914 fans. Tijdens de actie is het aantal fans met 2.746 gestegen tot 11.660 fans. Een groei van 31% in slechts 14 dagen! Ook zijn er 1.310 nieuwe inschrijvingen op de nieuwsbrief.

Daarnaast is het paasontbijt én de bezorgservice van La Place verder op de kaart gezet. La Place heeft dit jaar voor het eerst met haar online bestel- en bezorgdienst haar klanten blij verrast met paasontbijtjes aan huis. In de 14 dagen dat de game online was, is het aantal online bestellingen 331,25% hoger geweest  dan in de 14 dagen daarvoor!

Eindresultaten Facebook actie La Place

 

Tik-een-eitje in cijfers:

Online draait het uiteindelijk om de eindresultaten zoals die hierboven al gemeld zijn. Maar voor alle liefhebbers hierbij nog een aantal cijfers: 

  • Het spel is in de 14-daagse actieperiode 45.656 keer gespeeld.
  • Daarvan is het spel in 88% van de gevallen gespeeld op Facebook.
  • Het spel is door 9.718 unieke bezoekers gespeeld. Gemiddeld dus 700 unieke spelers per dag, oftewel 1 per 2 minuten.
  • 13% van de bezoekers speelde via een mobile device, waarvan de ipad het meest populair was (6,2% van het totaal aantal bezoekers).
  • 2.839 bezoekers hebben hun gegevens achter gelaten om kans te maken op de hoofdprijs, het verzorgde paasontbijt.
  • 1.310 bezoekers hebben vervolgens ook aangegeven voortaan de nieuwsbrief van La Place te willen ontvangen.
  • Tijdens de actie zijn 40 Paastaarten, 100 koffiebonnen en 1 keer een Paasontbijt gewonnen.
  • Sommige fans waren zo enthousiast in het spel, dat ze talloze keren hebben meegespeeld en daardoor meerdere prijzen in de wacht hebben gesleept.
  • Een dame uit Rijswijk speelde maar liefst 3 uur non-stop eitje tikken! Zij won twee taarten en één koffiebon gewonnen. De aanhouder wint!

 

Wil je meer weten over deze actie of wil je eens van gedachten wisselen over een eigen Facebook campagne, neem dan gerust contact met ons op. 

bruno
Bruno Groen
17 apr 2012
Dit artikel is
4552x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.

Neem contact op

Vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.

Volg ons op Facebook