Facebook lanceert eigen mobiele advertentie netwerk voor applicaties

Tijdens de F8 conferentie van Facebook heeft het bedrijf een aantal nieuwe features op het Facebook platform aangekondigd. Een nieuwe feature wat Kittyhawk direct opviel is het nieuwe mobiele advertentienetwerk die de directe concurrentie aangaat met Google & Twitter.

Waar Google & Twitter voorheen de volledige controle hadden over de advertenties die werden weergegeven op hun netwerk komt daar nu een derde partij bij, Facebook. Facebook biedt app-developers de mogelijkheid om hun applicatie aan te laten sluiten bij het Facebook audience network. Hiermee kunnen in-app advertenties persoonlijk getarget worden op doelgroep, geografie, leeftijd enz.

Dit is erg belangrijk voor marketeers! Waar voorheen advertenties aan iedere willekeurige gebruiker van de applicatie werd getoond kunnen dezelfde advertenties getarget worden op juiste doelgroep voor de advertentie. Wel is het voor de gebruiker verplicht om in de applicatie in te loggen onder zijn eigen Facebook account. Zo kan Groenrijk relevante advertenties tonen aan vrouwen tussen de 25 – 65 jaar die actief zijn op Farmville door de advertenties te targetten op deze doelgroep.

Daarnaast biedt Facebook de developer de mogelijkheid om de look & feel van de advertenties aan te passen. Van kleine korte display banners tot advertenties die aansluiten bij het design van de applicatie. 

Een win-win situatie voor drie verschillende partijen. De applicatie bouwer krijgt relevantere advertenties in zijn app. Hiermee gaat de click-through rate hoogstwaarschijnlijk omhoog en kan de developer meer geld verdienen met minder advertenties. Zo krijgt Facebook grip op de mobiele advertentie markt buiten het Facebook netwerk om en krijgen gebruikers meer relevantere advertenties op hun mobiele device te zien.

Hoe dit in de komende maanden geïmplementeerd gaat worden kunnen wij nog niet zeggen. Maar zeker weten we dat we er mee gaan experimenteren. Schrijf je als applicatie developer hier in voor de beta van het Facebook Audience Network.

jeffrey
Jeffrey Kloezeman
01 mei 2014
Dit artikel is
1930x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T