Facebook Timeline en nieuw Twitter design; wat Eyetracking ons kan leren

Inmiddels zal iedereen wel weten dat Facebook de oude profiel pagina gewijzigd heeft in Facebook Timelines. Wellicht heb je je eigen persoonlijke pagina al hierin omgezet. En ook Twitter komt met een nieuw design van de profiel pagina's. Zo'n wijziging zorgt er natuurlijk voor dat bezoekers van je profiel anders kijken naar pagina. Mashable heeft er een onderzoek naar laten doen en ja (hoe verrassend) we kijken anders naar de pagina's.

Bezoekers zien Facebook Timeline en nieuw Twitter design anders

Uit het eyetracking onderzoek dat Mashable heeft laten uitvoeren door eye-tracking research startup EyeTrackShop, bleken een aantal interessante verschillen naar voren te komen tussen de manier waarop viewers naar de nieuwe Facebook Timelines kijken in plaats van de oude profielpagina's oftewel Facebook Wall. Hetzelfde geldt voor het nieuwe design van Twitter. Het onderzoek is weliswaar maar onder 30 Facebook en Twitter gebruikers gedaan (van de meer dan 800 miljoen), dus de vraag is terecht of dit representatief is, maar toch hieronder een aantal verschillen die uit het onderzoek bleken:

  1. De cover foto bij Facebook Timeline wordt het eerst bekeken (en aangezien je maar 1 keer een eerste indruk kunt achterlaten, zorg voor een cover foto die echt bij je personal brand past). Maar...
  2. De profiel foto wordt langer bekeken.
  3. Persoonlijke informatie zoals werk en opleiding krijgt meer aandacht van viewers op Facebook Timeline tov de oude profielpagina's (Facebook Wall). Tijd dus om deze ook een keer goed en compleet in te vullen, zeker als je van plan bent de komende tijd een nieuwe stap in je carrière te zetten. Want zoals we al gezien hebben, wordt social media steeds belangrijker bij het screenen van sollicitanten. En dan gaat het niet alleen om je zakelijk profiel op LinkedIn, maar juist de persoonlijke indruk die je online geeft op een platform als Facebook.
  4. Profiel informatie is makkelijker te vinden in het nieuwe design van Twitter. Waar eerst de aandacht eerst uitging naar de Tweets voordat het profiel aandacht kreeg, lijkt dit met het nieuwe design omgedraaid, bezoekers lijken eerst naar het profiel te kijken dan naar de tweets.  

Eyetracking resultaten van Facebook Timelines versus Facebook Wall

Facebook Timeline versus Facebook Wall


Facebook Timeline
(links) is vanaf December beschikbaar voor alle Facebook gebruikers en vervangt daarmee Facebook Wall (rechts)

Facebook Timeline vs Facebook Wall Visual Attention Level

 
Facebook Timeline vs Facebook Old Web Page Fixation Order


Web Page Fixation Order
laat zien in welke volgorde de deelnemers aan het onderzoek naar de verschillende onderdelen van de profielpagina's keek (let wel, dit zegt niets over de tijd per onderdeel). En dat patroon is met Facebook Timelines compleet anders geworden. Opvallend is dat in het oude Facebook Walls de nieuwsberichten als eerste bekeken werden, vervolgens de profielinformatie en als derde de profiel foto, terwijl in Facebook Timelines als eerste de cover foto bekeken wordt, vervolgens de profielfoto en daarna de persoonlijke informatie. Nieuwsberichten werden bij de Timelines door de deelnemers aan het onderzoek pas als allerlaatste bekeken! Verder is het opvallend dat hoewel uit de heatmap blijkt dat advertenties minder intensief bekeken worden in Timelines ten opzichte van Facebook Walls, ze wel veel eerder bekeken worden.
 

Eyetracking resultaten van nieuw Twitter design versus oud Twitter design

Twitter Nieuw Design vs Twitter Oud Design


Twitter startte met de rol out van een flinke redesign in December. Daarbij zijn pagina elementen anders ingedeeld en vormgegeven en zijn er tevens nieuwe features toegevoegd.

Twitter Nieuw Design vs Twitter Oud Design Visual Attention Level


In beiden designs krijgen de tweets de meeste aandacht, maar daarnaast is in het nieuwe design veel meer aandacht voor de profiel foto en features als trending topics en "who to follow'.

Twitter Nieuw Design vs Twitter Oud Design Web Page Fixation Order


In beiden designs keken de deelnemers aan het onderzoek eerst naar het centrale deel van de pagina's. Echter, bij het nieuwe Twitter design is de beweging daarna eerst omhoog en vervolgens naar de rechterzijde naar de tweets, terwijl in het oude design eerst de tweets en daarna de afbeeldingsruimte bekeken werden. Diezelfde eerste focus op het midden van de pagina zagen we bij Facebook Walls natuurlijk ook, maar die eerste view is met Facebook Timelines dus verplaatst naar de coverfoto. Opvallende visuals blijken dus nog steeds een belangrijke eyecatcher te zijn op het internet.

En, wat kunnen we nu leren van de eyetracking resultaten van Facebook en Twitter?

Het eyetracking onderzoek laat in ieder geval zien dat de 30 deelnemers aan het onderzoek de pagina's van Facebook en Twitter met het nieuwe design anders bekijken en focussen op andere elementen dan bij de oude designs. Maar je moet je wel afvragen in hoeverre dat veroorzaakt wordt door het "nieuwe". Blijven de coverfoto's bij facebook bijvoorbeeld  het eerste bekeken worden (zelfs als deze niet regelmatig gewijzigd worden) of worden de nieuwsberichten weer het belangrijkste wanneer we aan Timelines gewend zijn? En zoals je kunt lezen in de reacties op het artikel op Mashable is zeker niet iedereen in zijn nopjes met de nieuwe designs.

We kunnen sowieso een belangrijke les leren uit de introductie van Facebook Timeline en het nieuwe design van Twitter: de manier waarop content en features gearrangeerd en designed zijn heeft grote invloed op de mate waarin bezoekers die content en features "consumeren". En veranderingen daarin maken het mogelijk om de focus van de bezoekers op andere zaken te leggen. Nu is de belangrijke vraag natuurlijk: consumeren de bezoekers op jouw site datgene wat je wilt dat ze consumeren? Of zou een redesign wel op zijn plaats zijn om de gewenste effectiviteit te realiseren? Een eerste inzicht in de effectiviteit van je webdesign kun je eenvoudig bepalen met deze quickscan. Of wil je echt een gedetailleerd inzicht in de effectiviteit van je webdesign en de mate waarin dit aansluit bij het huidige internetgebruik, neem dan contact op om te kijken welke mogelijkheden we bieden om onze experts een uitgebreide usability scan inclusief eyetracking onderzoek te laten uitvoeren.

remco
Remco van Buren
03 jan 2012
Dit artikel is
5809x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 6
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (1)

Ik was gewend aan de "witte" achtergrond en vind de nieuwe timeline in eerste instantie nogal rommelijk overkomen. Voordeel is wel dat je nu een grotere afbeelding op de welkomstpagina kan plaatsen ("omslag"), handig als je een visueel product hebt (wij doen bv. ballondecoratie).


De vraag is echter: kan ik nog terug naar de oude opmaak? Ik zie dit niet zo snel bij de instellingen staan (privéprofiel). Tweede vraag: voor het zakelijke profiel zou ik de nieuwe timeline juist wél willen aanzetten, maar waar? Waarschijnlijk staan beide oplossingen op dezelfde plek :-)

  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T