Gerucht: Facebook boost advertentiecampagnes met fake likes

Facebook verbrak afgelopen periode omzet record na omzet record. Mobiele advertenties leveren meer op en de user-base blijft groeien. De belangrijkste inkomstenbron van Facebook zijn uiteraard de advertenties die in verschillende vormen aangeboden worden. En adverteerders lijken een onstilbare drang naar meer likes op hun Facebookpagina's te ontwikkelen.

Fraudeert Facebook met likes?

Fake Facebook likes

Het lijkt af en toe wel of marketeers het succes van hun Facebook inspanningen af lijken te meten aan het aantal fans. Enerzijds begrijpelijk, want veel marketeers worstelen nog met de vraag wat dat gefacebook nou eigenlijk oplevert. Of wat het juist niet oplevert. En hoe dat inzichtelijk gemaakt kan worden. Dat "aloude" ROI-vraagstuk, zeg maar. En dan lijkt het alsof het aantal likes op de pagina soms het enige resultaat wat goed te interpreteren is en intern nog enigszins door te communiceren.

Die aanhoudende race naar meer likes op pagina's heeft voor een, laat ik het vriendelijk stellen, enigzins dubieuze handel gezorgd. Het is algemeen bekend dat er "marketing bureaus" zijn waar je deze Facebook likes gewoonkunt kopen. Voor een paar euro kun je al 1000 likes kopen. Lekker makkelijk! En ach, dat het allemaal profielen zijn van 17 jarigen uit Bangladesh, Nepal of Indonesië, wat maakt jou dat uit, het voelt lekker als je het aantal fans zo snel ziet toenemen. Nadeeltje is natuurlijk wel, dat deze "fans" uiteindelijk helemaal geen meerwaarde meer hebben voor je pagina. Simpelweg omdat ze nul procent engagement hebben. 

Prikkelt Facebook nieuwe adverteerders met fake likes?

Echter komen er de laatste tijd berichten naar buiten dat Facebook pagina-eigenaren aanbiedingen doet om met een gratis budget het adverteren op Facebook eens uit te proberen. En niet zelden resulteert dat in een (in verhouding) enorme berg aan nieuwe fans. 

Halverwege februari kwam Derek Muller van Veritasium met een Youtube video uit die het fenomeen eens goed uitlegt. De bekende Youtube vlogger met meer dan 1,2 miljoen abonnees kreeg van Facebook een mail om zijn Facebook pagina te promoten. De aanbieding van Facebook was eenvoudig, investeer $50,00 om Facebook advertenties te proberen en Facebook gaf zo maar nog eens $50,00 extra advertentiebudget. En wat denk je? De de resultaten waren boven verwachting. In een aantal dagen waren de likes verdrievoudigd van 3.000 naar 9.000! En dat voor maar een schamele $100,00! En het aantal nieuwe fans bleef in de daaropvolgende dagen in hetzelfde tempo stijgen. Tja, overtuigender dat adverteren op Facebook werkt, kunnen ze het bij Facebook niet maken. Maar wat bleek, hoewel het aantal fans explosief groeide, de absolute engagement steeg niet. Nog steeds werden de posts evenveel geliked als daarvoor en meer views trok de post niet. Dit klopt dus niet.

Na het bekijken van de cijfers kunnen er (op zijn zachtst gezegd) bijzondere conclusies getrokken worden. Veel nieuwe likes die zijn binnen gekomen via deze Facebook advertentie campagne zijn likes van fake accounts. Deze valse accounts klikken op honderdduizenden Facebook ads en liken een even groot aantal pagina’s. Precies zoals de likes werken die de hierboven al aangehaalde marketing bureaus per duizenden aanbiedt voor een zacht prijsje. En wat is het resultaat van dit alles? Extra omzet voor Facebook en veel valse likes voor de pagina zelf, die niet te verwijderen zijn en niet voor engagement en dus toegevoegde waarde op de pagina zorgen. Het zou een zorgwekkende ontwikkeling binnen Facebook advertising zijn als campagnes zo echt gemanipuleerd worden.

Het lijkt allemaal nogal ver gezocht en het is te betwijfelen of we er ooit achter komen of Facebook hier echt achter zit, maar het houdt zoals alles wat Facebook doet de industrie wel bezig zoals bijvoorbeeld te lezen in dit artikel op Mashable of hier op Marketingland. Maar laten we eerlijk zijn, ze zijn bij Facebook niet dom natuurlijk en zullen ook begrijpen dat fake likes hen uiteindelijk helemaal niets zullen opleveren en zelfs omzet zou kosten. Bij de pagina's en campagnes die wij voor onze klanten beheren, hebben we ook nergens geconstateerd dat dit gebeurd. Überhaupt zijn er geen cases bekend in Nederland dat dit is voorgekomen. 

Maar wat denken jullie? Zou Facebook weleens campagnes een boost geven door middel van fake likes?

jeffrey
Jeffrey Kloezeman
14 mrt 2014
Dit artikel is
4009x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T