Het verschil tussen owned, paid en earned media

In (online) marketing hoor je steeds vaker gesproken worden over owned, paid and earned media. Maar wat is dan het verschil tussen die verschillende media?

In het totale medialandschap hebben organisaties tegenwoordig een ongelooflijk grote keur aan middelen die zij kunnen inzetten om met hun doelgroepen te communiceren. In grote lijnen valt dit enorme landschap uiteen in 3 soorten media; owned, paid and earned media (vaak wordt het ook opgesomd als owned, bought and earned media).

Owned Paid Earned media

 

Wat is dan precies owned, paid and earned media?

Tja, sommige dingen zijn natuurlijk net zo simpel als dat ze op het eerste gezicht lijken...

Owned media:

Dit zijn alle eigen communicatiekanalen en -middelen van een organisatie, die zij zelf bezit en waar zij zelf de content kan bepalen en controleren. De kosten van de inzet van deze media zijn naast een investering van tijd meestal een eenmalige financiële investering in de kanalen zelf. Denk bij offline owned media bijvoorbeeld aan corporate brochures, de etalage van de winkel, eigen vrachwagens met commerciele boodschappen op de lader en dergelijke. Bij online owned media kun je denken aan websites, mobile applicaties, webshops, email maar bijvoorbeeld ook de eigen Facebook fanpage of het eigen Twitter account.

Paid media:

Bij paid media (of bought media) koopt een bedrijf advertentieruimte in. Ook hier kan het bedrijf zelf de content bepalen. Het nadeel is dat de kosten van paid media vaak hoog zijn en het daardoor slechts weinig bedrijf gegeven is om hier continu en effectief gebruik van te maken. En daar zit direct een gevaar, als de tijdelijke campagne het gewenste effect heeft behaald (vaak vertaald naar "traditionele" KPI's als Awareness, Consideration of aantal nieuwe klanten, of in het geval van online paid media KPI's als views, clicks en traffic) zie je echter vaak dat op het moment dat er wordt gestopt met adverteren er direct een terugval is. Voorbeelden van offline en online paid media zien we continuu om ons heen en kennen we in overvloed. Het zijn de middelen waar de meeste marketeers die werken op basis van het zogenaamde "Interruptie Marketing Model" op gefocust zijn. Om een paar offline voorbeelden te geven: Radio en TV commercials, advertenties in de dagbladen en magazines, billboards lang de snelweg, WC-reclame etc. etc. En bij online kun je denken aan banners op sites, Search Engine Advertising (adwords enzo), maar ook banners op Facebook en Linkedin. 

Earned media:

En bij Earned media gaat het om datgene wat er door anderen over je brand of producten gezegd wordt, zonder dat je daar zelf direct een rol in speelt. Het gaat dus over de meest ouderwertse vorm van marketing of reclame; Word-of-Mouth, oftewel mond tot mond reclame. Bij Earned media heeft een bedrijf eigenlijk geen controle meer over de content; het zijn andere mensen die met elkaar over de brand of producten gaan praten. Super natuurlijk als iedereen tevreden is, gevaarlijk als mensen vooral negatieve ervaringen delen.

Verschuivingen in Owned, Paid and Earned media

De opkomst van en ontwikkeling in de digitale media heeft er het afgelopen decennia al voor gezorgd dat de inzet van owned media voor vrijwel alle bedrijven mogelijk is geworden. En met de huidige ontwikkelingen in social media is de impact van Earned media in korte tijd explosief toegenomen. Dat komt omdat het verspreidingspatroon door social media veel groter en sneller kan plaatsvinden, maar vooral ook omdat onder invloed van de digitale ontwikkelingen en social media, het algemene gedrag van consumenten verandert. Ze hechten steeds minder waarde aan de gezonden boodschappen uit de paid (en owned) media, en gaan juist bewuster participeren in online netwerken om ervaringen te delen. Organisaties die bewust bezig zijn met de ontwikkelingen richting Web3.0 zullen daarom in de toekomst de Owned en Paid media steeds meer inzetten ten faveure van Earned media. Deze bedrijven worden steeds meer zelf een soort van media bedrijf die continu zelf (brandedcontent creëren in de vorm van blogposts, tweets, status updates, comments en dergelijke die hopelijk reacties bij de consumenten, volgers of (super-)promoters tot gevolg hebben.

Tot slot, het onderstaande schema uit het eind vorig jaar door Forrester Research gepubliceerde onderzoeksrapport No Media Should Stand Alone geeft een duidelijk overzicht van elk elk type medium met daarin de rollen en de sterke en minder sterke punten van elk type media.

Owned, paid and earned media: de verschillen

remco
Remco van Buren
23 apr 2010
Dit artikel is
18238x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken