Hoe zit het met de effectiviteit van onze website design?

We zullen aan de hand van de Quickscan die we gepubliceerd hebben onze eigen website doorlopen en kijken in welke punten we goed scoren en in welke punten we te kort doen.

NOTE: Dit artikel is gebaseerd op het 0.1 design van Kittyhawk.nl.
Deze versie is niet meer online benaderbaar. 

Uiteraard voeren we de quickscan op onze startpagina uit, want dit is immers meestal de pagina waar de meeste bezoekers het eerst op uit komen.

1. Websitebezoekers kijken het eerst naar de tekst op een webpagina, pas daarna naar de visuals.
Zoals je ziet bestaat de 0.0 versie uit 90% tekst en 10% visuals. De aandacht zal dus ook vooral op teksten liggen.
Conclusie: +

2. Onderzoek van Nielsen Netratings heeft aangetoond dat bezoekers een webpagina scannen in de vorm van een F. Het oog valt daarbij het eerst op de linkerbovenhoek. Daarnaast zijn de header, de linkerzijde en het midden van de pagina dus belangrijke eyetrackers.
De vacatures staan links in de hoek en zijn dus momenteel het belangrijkste onderdeel van de website. Vervolgens worden in het midden onze blog berichten getoond.
Conclusie: +

3. Fancy vormgeving en opvallende lettertypes worden vaak genegeerd. Bezoeker lijken dit onbewust te associëren met reclame. En zoals we weten, consumenten geloven vooral andere consumenten, en juist niet de producenten en aanbieders die hun statements uitschreeuwen.
De website gebruikt voor alle elementen het standaard lettertype “Verdana”. Voordeel van dit lettertype is dat iedereen dit lettertype op zijn computer of Mac heeft en dus geen vervangend lettertype nodig is. Verdana wordt ook verkozen als het aantrekkelijkste lettertype voor een webpagina. Echter, uit onderzoek blijkt dat Arial in 12pt het snelst en het best leesbaar is. 
(bron: http://www.surl.org/usabilitynews/41/onlinetext.asp)
Conclusie: Weinig opvallende lettertypes + , beste lettertype - = +/-

4. Wanneer je een pagina hebt waarop je feitelijke informatie wilt overbrengen, zorg dan dat je getallen (bijvoorbeeld 10) als getallen weergeeft (10). Dit blijkt makkelijker scanbaar.
Op de startpagina worden in de verschillende artikelen gebruik gemaakt van getallen i.p.v. tekst.
Conclusie: +

5. Houdt rekening met de lettergrootte, dit beïnvloedt het leesgedrag. Een kleinere letter stimuleert aandachtig lezen, een grotere letter stimuleert juist het scannen.
Voor de titels word gebruik gemaakt van grotere lettertype voor het scannen. De content wordt in een kleinere lettertype weergegeven.
Conclusie: +

6. En even een inkopper: korte alinea’s worden veel beter gelezen dan lange.
Op de startpagina word per artikel een opsomming getoond. De bezoeker kan zelf de keuze maken of het artikel verder gelezen wordt. Bij de artikelen zelf kunnen de alinea’s een stuk korter.
Conclusie: -

7. Veel organisaties proberen hun site aantrekkelijker te maken door abstracte of kunstzinnige foto’s. Ongetwijfeld zit daar een sterk en zeer creatief idee achter. Maar wat blijkt? Simpele, gewone foto’s met gezichten van mensen krijgen meer aandacht dan deze creatieve foto’s. En daarbij worden foto’s met “echte” mensen weer beter bekeken dan foto’s met modellen.
In deze versie worden de artikelen niet ondersteund door foto’s.
Conclusie: n.v.t.

8. In verhouding besteden bezoekers relatief veel tijd aan het bekijken van buttons en menu’s op de webpagina’s. Zorg dus dat deze duidelijk en goed ontworpen zijn!
Bij de formulieren geven de buttons duidelijk aan wat er gebeurd wanneer je er op drukt. Menu’s ontbreken nog in deze versie.
Conclusie: +

9. Navigatiemenu’s die boven aan de pagina staan, werken effectiever.
De hoofdnavigatie staat boven aan de pagina en de ondersteunende navigatie onderaan. Echter zou de home knop ook beter in de hoofdnavigatie moeten staan.
Conclusie: +/-

10. Het gebruik van opsommingen en dan vooral door middel van bullets, houdt de aandacht langer vast.
Opsommingen worden onder andere gebruikt in het artikel over de effectiviteit van je website.
Conclusie: +

11. En vooruit, nog een inkopper: Grote tekstblokken worden slecht bekeken.
Op de startpagina worden bij de artikelen kleine en grote tekstblokken gebruikt. De grote tekstblokken zouden dus nog kleiner kunnen als de boodschap maar duidelijk is.
Conclusie: -

12. We hadden het al over de F-vorm van scannen gehad. Houdt daar ook met advertenties rekening mee: advertenties bovenin en aan de linkerkant krijgen de meeste aandacht.
De vacature wordt links boven getoond.
Conclusie: +

13. En in het verlengde daarvan, advertenties die in de buurt staan van de beste content, worden meer en beter bekeken.
De beste content is het laatst geplaatste artikel en dat staat boven aan. Hiernaast staan de vacatures.
Conclusie: +

14. Bezoekers lijken banners te negeren, in het beste geval laten ze hun ogen er slechts een fractie van een seconde overheen gaan. Dit sluit ook aan bij eerder onderzoek waaruit blijkt dat het effect van banners sterke gelijkenis vertoond met advertenties in printmedia of een TV commercial, het levert namelijk een duidelijke bijdrage aan een positieve breinpositie van het merk in de banner.
Er worden geen banners getoond.
Conclusie: +

15. Het bleek al dat fancy vormgeving geassocieerd wordt met te negeren reclames en dat tekst eerder bekeken wordt dan visuals. Voor advertenties geldt daarom ook dat tekstadvertenties beter bekeken dan alle andere soorten advertenties.
De vacatures worden tekstueel weergegeven.
Conclusie: +

16. Tot slot, zorg voor rust op je pagina’s. Veel open ruimte is goed.
De website maakt gebruik van veel witruimtes. Tevens wordt het kleurgebruik ook beperkt tot een aantal kleuren.
Conclusie: +

Algemene conclusie:

Wanneer we de quickscan uitvoeren scoren we toch een dikke voldoende. Het belangrijkste verbeterpunt voor onze site is kortere alinea’s. Voor versie 0.1 zal er nog goed naar de leesbaarheid gekeken worden. Ook benieuwd naar de uitkomst van een quickscan voor jouw site? neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

remco
Remco van Buren
28 nov 2009
Dit artikel is
6407x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken