In 7 stappen naar shareable content

Goede content verdient een podium. Binnen content marketing draait alles om relevante content. Content waar de doelgroep op zit te wachten, content die een toegevoegde waarde levert en die men graag wil delen binnen hun eigen netwerk: Shareable content. Want hoe meer de content gedeeld wordt, hoe groter het bereik. Een belangrijke reden om met content marketing bezig te zijn. Maar hoe maak je shareable content?

In 7 stappen naar shareable content

 

Earned Media

Shareable (branded) content is een belangrijk ingrediënt voor earned media. Maar wat was earned media ook al weer? Kort gezegd is earned media die media waarbij je over vorm en inhoud nauwelijks controle hebt. Het zijn de conversaties die mensen hebben over jouw bedrijf, merk of product, de berichten, ervaringen en meningen die ze over jou delen. Ze ontstaan voor een groot deel uit de ervaringen van klanten en bepalen in belangrijke mate de reputatie van je merk. Hoewel je dus nauwelijks controle hebt over vorm en inhoud, kun je earned media hier en daar wel sturen.

Het succes van social media is mede afkomstig uit het intrinsieke verlangen van de mens om te delen. Delen is al sinds de oudheid een belangrijke eigenschap. Er zijn verschillende triggers in de menselijke psyche die mensen motiveert om te delen. En als jij wilt dat jouw content massaal gedeeld wordt, dan is het dus belangrijk om te begrijpen hoe de psyche werkt en waarom mensen überhaupt content delen.

 

Om inzicht te krijgen, heb ik een aantal belangrijke share motivators op een rijtje gezet. Met daarbij natuurlijk een paar tips hoe je dit direct in praktijk kan brengen. Kortom, een lekker praktisch lijstje met 7 motivaties om te delen.

1.    Sociale goedkeuring

Als mens hebben we een sterk verlangen naar goedkeuring en bevestiging. Bij het maken van beslissingen en het geven van onze mening laten we ons hierdoor leiden. Automatisch en vaak onbewust kijken we naar andere mensen. Dit geldt ook voor het delen van content. Populaire content die al door veel mensen gedeeld of geliked is, wordt sneller gedeeld dan content waar nog nauwelijks op gereageerd is. Populaire content is dus eigenlijk besmettelijk.

Tip: Het ligt voor de hand dat je er voor moet zorgen dat jouw content makkelijk te delen is met duidelijke zichtbare sharing buttons. Maar nog beter is het natuurlijk om zichtbaar te maken hoe vaak jouw content gedeeld is of hoeveel reacties er geplaatst zijn. We delen op basis van social proof. Niemand wil de eerste zijn, maar als het balletje eenmaal is begonnen met rollen, rent iedereen er achteraan. Een teller bij jouw sharing buttons kan dan ook een belangrijke bijdrage leveren. Het is tenslotte een soort van "veilig" om een bericht te delen wat al vaker gedeeld is. 

 2.    Entertainment

Een bericht dat emoties losmaakt, heeft meer kans om viral te gaan. Berichten die emoties opwekken zoals vreugde, verbazing, opwinding, ontzag, woede of angst worden meer gedeeld en maken ook iets los bij de lezer. Deze gevoelens en emoties zorgen er tevens voor dat de boodschap blijft hangen en wordt doorverteld. Een onderzoek uitgevoerd door Ipsos laat zien dat 61% van de online content die gedeeld wordt, gedeeld wordt omdat het interessant is. 43% omdat het grappig is en 29% omdat het unieke content betreft.

Tip: Maak content die een emotie oproept. Laat mensen bijvoorbeeld lachen zodat ze ook iemand anders een lach kunnen bezorgen. Vertel een verhaal. Een verhaal dat blijft hangen en dat mensen willen doorvertellen en dat inspireert.

 3.    Waarde

Content die het meest gedeeld wordt, is niet alleen interessant en verrassend, maar ook informatief. Wij delen content omdat we het leven van een ander willen verrijken, omdat we willen inspireren en iemand verder willen helpen. Content moet dan ook nuttig zijn en een waarde hebben voor degene met wie je de content deelt.

Tip: Reik de juiste content aan zodat mensen elkaar kunnen helpen. Dit kun je doen door in te gaan op meestgestelde vragen of door het geven van tips over een complex proces. Kortom: lever waardevolle content.

4.    Empathie

We delen content niet alleen omdat we het interessant, grappig of vernieuwend vinden. Maar uit onderzoek van de Universiteit van Californië blijkt namelijk dat je niet alleen iets deelt omdat het jou aanspreekt, maar ook omdat je denkt dat het anderen aanspreekt. Kortom: op basis van je inlevingsvermogen (empathie) bepaal je wat je wel en niet deelt op de sociale media. Empathie betekent niet alleen dat je iemand begrijpt. Maar ook dat je je gevoelsmatig kunt verplaatsen in de situatie van een ander. 

Tip: Verdiep je in de interesses van jouw doelgroep en haar sociale netwerk, want ze delen immers content waarvan ze denken dat het familie en vrienden aanspreekt.  

5.    Interesses

De schoonheid van sociale media ligt in de mogelijkheid die het gebruikers geeft om in contact te komen met gelijkgestemden. Content is een middel die mensen in staat stelt met elkaar verbindingen aan te gaan en in gesprek te raken.

Tip:  Stem je content af op de interesses van jouw doelgroep en op de belevingswereld die hen met elkaar verbindt.

In 7 stappen naar shareable content

 

6.    Incentive

En ach, we zijn allemaal net mensen en we vinden het leuk om beloond te worden. Dus stiekem vinden we het ook fijn als we iets terugkrijgen voor het delen van content of het inspireren van mensen. 

Tip: Geef mensen een extra prikkel of reden om te delen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van korting of toegang tot exclusieve content. Worden mensen blij van.

 7.   Het oog wil ook wat

Zorg er voor dat jouw content lekker makkelijk leesbaar is en dat de sneller scanners onder ons ook uit de voeten kunnen met jouw content. Help mensen om informatie makkelijk op te nemen en zorg dat het begrijpelijk is. Maar het gaat natuurlijk om het totaal plaatje: design, typografie, visuals en kleurgebruik gaan hand in hand. Mensen zijn visueel ingesteld. Visuals, infographics, foto's en video's zijn dan ook erg populair en worden veel gedeeld. Sterker nog; wij nemen visuele content 600.000 keer sneller op dan tekst. 

Tip: Gebruik subkoppen en bullets. Geen grote lappen tekst, maar maak gebruik van kleinere paragrafen. Kies een lettertype dat lekker weg leest, zodat mensen tijd besteden aan het begrijpen van de werkelijke boodschap in plaats van te proberen om de woorden te lezen. Maak je boodschap visueel! 

En als je het even niet meer weet… onthoud dan dat mensen jouw content gebruiken om het leven van een ander te verrijken. Dus het is aan jou om dit zo eenvoudig mogelijk te maken.

Wat is voor jou een belangrijke reden om content te delen?

 

 

 

barbara
Barbara Berkhout
13 okt 2014
Dit artikel is
3515x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 10
  • 0
  • 25
  • Share on Google+ 0
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
Zonder mobiele site minder vindbaar in Google
Zonder mobiele site minder vindbaar in Google