T: +31 413 38 70 56

7 redenen om vandaag te starten met content marketing [Infographic]

Content marketing is het creëren en delen van content om een idee, visie, kennis, informatie of gewoon een opmerkelijk verhaal te promoten en daarmee een doelgroep te raken en hen aan te sporen actie te ondernemen. Het is een heel gerichte manier van marketing waarbij kwalitatieve content de basis vormt. In deze infographic van Kittyhawk wordt het belang van content marketing verhelderd.

Content marketing

 

Met de toenemende groei aan informatie die mensen online te verwerken krijgen (veel meer dan ze kunnen verwerken) wordt het steeds belangrijker om relevante content te creëren. Alleen relevante content zal consumenten aantrekken. Content marketing, waarbij je als merk probeert branded magnetic content te creëren, wordt daarom steeds belangrijker om online succesvol te kunnen worden en blijven. Zoals we in het artikel Vis naar consument met magnetic content al hebben kunnen lezen zijn er 5 criteria waaraan content moet voldoen en moet je 7 stappen doorlopen op weg naar een succesvolle content marketing strategie.

Al jaren wordt door veel internet experts gesteld dat online content king is. Of beter, kwalitatieve content is king. Het ligt aan de basis van alle online interacties. Met traditionele reclame waarbij met een goed doordachte mediamix geprobeerd wordt de doelgroep te bereiken door ze ongevraagd te interrumperen in hun dagelijkse bezigheden, kun je als merk focussen op je commerciële boodschap. Online zijn mensen echter op zoek naar relevantie en laten ze die commercieële boodschappen links liggen. Sterker, ze negeren deze boodschappen in toenemende mate waardoor je als merk de toegang tot de persoonlijke timelines en netwerken van je doelgroep kunt vergeten. Een plek in het persoonlijke online universum van mensen (en dus in hun timelines) moet je verdienen en kwalitatieve content is de manier. Met goede branded content kun je je doelgroep laten weten wie je bent en waar je voor staat (Why), hoe je daar invulling aan geeft (How) en in welke producten of diensten die onmisbaar zijn voor je doelgroep dat resulteert (What).

Content marketing als essentiële factor voor online succes

In onderstaand artikel en bijbehorende Infographic worden 7 redenen gegeven waarom content marketing een belangrijke rol speelt bij het ontwikkelen van succesvolle online business.

Infographic: 7 redenen om vandaag te starten met content marketing

 

1. Content als basis van Thought Leadership

Veel bedrijven streven er naar om op een bepaalde manier als leidend in de markt gezien te worden. Eén van de beste manieren om je daarbij te onderscheiden van de concurrentie is door Thought Leadership. Afhankelijk van je business en markt kun je gebruik maken van blogs, whitepapers, case studies, infographics, video's, epapers, handleidingen, artikelen en dergelijke om aan je doelgroep je expertise te laten blijken.  

2. Content vergroot je online zichtbaarheid (en vindbaarheid)

Kwalitatieve content zorgt ervoor dat je gezien wordt. Uit onderzoek van HubSpot blijkt bijvoorbeeld dat bedrijven die bloggen gemiddeld 55% meer bezoekers op hun site krijgen dan de concurrenten die niet bloggen. Een belangrijke reden daarvoor is dat deze sites 97% meer inbound links krijgen wat als traffic generator werkt. Daar komt bij dat deze inbound links een positieve bijdrage leveren aan de organische ranking in zoekmachines.

3. Content versterkt word of mouth

Steeds meer consumenten verspreiden online het verhaal van de merken waar ze zich bij aangesloten voelen. Volgens het McKinsey Quarterly worden bijna de helft van alle aankoopbeslissingen bij producten uit opkomende markten bepaald door de word of mouth recommendations. In het hele traject naar de aankoop toe, is in dit soort markten dit de belangrijkste beïnvloeder. Bij volwassen markten is word of mouth trouwens minder belangrijk, maar is internet informatie zowel in de onderzoeks- als aankoopfase het belangrijkste kanaal met betrekking tot de aankoopbeslissingen. Uit een Brits onderzoek (TalkTrack Britain study) blijkt dat de gemiddelde (weliswaar Britse) consument dagelijks over ongeveer 10 merken praat met anderen en waarbij in ruim 30% van de gevallen een product of dienst actief aanbevolen wordt. En uit ons eigen onderzoek van Kittyhawk "Waarom consumenten jouw merk volgen op Facebook en Twitter" bleek bijvoorbeeld ook dat meer dan 80% van de mensen die via Twitter of Facebook een merk volgen deze waarschijnlijk ook aanbevelen.

4. Content zorgt voor een groter (en sterker) bereik

Sites die regelmatig blogposts plaatsen hebben gemiddel 434% meer pagina's die geïndexeerd zijn in zoekmachines en gemiddeld 97% meer inkomende links (bron: Hubspot). De kans dat je hoger scoort in zoekmachines neemt daarmee sterk toe en dus de kans dat je site gevonden wordt door potentiële klanten. En in de vorige paragraaf hebben we al gezien hoe belangrijk de rol van internet informatie is bij aankoopbeslissingen. Bovendien geef je de bezoeker als hij eenmaal op je site is veel meer relevante content om hem te faciliteren in zijn (aankoop-)beslissingstraject.

5. Content zorgt voor verkoop en dus omzet

Content zorgt dus voor meer awareness rond het merk, een grotere vindbaarheid en daarmee meer traffic. En is er sprake van kwalitatieve en relevante content dan leidt dit ook tot meer conversie. Maar liefst 88% van marketeers geeft aan dat social media gezorgd heeft voor meer exposure rond het merk, 72% geeft aan dat het voor meer traffic en contacten heeft gezorgd (Bron: SocialMedia Examiner). Tel daarbij op dat uit een onderzoek van Roper blijkt dat bestaande klanten positief beïnvloed worden om meer aankopen te doen als ze persoonlijk relevante content wordt geboden en je kunt je voorstellen dat content marketing een direct effect kan hebben op de omzet.  Niet voor niets geeft 43% van de marketeers in het onderzoek van SocialMedia Examiner aan dat content zelfs een directe positieve invloed op de verkoop heeft gehad. Eén van de middelen om op de bezoekers van je owned media persoonlijk relevante content te bieden, is door de website liquid te maken met IQNOMY.

6. Content zorgt voor de basis van de social media strategie

Bijna tweederde van de bedrijven die social media gebruiken om via kwalitatieve content hun producten en diensten te promoten, geven aan dat dit de effectiviteit van SEO activiteiten heeft versterkt. Iets meer dan de helft van de marketeers geeft daarbij aan dat social media daarmee voor kwalitatieve leads heeft gezorgd (Bron: SocialMedia Examiner). Momenteel zie je overigens dat veel marketeers en bedrijven met betrekking tot dit punt in een grote valkuil stappen. Er lijken veel marketeers en bedrijven te denken dat bij social media veel easy pickings zijn. Er zijn heel wat bedrijven die snel even wat social media profielen (laten) inrichten (tja, het is gratis en iedereen zit daar) om vervolgens te pas en te onpas "iets" te posten. Maar ten eerste vergt het goed managen van je online universum een continue investering in tijd, geld en resources. En ten tweede, en dat is wellicht nog het grootste struikelblok voor bedrijven, het doel is niet "iets" te posten, maar het doel is om kwalitatieve en relevante content te creëren die lezers op één of andere manier raakt waardoor ze het bijvoorbeeld gaan delen of wat ze aanzet tot de aankoop.

7. Content zorgt voor een solide basis van je online marketing

Er worden dagelijks enorme hoeveelheden content gedeeld door mensen. Om daar succesvol  tussen op te vallen moet je meer doen dan het gemiddelde. Op maat gemaakte branded content voor je doelgroep kan de sleutel tot succes zijn. We weten inmiddels allemaal dat klanten een merk liever leren kennen door artikelen te lezen en andere content te consumeren, dan overvallen te worden met advertenties. Niet voor niets geven bedrijven die actief zijn op social media met een concreet content marketing strategie dat ze via die netwerken nieuwe klanten ontmoeten: 61% geeft aan via LinkedIn nieuwe klanten te hebben gevonden, 67% via Facebook en 53% via Twitter.

 

Bij Kittyhawk geloven we dat content marketing een belangrijke bijdrage kan leveren aan online business succes. Voor bedrijven en merken die met het nieuwe owned, paid en earned media model online succesvol (willen) zijn, is een geïntegreerde content marketing strategie een onmisbaar ingrediënt. Geloof je dat ook, deel dan vooral ook dit artikel. En heb je een vraag of wil je eens van gedachten wisselen over hoe content marketing jouw organisatie of merk online succesvoller kan maken, laat dan een reactie achter of  neem gerust contact met ons op. En natuurlijk lezen we in de reacties ook graag jouw ervaringen of bijzondere voorbeelden van succesvolle content terug.

Ook interessant

Nieuwsbrief

Reacties (0)

  • Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!

Reageer

Te gebruiken tags: <b> <br>

Volg ons op Facebook

Laatste "Opinie" artikel
Succes zonder reclame: 3 voorbeelden van sterke merkbeleving
Succes zonder reclame: 3 voorbeelden van sterke merkbeleving