Infographic: Social Media en Maslow's Hierarchy of Needs

Al in 1943 publiceerde Abraham Maslow de piramide waarmee hij wereldberoemd werd, de hiërarchische ordening van behoeften. In de jaren daarna is dit model dankbaar gebruikt door marketeers om hun nieuwe producten en diensten en marketing- & communicatiestrategieën op te ontwikkelen. En natuurlijk is het dan leuk om te kijken hoe social media hierop aansluit. Voilà, een leuke infograpic...

Abraham Maslow

 

Abraham Maslow, geboren in 1908 in Brooklyn, kind van twee Joodse ouders uit Rusland en klinisch psycholoog, publiceerde al in 1943 zijn Hierarchy of Needs. Goed, we kennen die behoeftenpiramide natuurlijk allemaal. Het komt er op neer dat elk mens een bepaalde behoeftenopbouw doorloopt; je voldoet eerst aan je basisbehoeften, voordat je aan meer luxe, minder noodzakelijk behoeften kunt voldoen. Pas als je de eerste vier niveau's (fysieke behoeften, bestaanszekerheid, sociale behoefte en erkenning)  hebt doorlopen, dan kan je aan zelfactualisatie (oftewel doen wat je roeping is) gaan doen en ben je "psychisch gezond". Een geslaagde poging om de behoeften van mensen te rangschikken en daarmee een mooi model voor onder andere marketeers. Dat het model en daarmee de onderverdeling over een jaar alweer zijn 70ste verjaardag viert en dat het emperisch niet bewezen kan worden (in de zin dat mensen eerst het ene niveau moeten volbrengen voordat zij succesvol aan de volgende kunnen beginnen), doet daar (blijkbaar) niets aan af. 

Social media en Maslow's Hierarchy of Needs

En zoals Maslow's Piramide regelmatig gebruikt wordt in allerlei marketing- en communicatieplannen, zo wordt ook regelmatig geprobeerd om social media aan het model te koppelen. Zo ook in deze infographic van Lombok Design en SMTT, die geprobeerd hebben een aantal welbekende sociale platformen te rangschikken op de niveau's van Maslow's Piramide. En eigenlijk roept dit wel weer interessante vragen op voor de marketeer. Want als LinkedIn door je doelgroep gebruikt wordt als een soort van tool om een bijdrage te leveren die bestaanszekerheid bevorderen, moet je dan als een "esteem brand" hier zoek naar een nieuwe medewerker of toch maar op Twitter? Of waarom zou je dan als een brand met een echte duidelijke roeping überhaupt nog nadenken of je Facebook moet gebruiken. Een blog past dan blijkbaar stukken beter. Of kunnen we concluderen dat bakkers en slagers (of wellicht ook de supermarkten als Albert Hein) social media vooral niet moeten inzetten. En financiële instellingen eigenlijk alleen op LinkedIn toegevoegde waarde kunnen hebben.

Infographic: Social Media en Maslow's Hierarchy of Needs

 

Wat denken jullie dat een merk of marketeer kan leren van het benaderen van social media vanuit Maslow's Piramide?

remco
Remco van Buren
23 feb 2012
Dit artikel is
8710x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 8
  • Share on Google+
  • 1033
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T