Inhakers Prinsjesdag 2012

Het is tegenwoordig een standaard verschijnsel bij elk evenement of actualiteit, de inhaker. Merken, groot en klein, proberen en masse met spitsvondigheden rondom dat moment even wat extra aandacht te krijgen van de consument. En niet alleen aandacht, maar vooral ook zo leuk te zijn dat de consument het met een glimlach doorzet in zijn eigen netwerk.

Nu is Prinsjesdag 2012 natuurlijk eigenlijk een beetje een zinloze ondernemig zo net na de verkiezingen, want wat vandaag in de troonrede staat, kan over een maand of drie als de formatie rond is natuurlijk in de prullenbak. Maar desalniettemin is het wel zo'n event waarvan je mag verwachten dat merken dat gaan gebruiken om in te haken. Vandaag proberen we "het internet" een beetje te monitoren en de meest opvallende, leuke, grappige inhakers met jullie te delen. Houd de site dus in de gaten voor updates!

Prinsjesdag inhaker 1. Telfort: Lotgenoten...

De eerste inhaker die vandaag gedeeld werd op Twitter stond in allerlei dagbladen. Tot nu toe de inhaker met de meeste shares en positieve tweets op Twitter. Mooie doorvertaling van de normale campagne met Hans van den Berg met dat beetje humor wat nodig is voor een leuke inhaker. En natuurlijk heeft Telfort hem ook netjes via Facebook geplaatst.

Inhaker Prinsjesdag 2012 Telfort: Lotgenoten

 

Prinsjesdag inhaker 2. Grolsch

Ook origineel, de inhaker van Grolsch die met hun verpakking even knipogen naar de verpakkingen van al de prominenten die aanwezig zijn bij de troonrede. En ze waren er al een dag voor de troonrede bij op Facebook. Eigenlijk een soort van pré-inhaker dus.

Inhaker Prinsjesdag 2012 Grolsch: Hoofddeksels

 

Prinsjesdag inhaker 3: Travelta 

Een inhaker van Travelta op Facebook. "Euh... wie?!" zullen de meesten denken. Travelta dus, een reisbureau. Tja, inhakers zijn zeker niet alleen voorbehouden aan de grote en bekende merken. Het nadeel is dat ze natuurlijk veel nadrukkelijker moeten vertellen wat ze doen om de inhaker relevant te maken. En dan krijgt het voor sommige misschien net iets te veel een commercieel karakter...Inhaker Prinsjesdag 2012 Travelta: Sombrero 

 

Prinsjesdag inhaker 4. La Place

La Place is één van die merken die wel vaker inhaakt op de actualiteit. Niet voor de harde lach, vaak juist een beetje subtiel met een duidelijke connectie tussen het event en hun producten. Deze keer staat het koffertje centraal.

Inhaker prinsjesdag 2012 La Place: koffertje

 

Prinsjesdag inhaker 5: Perry Sport

Perry sport denkt blijkbaar nog erg traditioneel: "als we aandacht vragen, dan direct ook maar een kortingsknaller er tegenaan." Iets meer creativiteit en iets minder korting schreeuwen zou ze waarschijnlijk meer opleveren... Maar goed, op Facebook leverde het ze welgeteld 3 welgemeende likes op!

Prinsjesdag 2012 inhaker Perry: lastenverlichting

 

Prinsjesdag inhaker 6: (vestiging van) Albert Heijn

Van Albert Heijn hebben we niets voorbij zien komen, behalve deze poster die via Twitter gedeeld werd van een AH To Go vestiging. Prinsjesdag wordt gebruikt om aan te kondigen dat ze 25% gaan bezuinigen. Iets wat de leveranciers van Albert Heijn overigens al eerder meegekregen hebben...

Inhaker Prinsjesdag 2012 Albert Heijn: bezuinigen

 

Prinsjesdag inhaker 7. Douwe Egberts

Douwe Egberts heeft ooit eens een prachtig inhaakmoment beleefd op een Facebook posting van Heineken (lees: Facebook humor met Heineken en Douwe Egberts), dus daar zou je misschien echt iets speciaals van verwachten. Maar DE houdt het subtiel bij een facebook update met de tekst:

Crisis? Op deze 3e dinsdag kunnen we wel een stevige kop koffie gebruiken.

En als het niet heel bijzonder is, dan wordt het natuurlijk ook niet echt gedeeld. Met maar 377 likes, 62 shares en een handjevol reacties laten de meer dan 40 duizend vrienden van DE op Facebook deze update links liggen.

Inhaker Prinsjesdag 2012 Douwe Egberts: Crisis?! Koffie

 

Prinsjesdag inhaker 8. Pittig

De troonrede lijkt zo'n beetje een van de laatste (ceremoniële) taken van Koningin Beatrix te zijn nu ze geen rol meer heeft in de formatie van de regering. Of ze daar wel of niet van baalt, zullen we niet snel te horen krijgen. Feit is wel dat ze die troonrede vol motivatie blijft doen én iets meer vrije tijd over heeft. En Pittig (euh, wie is Pittig?) haakt daar dan weer handig op in. Want jullie weten het misschien niet, maar Pittig is een uitzendbureau voor 65 plussers. 

Inhakers Prinsjesdag 2012 Pittig: 65+

 

Prinsjesdag inhaker 9. Sarenza.nl

Nog een soort van inhaker als status update op de Facebook pagina van Sarenza.nl. Vier gouden schoentjes met de post:

Leuk voor bij de gouden koets! Welke zouden jullie Beatrix aanraden? 

Tja... het is toch een inhaker. En het moge duidelijk zijn dat je bij Sarenza.nl schoenen kunt kopen.

Prinsjesdag 2012 Inhaker Sarenza.nl: gouden schoentjes

 

Prinsjesdag inhaker 10. Yellowbrick

Inhaker van Yellowbrick in NRC.next. Yellowbrick, parkeren, gouden koets... Duidelijk toch?

Inhaker Prinsjesdag 2012 Yellowbrick: gouden koets

 

Prinsjesdag inhaker 11. Heineken

Eenvoudig en toch erg sterk, de inhaker van Heineken op Facebook. En deze kunnen ze natuurlijk bewaren voor de eerste keer dat Willem Alexander de troonrede gaat doen. Dat is uiteindelijk de enige echte Prins Pils.

Inhakers Prinsjesdag 2012 Heineken: Pilsjesdag

 

Prinsjesdag inhaker 12. Peijnenburg

Ook ontbijtkoekenbakker Peijnenburg haakt in op Facebook op Prinsjesdag. Het heeft wat wrikken en wringen nodig gehad om hun huidige campagne thema te koppelen aan de derde dinsdag van september. Dus dan maar een gouden koffertje erbij...

Inhaker Prinsjesdag 2012 Peijenburg: Leo Veensma

 

Prinsjesdag inhaker 13. Auping

Eén van de echte actuele inhakers en wel op het indutmomentje van Samsom tijdens de troonrede. In ieder geval een +1 voor de snelle (re-)actie van Auping.

Inhakers Prinsjesdag 2012 Auping: slaaptekort Diederik?

 

Prinsjesdag inhaker 14. Cup a Soup

En dan heb je nog Cup a Soup. Ook via Facebook en in dit geval een snelle reactie op het momentje van Samsom waarbij hij tijdens de troonrede lijkt in te dutten én nog eens simpel en zonder woorden, maar oh zo herkenbaar uitgevoerd. Klasse! En dat wordt ook door de meer dan 18 duizend Facebook vrienden van het merk erg gewaardeerd: 1.180 likes, 305 shares en 59 reacties.

Inhaker Prinsjesdag 2012 Cup a Soup: Samsom

 

Prinsjesdag inhaker 15. Zalando

Zalando heeft op haar Facebook pagina ook geprobeerd mee te doen. Lege portemonnees, natuurlijk een actiekorting en een link naar de webshop. Ze blijven geheel in lijn met hun normale communicatie uitingen, zullen we maar zeggen... Met maar 21 likes lijkt een overgrote meerderheid van de meer dan 24 duizend vrienden er ook niet echt warm van te worden.

Inhakers Prinsjesdag 2012 Zalando: begrotingstekort

 

Prinsjesdag inhaker 16. Mercedes Benz

Ook Mercedes Benz heeft via de Facebook Pagina een poging gedaan. Bij de onderstaande foto stond de status update:

Hare Majesteit de Koningin, wij zien de toekomst goudkleurig tegemoet. 

Dat zal voor Mercedes ongetwijfeld gelden en een dosis positivisme is altijd fijn, maar de combinatie begrotingstekort, bezuinigingen en een gouden Mercedes voor de Hare Majesteit...?! Voor de Mercedes fan in ieder geval een dikke +1, getuige de meer dan 2.000 likes, 200 reacties en 300 shares.

Inhaker Prinsjesdag 2012 Mercedes Benz: goudkleurige toekomst

 

Prinsjesdag inhaker 17. ING

Ook ING heeft op haar Facebook pagina een link naar de troonrede gelegd. Met (hoe creatief) een koffertje met allerlei bankzaken en deze status update daarbij: 

Ook zo benieuwd naar het effect van de miljoenennota op jouw bankzaken? 
www.bit.ly/effecten_prinsjesdag

De visual ontbreekt het aan iets van humor om ook maar een glimlach te bezorgen. Ze gebruiken de inhaker enkel om even een link te leggen naar een informatiepagina op hun website. En volgens de rekenkamer van de ING wordt 2013 een duur jaar met de gepresenteerde miljoenennota. Tja, een echte inhaker om van te huilen dus...

Inhaker Prinsjesdag 2012 ING: miljoenennota

 

Prinsjesdag inhaker 18. M Line

En een inhaker van M Line, die het veelvuldig gebruik van het woord Veerkracht inde troonrede graag koppelt aan haar eigen product.

Inhaker Prinsjesdag 2012 M Line: Veerkracht

 

Prinsjesdag inhaker 19. Aquafresh Nederland

Recent werden wij nog gewezen op de Facebook pagina van Aquafresh Nederland. Gezien de huidige economische crisis moeten we volgens Aquafresh in ieder geval blijven stralen. Jammer genoeg is het helaas niet zo simpel. 

inhaker Aquafresh

 

Enne, welke inhaker is jouw favoriet?

(Tot nu toe dan, want wellicht volgen er nog meer. Ben je er een tegengekomen die hier nog niet vermeld is, laat het even weten in de reacties!)

remco
Remco van Buren
18 sep 2012
Dit artikel is
7453x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (6)

Die van Pittig bevalt mij het beste. De andere inhakers zijn eigenlijk wel te verwachten inhakers in tijden van crisis. Ook van Heineken verwacht je het inmiddels, wel knap dat ze dat volhouden (of hun fans...).
Nico Verheijden  18 sep 2012 - 12:40
Die van Telfort blijft toch ijzersterk. Hoog 'tongue in the throat' gehalte en met heerlijke subtiele humor. Zeer sterk geschreven teksten en het mooie is dat je ondanks dat het nu tekst is, je het hem hoort zeggen. Briljante acteur overigens, je moet dat toch maar weten te brengen. Tijd dat er een aparte categorie bij de Gouden Loekies komt voor acteerprestaties van acteurs.
William  18 sep 2012 - 17:39
Hebben jullie Diederik Samsom ook zien knikkebollen?

http://twitpic.com/aw0za1
Martijn Rijk  18 sep 2012 - 19:12
Dank voor de reacties!

Die van Pittig was inderdaad goed, Nico. Onverwacht (want wie had er ooit van gehoord?!), maar wel een goede link gevonden.

WIlliam, helemaal met je eens. Die van Telfort is sterk. Sluit prima aan op hun huidige campagne. En zoals je al zegt, je hoort het die vent gewoon zeggen als je het leest!

Maar de topper tot nu toe, is toch wel de inhaker van Cup a Soup waar Martijn ons terecht ook al op tipte! Zo simpel en toch zo krachtig. Top! En Martijn, dank voor het delen met ons.
Remco van Buren  18 sep 2012 - 19:58
Deze al gezien? https://pbs.twimg.com/media/A3KD_Y5CMAAVRLc.jpg:large
Leo  19 sep 2012 - 15:55
@Leo, dank voor de tip (en mail met het bestand)! Hij staat er bij.
Remco van Buren  19 sep 2012 - 16:46
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T