Interessante social media case van WNF

Interessante case beschrijving van WNF: succesvolle social media case in 7 stappen via Frankwatching.com. En omdat de casebeschrijving voor veel bedrijven een handig stappenplan bevat en het mooi is dat we kunnen leren van de leerpunten van anderen, bij deze een korte samenvatting.

WNF's communicatie richt zich op dialoog, transparantie, verbinden en activering", aldu de opening van het artikel. En die transparantie zetten ze ook door naar communicatie over de aanpak van de wijze waarop ze een social media case hebben ontwikkeld, namelijk die van www.zoom.nl/wnf . In het artikel WNF: succesvolle social media case in 7 stappen op Frankwatching beschrijven Marlou van Campen van Wereld Natuur Fonds en Edo-Jan Meijer van Unit4 welke stappen zij hebben gevolgd in deze case.

Interessante social media case van WNF"

En omdat de casebeschrijving voor veel bedrijven een handig stappenplan bevat en het mooi is dat we kunnen leren van de leerpunten van anderen, bij deze een korte samenvatting.

Succesvolle social media case in 7 stappen

In het artikel benoemen ze 7 stappen op weg naar één van de communities van WNF, www.zoom.nl/wnf bij Zoom.nl, de grootste fotografencommunity van Nederland. Bij Zoom.nl werkt WNF samen met meer dan 4000 fotografen. De 7 stappen die WNF gevolgd heeft, zijn:

1. Bepalan of WNF social media moet inzetten. De "go" volgde op basis van 4 inzichten.

  • WNF wil graag dichterbij haar achterban komen.
  • De doelgroepen kennen een aantal gedeelde passies: sport, reizen en fotografie.
  • Doelgroepen geven aan graag mee te denken met WNF.
  • Iedereen is tegenwoordig een verslaggever en is in potentie een superpromotor voor het WNF.

2. Zorgen voor de juiste randvoorwaarden.

  • Interne organisatie meekrijgen
  • Medewerkers opleiden
  • Faciliteren van ambassadeurs

3. Ontwikkelen van een social media strategie.

  • Luisteren
  • Informeren
  • Meedoen
  • Focus op relevante netwerken
  • Bepalen randvoorwaarden 

4. Inzet van Zoom.nl.

  • Doelen bepalen
  • Samenwerking starten

5. Groeien binnen de community.

  • Jaarlijks terugkerend evenement
  • Promotie via eigen media
  • Promotie via gericht adverteren (op fotografen) via Facebook en Google Ads

6. Resultaten en leerpunten.

  • Inzicht in doelgroep
  • Inzicht in adverteren binnen social media
  • Inzicht in effect van timing op een campagne

7. Bepalen van vervolgstappen.

De leerpunten van WNF uit deze social media case:

  • Betrek de eigen organisatie erbij.
  • Doe sociale media er niet ‘even bij omdat het zo lekker hip is’. Weet wat je wilt bereiken, doe het anders niet.
  • Zoek de relevantie van je aanwezigheid binnen een social media kanaal.
  • Bepaal voor elk social media kanaal een specifieke strategie met doelen en KPI’s.
  • Bepaal voor elk social media kanaal een concept en ontwikkel dit rustig door.
  • Hou vast aan je strategie, communicatieve inzichten.
  • Begin klein en bouw gefaseerd uit.
  • Zend, ontvang en denk in dialogen.
  • Blijf continu meten, analyseren en bijsturen

Het volledige artikel is natuurlijk terug te lezen op Frankwatching

remco
Remco van Buren
09 jun 2011
Dit artikel is
3660x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T