Is jouw e-mail geschikt voor mobiel door responsive design?

Tegenwoordig is een smartphone of tablet niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, niet alleen om te bellen. Men gebruikt een smartphone om connected te zijn, om te surfen of het internet en daarnaast ook om e-mail berichten te verzenden en te lezen. Ruim 47% van de e-mails wordt gelezen op een smartphone of tablet. Dit gebeurt niet meer op vaste tijdstippen, maar op elk moment van de dag wanneer het de ontvanger uitkomt. Om hierop in te spelen is het van belang dat e-mail berichten (nieuwsbrieven) leesbaar zijn op elk device.

 

Wat is responsive design?

Kort gezegd is responsive design een ontwerp dat zich aanpast aan de afmetingen van het device waarop het ontwerp wordt getoond. De ontwerper houdt rekening met diverse schermen (afmetingen) van desktop computer tot smartpone. Dit wordt gedaan voor een optimale webervaring doordat op ieder scherm het ontwerp goed wordt getoond. Flexibele “blokken” en afbeeldingen op de website worden niet meer bepaald in pixels maar in percentages. De blokken en afbeeldingen schalen altijd naar een percentage of afmeting van het zichtbare gedeelte in de browser. Hierdoor is de website altijd goed zichtbaar of deze nou geopend wordt op een smartphone, tablet of desktop. 

Responsive webdesign

Wat betekent dit voor e-mail?

Met een responsive e-mail bericht zorg je er voor dat iedereen jouw e-mail goed kan lezen. Responsive design is een techniek waarbij content en opmaak zich aanpassen aan de resolutie van het scherm. Op die manier ziet een e-mail er altijd goed uit wanneer een gebruiker de mail leest op een smartphone, tablet of op een computer. Met deze designtechniek wordt de gebruiksvriendelijkheid verhoogd en dat resulteert in een hogere doorklikratio, wat weer zorgt voor een hogere conversie. En daar willen we tenslotte naar toe.

Voorbeeld van responsive mailing

Hieronder is een voorbeeld te zien van een mailing van Kittyhawk. De ene variant is geopend op een desktop computer en de andere op een smartphone. Alles blijft duidelijk in beeld doordat afbeeldingen worden geschaald en berichten onder elkaar worden weergegeven.

Kittyhawk responsive mail


"Mobile First" principe

Bij het ontwerpen is het van belang om te werken via het “mobile-first” principe. Mobiele apparaten kun je niet meer uitsluiten. Momenteel surfen er steeds meer mensen op het internet met een mobiel apparaat en dit aantal groeit heel snel. Een smartphone heeft een hele andere resolutie dan een desktop. Zodra je een e-mail opent op je smartphone die niet responsive is, kan de e-mail onoverzichtelijk zijn. Om dat te voorkomen wordt aangeraden de e-mail responsive te maken zodat hij op ieder apparaat goed leesbaar blijft. De boodschap dient altijd duidelijk te zijn om een hogere conversie te bereiken.

Jouw e-mail geschikt voor mobiel?

Voordat je de stap zet naar Responsive E-mail is het verstandig om eerst te onderzoeken of de doelgroep mobiel actief is en hoe jouw e-mail bericht er uit ziet. Als e-mails niet goed leesbaar zijn op verschillende apparaten wordt een e-mail sneller verwijderd. Hiermee gaat niet alleen de conversie naar beneden, maar het is ook killing voor je reputatie. Verplaats je in je doelgroep: als jouw doelgroep een nieuwsbrief voornamelijk leest op een smartphone of tablet, zorg er dan voor dat deze dan ook netjes leesbaar is en de boodschap overbrengt. Waarschijnlijk krijgt jouw doelgroep, net als iedereen, behoorlijk wat email op een dag. Slecht leesbare emails worden dan direct naar de prullenbak verbannen. Een gemiste kans en zonde van de tijd en moeite die in de nieuwsbrief is gestoken.  

Tips voor goede e-mails

Naast de informatie over responsive e-mail wil ik nog een aantal tips geven voor succesvolle e-mail campagnes. 

  • Houd berichten van een nieuwsbrief kort. Nieuwsbrieven zijn niet bedoeld om hele verhalen in te zetten. Gebruik linkjes om naar de desbetreffende content te gaan.
  • Bedenk wat het goede formaat is voor jouw e-mail. Maak een nieuwsbrief niet te breed, want dan is het nooit goed zichtbaar. Houd voor de breedte ongeveer 600 pixels aan.
  • Gebruik niet te veel afbeeldingen. Sommige browsers openen niet altijd direct afbeeldingen waardoor de hele stijl van je nieuwsbrief verpest wordt.
  • Maak jouw nieuwsbrief visueel aantrekkelijk. Als ontvangers jouw e-mail ontvangen en openen, willen ze snel een overzicht krijgen van wat de boodschap is. 
  • Gebruik aantrekkelijke titels. Mensen scannen eerst artikels voordat ze het gaan lezen. Gebruik dus aantrekkelijke titels en korte maar krachtige content, als de ontvanger dat al interessant vindt, klikken ze verder.
  • Testen, testen en nog eens testen. Het is goed om verschillende tijdstippen, vormgeving en content continu te testen voor een hogere conversie.

 

Neem contact op met ons

Wil jij ook dat jouw e-mail goed wordt gelezen op ieder apparaat? Wil jij ook meer conversie bereiken met behulp van e-mailing? Kittyhawk kan van toegevoegde waarde zijn door jouw e-mail responsive te maken. Wij zetten onze kennis graag in om in korte tijd een responsive mail te ontwikkelen voor jouw bedrijf. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact op met Kittyhawk.

 

 

Pim
Pim Dubois
07 mei 2014
Dit artikel is
12068x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (2)

Belangrijk onderwerp dat heel veel marketeers over het hoofd zien. Goed dat jullie hier aandacht voor vragen. Goede tips ook. Ik heb nog wat aanvullende tips in een blogpost die op op 17 april publiceerde over precies dit onderwerp.

http://mediaweb.nl/4-essentiele-tips-om-je-e-mails-geschikt-te-maken-voor-smartphones

Luister anders ook naar het gesprek dat ik bij BNR Nieuwsradio in de Klantenshow had n.a.v. die blogpost.

http://www.bnr.nl/?player=archief&fragment=20140430154725600



Eric van Hall  08 mei 2014 - 14:13
Hey Eric, bedankt voor je leuke reactie en tips! Dit soort handige tips komen ook terug in mijn volgende blog over "Do's & don'ts e-mail marketing".
Pim Dubois  09 mei 2014 - 12:16
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken