Kerstcommercial van Jumbo: kippenvel of kokhalzen?

Jumbo heeft gisteren zijn nieuwe commercial voor de kerstperiode gelanceerd. Maar liefst een 3 minuten durende reclame waarin tout bekend Nederland zijn opwachting lijkt te maken. En de commercial wordt met gemixte gevoelens ontvangen. Althans, als we naar de reacties op internet kijken.

Kerstcommercial van Jumbo: kippenvel of kokhalzen?

 

Beter drie keer goed gejat dan slecht verzonnen

De commercial zelf is natuurlijk sowieso bijzonder. Door de lengte en door de inhoud. Maar liefst drie minuten aan voor iedereen bekende kersticonen. In die drie minuten lijkt Jumbo namelijk maar liefst drie keer oude successen te "kopiëren". Ten eerste natuurlijk de met kerstlampjes verlichte vrachtwagens die we vooral kennen in een rode uitvoering en met olijke dikkerd met grijze baard op de zijkant. Slim, om zo'n iconisch kerstbeeld te gebruiken. En ten tweede natuurlijk de hele delegatie aan BN'ers die meezingen voor het goede doel die we weer kennen van, juist ja, Live Aid. Ook slim van Jumbo, want het is natuurlijk een beproefde manier om een soort beweging op gang te krijgen. Want ja, je zou het in alle commotie haast vergeten, de commercial is er vooral om goed te doen. Natuurlijk...

Social Jumbo: #samenvierenwekerst

De boodschap die Jumbo samen met al die BN'ers en een hele groep aan maatschappelijke organisaties zoals Voedselbanken Nederland, Leger des Heils, de Zonnebloem, Humanitas wil uitdragen is eenvoudig: 

"Kerst gaat over samen zijn. Jammer genoeg kan niet iedereen daarvan genieten. Sommige mensen hebben het financieel moeilijk of zijn eenzaam. Zij kunnen wel wat steun gebruiken. Jumbo gaat daar wat aan doen: met kerstpakketten en het organiseren van etentjes door het hele land."

Nu is het niet zo dat ze nu als een dolle overal in Nederland bij de minderbedeelde mensen kerstpakketten gaan uitdelen of etentjes gaan organiseren. De eerste zet is namelijk aan klanten (en niet klanten natuurlijk) van Jumbo die eigenlijk eerst het goede voorbeeld aan Jumbo moeten laten zien. Want de actie werkt als volgt: 

"Koop bij jouw Jumbo een gerechtcoupon naar keuze. Bij elke twee gedoneerde gerechten, doneert Jumbo een derde gerecht. Alle gedoneerde gerechten worden voor de feestdagen verdeeld onder de maatschappelijke organisaties in de vorm van kerstpakketten en kerstdiners op verschillende plekken in Nederland. Zo bezorgen we samen iedereen een onvergetelijke kerst."

En als je er nog extra ruchtbaarheid aan wilt geven (en wie wil dat niet bij zo'n campagne), dan is er de hashtag #samenvierenwekerst.

En dat is weer slim van Jumbo, om mensen eerst een donatie te laten doen en die vervolgens met een extra donatie op te volgen. Het is een goede manier om de actie enigzins in de perken te houden. We kennen ongetwijfeld allemaal de actie van Lidl in België nog toen ze kerstmaaltijden uitdeelden voor elke keer dat de hashtag #luxevooriedereen werd gebruikt. Toen merkte Lidl al snel dat als mensen zo eenvoudig goed kunnen doen (of zo'n merk gewoon even willen stangen) dat zo'n actie binnen no time viral gaat, voor enorme publiciteit zorgt, maar misschien ook weleens té groot kan worden.

En daarmee hebben we het derde deel van het betere jatwerk van Jumbo te pakken. Wat Lidl in België deed met #luxevooriedereen om een hoop publiciteit voor het eigen merk voor elkaar te krijgen lijkt in ieder geval veel op #samenvierenwekerst. Met het verschil dat Jumbo heel verstandig wat langer stil heeft gestaan bij de actievoorwaarden.

Het online effect van de commercial van Jumbo

Kijk, ik vind het altijd fijn om te zien dat een groot merk probeert goed te doen, het eens "anders" doet en een beweging probeert te veroorzaken die de wereld (of in dit geval de kerst voor een hoop mensen in Nederland) wat mooier maakt. En dat ze daarmee een hoop publiciteit genereert en extra geld verdient, prima. Kortom, prima commercial en prima actie van Jumbo dus. Thumbs up, like die hap etc, zou ik denken. Maar als je kijkt naar hoe er op dit moment op social media gesproken wordt over deze actie van Jumbo, dan lijkt het zijn doel een beetje voorbij te schieten. Natuurlijk is het te vroeg om er conclusies aan te trekken, maar als je social media monitort, dan zijn de reacties zeker niet allemaal positief.

Online sentiment Jumbo Kerstcommercial #samenvierenwekerst

 

Een eerste scan in onze social media monitoring tool van Coosto laat duidelijk zien dat Jumbo in ieder geval veel conversaties op gang heeft gebracht met de nieuwe commercial. Maar ook dat er in verhouding best negatief over gesproken wordt. En berichten met het laatste sentiment lijken elke minuut sterker toe te nemen dan de positieve reacties. Jammer eigenlijk, maar misschien niet helemaal onverwacht, we laten vaker zien dat we op Twitter graag zeiken als merken of mensen eens iets anders proberen. Wat dat betreft lijkt het soms wel of social media alleen door azijnpissers wordt bevolkt.

Maar we zien ook dat de hashtag #samenvierenwekerst eigenlijk nog niet echt opgepakt wordt. Er wordt vooral gesproken over "randzaken". Of de artiesten wel dan niet betaald zijn, of Jumbo een beetje plat publiciteit wil generen, of Jumbo (net zoals ik begonnen ben in dit artikel) vooral het betere jatwerk heeft toegepast, of ze niet simpelweg zo veel mogelijk producten willen verkopen in deze periode en in mindere mate over waar de commercial voor bedoeld is: #samenvierenwekerst...

Activiteit & sentiment #samenvierenwekerst

 

Maar goed, deze cijfers zeggen nog helemaal niets. De actie is net begonnen, morgen is alles over de commercial wel gezegd en zal de ophef op Twitter verstommen. En dan pas zal er ruimte ontstaan voor berichten over de actie zelf. En daar is dan nog genoeg tijd voor.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening over deze actie van Jumbo: (plof) Kippenvel of kokhalzen?

remco
Remco van Buren
08 dec 2014
Dit artikel is
2712x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 6
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken