Kittyhawk ontwerpt en ontwikkelt nieuwe website Laco Nederland

Laco Recreatie beheert en exploiteert goed uitgeruste accommodaties met een breed aanbod aan sport- en vrijetijdsactiviteiten. Kittyhawk heeft voor Laco de nieuwe website mogen ontwerpen en ontwikkelen.
  • Afbeelding 1
  • Afbeelding 2
  • Afbeelding 3
  • Afbeelding 4
  • Afbeelding 5

In het najaar van 2011 zijn we gestart met het design en het ontwikkelen van de nieuwe website van Laco Nederland.

Analyse bezoekersgedrag en usability tests met consumenten panels

Voorafgaand aan het nieuwe design heeft er een grondige en gedetailleerde analyse van het gedrag van de bezoekers op de oude site plaatsgevonden via Google Analytics. De voornaamste reden hiervan was om te ontdekken wat voor soort bezoekers de site bezoeken en met welk doel zij de site bezoeken. Daarnaast zijn er met consumenten panels uit 5 verschillende doelgroepen usability tests gedaan, waarbij deze mensen een 10 tal opdrachten op de oude site hebben uitgevoerd. Met videoregistratie en mouse tracking is daarbij hun gedrag vastgelegd om zo te achterhalen wie welke opdracht eenvoudig kon uitvoeren en wie daar meer problemen mee had.

Enkele van de resultaten uit de usability tests van de oude site:

  • Opdrachten kosten veel tijd om te volbrengen.
  • Echter, voornamelijk neutrale tot positieve respons op het gebruiksgemak. 
  • Grote verschillen tussen de doelgroepen. Jongere deelnemers zijn voornamelijk positief/neutraal. Ouderen deelnemers hebben meer problemen bij het uitvoeren van de opdrachten.
  • Jongeren navigeren veel via applicaties (accommodatiezoeker, zoekfunctie en dergelijke)
  • Ouderen navigeren via tekst en traditionele navigatie.
  • Lange teksten maken het zoeken lastig.
Daarnaast bleek uit de analyse van Google Analytics onder andere het volgende:
  • Circa 45.000 online contactmomenten per maand
  • Meer dan 60% van de bezoekers komt via Google
  • 95% van de zoekopdrachten bevatten de naam Laco of aan Laco gerelateerde vestigingen
  • 70% van de bezoekers zijn nieuw.

De belangrijkste doelstellingen van de website

Voor de website zijn drie belangrijke doelstellingen geformuleerd:

  1. het verhogen van het aantal bezoekers op de site door te zorgen dat de site een goede positie krijgt in Google op relevante zoekwoorden, ergo een Search Engine Optimized (SEO) website dus. Daarbij ligt de focus niet op mensen die Laco of een vestigingsnaam in de zoekopdracht gebruiken, maar zoekopdrachten die verband houden met de sportieve dienstverlening van Laco.
  2. het verhogen van het aantal conversies op de website door potentiële nieuwe (directe contactaanvragen, inschrijvingen op de nieuwsbrief en abonnementsaanvragen) door een verbeterd interaction design en een sterk verbeterde usability van de website.
  3. bestaande leden moeten eenvoudig bij voor hen relevante informatie komen. Denk daarbij aan nieuwsberichten van de vestiging war ze lid zijn, aanvangstijden van sportlessen en dergelijke.

De techniek van de website: standaard ModX en maatwerk Widgets

De website is ontwikkeld op het contentmanagement systeem (CMS) ModX. Daarnaast is de website verrijkt met maatwerk Widgets. Dit zijn blokjes met aanvullende informatie uit andere delen van de website. Door gericht aanvullende, of relevante informatie aan te bieden, ontstaat er een hogere click-trough rate binnen de website. Doormiddel van een eigen ontwikkelde widgetmanager, kan de contentmanager, exact bepalen waar specifieke widgets worden getoond. In het initiële ontwerp zijn er acht widgets ontwikkeld. 

 

Wil je meer weten over deze website of wil je eens van gedachten wisselen over een eigen webshop, neem dan gerust contact met ons op. 

Volg ons op Facebook

Laatste "Trots" artikel
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam