La Place gebruikt Facebook voor crowdsourcing

Onze klant La Place heeft sinds kort de eerste schreden op social media gezet en durft direct te experimenteren. Ditmaal door een klein crowdsourcing project via Facebook om het beste etiket voor een flesje vitaminewater te achterhalen. Leuk!

La Place gebruikt Facebook voor crowdsourcing


Onze klant La Place heeft de eerste schreden op social media gezet en durft direct te experimenteren. De restaurantketen maakt nog niet zo heel lang gebruik van social media zoals Facebook en is nog geen specifieke campagnes gestart om hier een grote schare fans te verzamelen. Nee, La Place heeft er in haar strategie voor gekozen om gewoon te starten, te focussen op de eerste groep fans en followers en daarmee eerst wat te experimenteren met wat wel en wat niet werkt. Een zinnige aanpak natuurlijk, want wat heb je aan 10.000 fans als je er niets mee doet of kunt doen. Eén van de zaken waar afgelopen week mee ge-experimenteerd is, is een soort van crowdsourcing.

La Place facebook fans wordt naar mening gevraagd over etiket nieuwe energy drink

De actie is heel eenvoudig. La Place heeft op haar Facebook fanpage de volgende oproep geplaatst:

Oproep La Place

En vervolgens konden de fans stemmen op twee verschillende etiketten. Gelet op het feit dat La Place slechts een "handjevol" fans heeft (op het moment van dit schrijven zijn dat er 427) is het een experiment waarvan je je op voorhand mag afvragen of dit wel succesvol kan worden. Want gaan er genoeg fans reageren?

7,5% van de fans van La Place hebben een reactie gegeven

In totaal hebben in een tijdsbestek van 4 dagen 32 mensen een reactie gegeven en aangegeven welk etiket hun voorkeur heeft. En veel deelnemers geven niet alleen hun voorkeur aan, maar motiveren ook hun keuze. En sommigen komen zelfs met extra input, zoals bijvoorbeeld het idee van één van de deelnemers met betrekking tot de naam voor dit energy drankje: "La Place Boost of La Boost".

Op een simpele, laagdrempelige en (niet onbelangrijk) goedkope wijze (een tegoedbon van €10,-) heeft La Place zo dus feedback ontvangen over hun nieuwe etiket van een klantenpanel van 32 personen.

Kortom, test geslaagd!

Op basis van de feedback heeft La Place besloten om etiket 1 te introduceren. Kortom, test geslaagd met dank aan de deelnemers. Maar wat vooral belangrijk is van dit kleinschalige crowdsourcing experiment, stel je voor dat La Place een campagne gaat voeren om een flinke boost te geven aan het aantal fans en bijvoorbeeld 10.000 fans kan realiseren. En ze gaan dan dit soort feedback of crowdsourcing acties ondernemen. Wat zijn dan wel niet de mogelijkheden? Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën daarover!

remco
Remco van Buren
20 jun 2011
Dit artikel is
6967x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken