Maxi suprise voor Mini rijders #MININOTNORMAL

Als je ooit eens een nieuwe auto bij een merkdealer hebt gekocht, dan herken je het vast wel. Vanuit veelbelovende commercials wordt je naar de dealer gelokt waar ze er alles aan doen om je in de watten te leggen. Maar heb je eenmaal een auto gekocht, dan hoor je nog maar bar weinig van ze. Behalve bij Mini, die zet de mini rijders uit Londen graag in het zonnetje.

Mini UK NOT NORMAL: You da man

 

Autofabrikanten en hun focus op klanten

En natuurlijk is het belangrijk voor autofabrikanten om zo veel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen. En daar doen ze veel voor! Opvallende abri posters, paginagrote advertenties in kranten en magazines, prachtige commercials met door de bergen rijdende auto's met een ondergaande zon, slippen in de sneeuw, door het bruisend avondleven van een stad rijdend terwijl de neonverlichting in de ruiten weerspiegeld. En natuurlijk met allemaal trendy en mooie mensen. En dan natuurlijk altijd een mooie actie erbij! Het gratis sportpakket inclusief lederen versnellingspook, 744 dagen lang gratis onderhoud, extra airbags, een "shop & go" concept, of simpelweg een vaste inruilprijs. Allemaal om te zorgen dat wij, wanneer we er toevallig over nadenken om een nieuw automobiel aan te schaffen, bij een van hun dealers binnen te stappen die ons vervolgens met alle specs van de auto gaat overtuigen waarom wij op de juiste tijd op de juiste plek zijn. En daar is helemaal niets mis mee.

Er zijn overigens ook heel wat mensen die (denken) dat ze zich niet laten beïnvloeden door al die marketinginspanningen. Die gaan naar een dealer en laten zich uitgebreid voorlichten en een advies geven op basis van wat zij belangrijk vinden aan de auto. "Oh, wat leuk, u bent net getrouwd? Dan is veiligheid natuurlijk belangrijk, want u wilt niet dat er iets met u of uw partner gebeurt natuurlijk. En een ongelukje zit in een klein hoekje. En, even een persoonlijke vraag, denkt u dat u binnenkort ook aan kinderen gaat denken? Want dan is het natuurlijk belangrijk om voldoende ruimte in de kofferbak te hebben om de kinderwagens en luiertassen makkelijk mee te kunnen nemen. En als ik zo kijk, u vindt duurzaamheid natuurlijk ook belangrijk, hé? Zeker als autorijden daardoor nog betaalbaarder wordt, niet dan? Dan moeten jullie maar eens even meelopen, mevrouw en meneer, want op deze Prius staat in dat geval uw naam geschreven!" En dan zie je die man verschrikt denken: "Ben ik voortaan een Prius-man? Dat past helemaal niet bij mij! Ik ben toch nog jong en snel en met mijn nieuwe baan moving up in the world? Bij mij hoort toch een zwarte Audi A3 of A4 S met een zware motor om het asvalt uit de grond trekken." Yeah right, hij laat zich niet beïnvloeden door commercials... Maar goed, dat is een ander verhaal.

Vergeet je huidige klanten niet

En dan heb je dus die mensen zo gek gekregen om jouw vehikel te kopen en dan? De meeste autodealers hebben een mooi klantenbestand en zorgen dat er bij elke introductie van een nieuw model een mailtje in je inbox belandt. En natuurlijk ook regelmatig om te vertellen dat de winterbanden in de aanbieding zijn, de zomerbander er weer om moeten en meer van dat soort prachtige aanbiedingen. En daar blijft het bij. Als het al zo ver komt. Zo zat ik laatst te praten met een vriend van mij die ooit aals verkoper werkte bij een dealer van Duitse auto's met zo'n ster op de moterkap. Die vertelde dat daar de regel geldt, dat als klanten in de afgelopen 18 maanden geen contact hebben gezocht, dat deze mensen dan maar geen email of folder meer moesten krijgen. Want die hadden blijkbaar niets met hen of met het merk en dan kun je die kosten beter besparen. Snap je hem nog? Zij, de klanten, hadden blijkbaar niet genoeg vriendschap en liefde getoond aan hen, Dé regionale Dealer met de Ster! En dan bespaar je liever op een emailtje... Terwijl we allemaal weten dat klanten veel meer waarde krijgen als je hem minder als klant en meer als soort van vriend behandelt. Want waar denk je dat iemand zijn tweede, derde of zoveelste auto koopt als hij gek is van een bepaald merk en goed behandeld is door die ene dealer? Juist ja...

Genereer positieve ervaringen

Ik weet natuurlijk dat ik niet mag generaliseren. Er zijn heel wat autofabrikanten en dealers die een stapje verder gaan voor hun huidige klanten. Mijn eigen ervaringen met de dealer van het Duitse automerk  waarin ik nu al een jaar of twee rij zijn allemaal super positief. Maandelijks wordt ik uitgenodigd voor een of ander klantenevent, van slipcursussen, avondjes naar de musical en weet ik al niet meer. Ik ben nog nooit geweest, maar leuk dat ze aan me denken. Als ik mijn auto een keertje af kom leveren voor een of andere beurt dan wordt ik geholpen door mensen met een plezierige en open uitstraling, die lachen en vriendelijk zijn en oprecht geïnteresseerd zijn of ik nog steeds zo geniet van de wagen en het rijden. En als ik mijn auto vervolgens 's avonds op kom halen, dan is hij van onder tot boven, van binnen en van buiten schoongemaakt en ziet hij eruit als nieuw. Om mij aangenaam te verrasssen, maar ik heb ook het gevoel alsof ze het niet over hun hart kunnen verkrijgen dat hun auto vies door de straten rijdt. Via de emails wordt ik slechts terloops op de hoogte gehouden van allerlei ontwikkelingen. Tja, het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn om een klant zich bijzonder te laten voelen. Net zoals het rijden in de auto zelf.  

Mini doet dat op een Not Normal manier

En ook Mini vergeet haar klanten niet. Een Mini is natuurlijk altijd al een opvallende verschijning geweest tussen alle andere auto's, dat was vroeger zo en dat is met de nieuwe generatie Mini's ook zo. En daar staan ze ook voor: niet alledaags zijn, niet doorsnee, niet normaal. Want wie wil er nou graag alledaags zijn? Alledaags is saai. In het verlengde daarvan hebben ze de Mini Not Normal campagne lopen, waarbij ze vanuit met name de hechte Mini community situaties zoeken waarin de auto op een bijzondere manier centraal staat. En content van de berijders wordt weer gebruikt door hen in commerciële uitingen van het merk te gebruiken. Nu heeft Mini UK vanuit die campagne in Londen ook de huidige klanten eens verrast. En op een bijzondere Not Normal manier...

Mini messages aan Mini berijders

 

Mini nam een drukke straat in London waar het ene digitale reclamebord na het andere staat helemaal over en plaatste er berichten op die specifiek gericht waren op Mini rijders die langskwamen. Dat begon met een bord met opvallende begroetingen als "Looking so good" en "You da man" aan het begin en via verschillende vragen en opmerkingen op vervolgborden werden de Mini rijders naar een benzine station geloodst waar ze getrakteerd werden op een kleine verrassing als een ontbijtje, een bos bloemen als cadeau voor de vrouw (een geheimpje tussen de auto en de man) of een grondige wasbeurt. Erg sympathieke actie en zeker Not Normal...

 

Ken jij nog voorbeelden van merken of bedrijven die hun klanten op een speciale manier in het zonnetje hebben gezet? En dan een ander voorbeeld dan KLM Surpise... ;-)

O ja, voor wie wil weten waar ik die positieve ervaringen beleefd heb, ik rij BMW en mijn dealer is Renova in Tilburg... 

remco
Remco van Buren
13 sep 2013
Dit artikel is
3795x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (2)

Dat is nog eens een geloofwaardig merk. Beleven is beter dan beloven. Gewoon doen: #beleven is beter!
Ingrid van Ierland  20 sep 2013 - 12:52
Mooi verhaal. Oprechte interesse in je klant is nr. 1!. Inderdaad behandel klanten meer als vrienden, familie en minder als wandelende portemonnee.
Daar zit t hem nog meer in dan in allerlei uitnodigingen voor cursussen en andere events. De belangrijkste overige 'regels':
2 Wees beschikbaar als de klant daarom vraag
3 Kom de beloften na die je maakt
4 Val de klant niet onnodig lastig
5 Doe niet moeilijk over formaliteiten
5 Geef fouten toe en los ze op de juiste wijze op
Grtz! En een iedereen een fijne dag...
Frank van Gool  01 okt 2013 - 16:22
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T