Meer conversie op Twitter met Twitter Cards

Twitter maakt het mogelijk om je Tweet visueel aantrekkelijker te maken. Deze technologie heet Twitter Cards en maakt het mogelijk om afbeeldingen en video’s toe te voegen aan je Tweet. Maar hoe werkt dit nu eigenlijk? Lees onderstaand artikel over Twitter Cards en hoe je je Tweets kunt analyseren.

 

Wat is Twitter Cards?

Twitter Cards is een technologie van Twitter die een positief effect kan hebben op de conversie op de content die vanaf jouw site wordt getweet. Het idee is heel eenvoudig: wordt er een pagina gedeeld via de website dan maakt Twitter er een soort van uitklapbare Tweet van. Zoals jullie weten bestaat een tweet normaliter uit de titel van het artikel en een (verkorte) URL. En in sommige gevallen wil degene die het artikel verspreidt de moeite nemen om aan te geven waarom het zo'n interessant artikel is, maar dat is eerder uitzondering dan regel. En dat moet dan allemaal gecommuniceerd worden in de 140 karakters die beschikbaar zijn met Twitter. Met de Twitter Cards bestaat een Tweet niet alleen meer uit die maximaal 140 karakters maar wordt ook de naam van de website/blog met een logo (of van de auteur van het artikel), de titel, de eerste regels van het artikel en een afbeelding van het artikel getoond. Visueel een stuk interessanter dus en met meer informatie.

Een voordeel van Twitter Cards is bijvoorbeeld dat een link niet eerst geopend hoeft te worden om te zien wat er achter zit. De pagina is deels al te zien in het Twitter bericht. Daarnaast worden Tweets visueel een stuk aantrekkelijker door middel van deze methode. Naast deze voordelen levert het ook meer conversie op voor jou. Men hoeft niet te gissen meer wat er achter een link zit, ze kunnen direct in de Tweet zien welke content er achter de link verborgen zit. Hierdoor zullen de gebruikers sneller op het bericht klikken. 

Hieronder staan twee voorbeelden van een uitklapbare Tweet. De linker afbeelding is een Tweet die te zien is op de website van Twitter. De rechter afbeelding is van de Twitter App op de iPhone. 


Twittercards voorbeeld

 

Meer kwalitatieve traffic en retweets met Twitter Cards

Het zal duidelijk zijn, het grote voordeel van Twitter Cards is natuurlijk dat de Tweets er visueel gewoon een stuk aantrekkelijker uitzien met deze methode en (visueel als we zijn) dus meer aandacht kunnen opeisen. Daarnaast hoeft niet eerst een link geopend te worden om erachter te komen wat erachter zit. De introductietekst van de pagina is deels al te zien in het Twitter bericht. Men hoeft dus niet meer te gissen of een artikel interessant is voor ze, ze kunnen direct in de Tweet zien welke content er achter de link verborgen zit. Dit zorgt misschien niet voor meer traffic (mensen kunnen makkelijker selectiever zijn), maar wel voor traffic die daadwerkelijk geïnteresseerd is in de content en geen "gelukszoekers". En we begrijpen allemaal dat de kans op een conversie zoals een retweet, reactie of zelfs verkoop bij kwalitatieve bezoekers hoger is dan bij de mensen die per ongeluk op je site zijn gekomen omdat de oorspronkelijke tweet van 140 karakters zo onduidelijk was.

Twitter Cards toevoegen aan je website

Binnen de ontwikkel omgeving van Twitter kan de beheerder een Twitter Card kiezen. Er zijn zeven verschillende kaarten die kunnen worden geïmplementeerd op jouw website:

  • Summary Card: dit is de standaard Card met een titel, omschrijving, afbeelding en Twitter account gegevens.

  • Summary Card with Large Image: is eigenlijk gelijk aan de Summary Card alleen dan met een grote afbeelding.

  • Photo Card: laat een grote foto in een Tweet zien.

  • Gallery Card: laat een collectie van foto’s zien in een Tweet.

  • App Card: laat de downloadpagina van je app in een Tweet zien.

  • Player Card: laat een video player zien een een Tweet.

  • Product Card: een Card dat ingezet kan worden op webshops.

Onderstaande afbeeldingen tonen twee verschillende Twitter Cards. Op de ene afbeelding is een Summary card te zien in een Tweet en in de andere afbeelding is een Gallery card te zien in een Tweet. 

Op de linker afbeelding wordt een summary card weergegeven en op de rechter afbeelding een gallery card. 

 

Voorbeelden Twitter Cards: summary en gallery cards


Iedere Twitter Card heeft zijn eigen opties. Niet alle opties zijn verplicht, maar het wordt wel aanbevolen om zo veel mogelijk in te vullen om je Tweet zo visueel aantrekkelijk mogelijk te maken.

Statistieken bekijken met Twitter Card Analytics

Na een loop van tijd wil je uiteraard ook inzicht krijgen hoe jouw content wordt gedeeld op Twitter. Met Twitter Card Analytics krijg je bijvoorbeeld inzicht hoe vaak er op een URL is geklikt of een bericht geretweet is. Met deze tool van Twitter kan goed gekeken worden welke Twitter Card het beste werkt voor jouw website. Test dus met verschillende type kaarten en krijg inzicht in de kaarten met de meeste betrokkenheid met jouw content. 

Twitter Cards analytics



Naast het meten van je Twitter Cards kun je ook de volgers meten. Je kan inzicht krijgen in de interesses, geslacht en locaties van al je volgers. Met al deze gegevens kan je de content die je deelt aanpassen aan de interesses van je volgers.

 

Neem contact met ons op
Wil jij ook Twitter cards gaan gebruiken? Of wil jij nog meer te weten komen over Twitter cards? Neem dan contact op met Kittyhawk, want we helpen je daar natuurlijk graag verder mee! 

 

 

 

Pim
Pim Dubois
14 apr 2014
Dit artikel is
15416x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 16
  • 0
  • 5
  • Share on Google+ 0
  • 2
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken