Mobile First Strategie, een absolute must!

Google hanteert al veel langer een Mobile First strategie, wat zo veel betekent dat alle nieuwe ontwikkelingen bij Google eerst door een mobiele (zonne)bril worden bekeken. Google zet dan ook al haar kaarten op de mobiele ontwikkelingen de komende jaren. Zeker met de komst van de Android nog maar 3 jaar geleden, heeft Google al veel ervaring opgedaan met de mobiele industrie.

Mobile First Strategie: Responsive webdesign

 

Deze Mobile First strategie zie je bij steeds meer bedrijven terugkomen. Het is dan ook duidelijk dat onze mobiel of smartphone (of noemen we dat nog steeds GSM) de wereld op haar kop aan het zetten is.

Daarnaast is met de komst van de iPad nog een tweede variant toegevoegd aan veelgebruikte devices. Het lijkt dan ook meer dan logisch dat een website op zowel desktop-, mobile- en tabletplatforms goed draait. Toch is dit heel vaak niet het geval.

Houdbaarheidsdatum website

De desktop-omgeving is op dit moment nog leidend in veel bedrijven. Ook zit je nog met een historie: een website moet toch meer dan 3 jaar meekunnen, toch? Dit betekent dat veel websites niet gereed zijn gemaakt voor de stormachtige ontwikkelingen van de laatste 2-3 jaar. Het is dan ook een mooi moment om de corporate website aan te passen aan de nieuwe devices, zoals de smartphones en tablets (iPad).

Maar wat nog veel belangrijker is, dat je als bedrijf hier ook rekening mee moet gaan houden in je strategie. Mobile first is een goede start van deze strategie. Concreet betekent dit een strategisch redesign van je website.

Mobile first strategy: Responsive Design

Als je vanaf de start van het project rekening houdt met de verschillende devices, kunnen de extra kosten beperkt worden. De oplossing heet Responsive Design. Met responsive design kun je zelfs zo ver gaan, dat je website er anders uit gaat zien als je de iPad 90 graden draait.

Responsive design houdt namelijk rekening met Flexible Grids. Dit betekent zo veel, dat je rekening houdt met het aantal kolommen (en rijen) van je site, natuurlijk afhankelijk van het gebruikte device. Daarnaast zul je alleen met percentages (voor breedtes en hoogtes) moeten werken, zodat alles moeiteloos aansluit aan het device, waarop de website bekeken wordt.

Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor andere media die wordt gebruikt, zoals foto's en video's bijvoorbeeld. Deze zullen namelijk ook percentueel moeten worden weergegeven. 

Magazines

Het mooie van deze tendes is dat websites er steeds meer beginnen uit te zien als Magazines. Waar vroeger het verboden was om andere lettertypes op je website te gebruiken dan de browserondersteunde fonts (Arial, Verdana, etc.), is het tegenwoordig bijna standaard geworden om hier vanaf te wijken. Hierdoor kan de ervaring van een Magazine ook nagebootst worden. Gebruikers verwachten dit namelijk ook op al hun devices. Behalve de lettertypes en het design, biedt het gebruik van Responsive Design hier ook dezelfde User Experience. Een must voor de moderne website.

Natuurlijk kan Kittyhawk naast het geven van advies, ook websites ontwikkelen die geschikt zijn voor de mobiele- en tabletgebruiker.

erwin
Erwin Sigterman
11 mei 2012
Dit artikel is
5883x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (2)

Ken je ook http://themble.com/bones/ ?

Responsive is erg gemakkelijk maar wellicht niet altijd de 1e keuze. Zie custom oplossingen die bv Twitter ook toepast voor hun mobile.twitter.com etc.
Marco Raaphorst  15 mei 2012 - 09:09
Ik ken http://themble.com/bones/ zelf nog niet. Zo op het eerste gezicht erg interessant voor nieuwe Wordpress projecten van Kittyhawk.
Erwin Sigterman  15 mei 2012 - 09:31
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken