Mobile marketing: 5 tips voor de perfecte app

Op 20 november heeft Kittyhawk een inspiratiesessie geïnspireerd: “To app or not to app”. Tijdens deze sessie hebben Remco van Buren (Kittyhawk) en August de Vocht (Gemoro) het belang van mobile marketing en de aandachtspunten voor het bouwen van een app besproken. In dit artikel geef ik een korte samenvatting van deze sessie in de vorm van vijf tips om een perfecte app te ontwikkelen.

Mobile marketing: 5 tips voor de perfecte website

 

Nu het gebruik van tablets en telefoons volledig is ingeburgerd, leven we letterlijk in een Multi-screen world. Overdag - op kantoor - zijn we veelal actief op een PC. In de avond - thuis op de bank of onderweg - maken we massaal gebruik van mobiele apparaten. Hierdoor zijn er voor marketeers steeds meer waardevolle manieren om in contact te komen met hun klanten. Tijd voor bedrijven en organisaties om daar op in te spelen en hun mobile marketing strategieën aan te scherpen. Het vraagt wel om goede afwegingen: via welk scherm voorzie je jouw klant van welke informatie? 

1. Kies jouw mobile marketing strategie

Een responsieve websiteAls je aan de slag gaat met mobile marketing, kun je kiezen voor het responsief maken van je website. Een responsieve website wordt aangepast naar het apparaat waarop de website wordt bekeken. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld het verschuiven van contentblokken, gestapelde menu’s of dropdownmenu’s (meer hierover).  Dit kost relatief weinig inspanning en je bent als bedrijf op meerdere schermen bereikbaar. Je biedt je klanten echter geen extra beleving boven de gewone website. 

Door als bedrijf op meerdere platformen aanwezig te zijn, kun je de klant al wel voorzien van een extra beleving. Mobiele banners zijn een optie: 69% van de marketeers gebruikt het om hun merk zichtbaar te krijgen via andere mobiele websites. Ook aanwezigheid op social media kan een onderdeel zijn van de mobiele aanwezigheid. Facebook, Twitter en Instagram worden immers veelvuldig geraadpleegd via de mobiel. 

Om op mobiel écht toegevoegde waarde te bieden, is een andere inspanning nodig. 55% van de marketeers probeert dat door een nieuw kanaal toe te voegen aan hun mobile marketing: zij zetten een app in.

2. Zorg voor toegevoegde waarde

De app RuitenradarVolgens August de Vocht, gastspreker tijdens de inspiratiesessie ‘To app or not to app’ en app-ontwikkelaar bij Gemoro, is de toegevoegde waarde het belangrijkste uitgangspunt bij de conceptontwikkeling van een app. “Als je wilt dat mensen jouw app downloaden, dan moet ie tegemoetkomen aan een behoefte. Het heeft geen nut om al je website informatie te verwerken in jouw app. Kies datgene waar mensen behoefte aan (gaan) hebben en focus je enkel daarop.”

Een voorbeeld van zo’n app is de Ruitenradar van Autotaalglas. De enige functionaliteit is het geven van een melding met daarin de kans dat je moet krabben voordat je op pad gaat. De rest van de app is ingericht op een zo goed mogelijke gebruikservaring. Je geeft één keer informatie over je locatie en tijdstip van vertrek, welke wordt opgeslagen door de app. Daarna werkt de app op basis van push-informatie en krijg je alleen een melding als de weersomstandigheden daar om vragen. 

3. Bepaal de rol van de gebruiker

9gag: User Generated ContentWat betreft de input van gebruikers, kun je kiezen tussen twee soorten apps: een app die draait om user generated content – input van de gebruikers - en een app die de gebruiker helpt zonder input van de gebruiker te vragen.  Afhankelijk van het doel dat je hebt met je app, kies je voor één van deze twee.

Steeds meer bedrijven leggen de nadruk op user generated content, doordat zij hun gebruikers de mogelijkheid geven – of actief vragen – om mee te discussiëren of content aan te leveren. Denk hierbij aan acties waarbij de gebruiker wordt opgeroepen foto’s te delen met  een merkgerelateerde hashtag, of discussies op diverse social media. Een bedrijf kan met haar community in gesprek, of de community raakt met elkaar in gesprek.  Facebook en 9gag zijn bekende voorbeelden van apps die volledig draaien om de input van gebruikers; jouw berichten zijn de basis van de tijdlijnen. 

August is sterk voorstander van de apps die de gebruiker ondersteunen in een behoefte en de gebruiker helpen. “Je wilt dat een app een vriend wordt van jouw klant. Dat de app een oplossing biedt voor een probleem of tot nu toe onvervulde behoefte. En dat de app aanwezig is wanneer dat nodig is, zonder dat de klant daar moeite voor hoeft te doen.” Veel werken met pushberichten dus, zoals de Ruitenradar-app van Autotaalglas.

4. Houd rekening met technische mogelijkheden

Een kort technisch uitstapje: een app kan op drie verschillende manieren worden gebouwd. Iedere manier van bouwen biedt andere technische mogelijkheden:

  • HTML5:  Hierin maak je een responsieve desktopversie van een website. De app draait in de internetbrowser en is daardoor niet te downloaden via de appstore. Dit kan een nadeel zijn, omdat het niet zeker is dat je publiek terug gaat komen. Een voordeel van bouwen via HTML5 is dat dat het relatief weinig inspanning kost en je toch interactie kunt krijgen met je publiek. Alle benodigde aanpassingen in de app zijn relatief eenvoudig door te voeren voor alle apparaten. 
  • Hybride gegenereerd: Dit type app wordt geschreven in één taal (bijvoorbeeld iOS of Android) en omgezet naar de andere taal. Beide taalversies worden in één download aangeboden, waarna de voor de telefoon geschikte versie wordt geopend.  Het voordeel hiervan is dat je de app maar één keer hoeft te schrijven, waardoor je tijd spaart. Nadeel hiervan is dat de gegenereerde app veel MB’s met zich meeneemt – vooral voor Androidgebruikers een reden om de app niet te downloaden.
  • Native app. Deze app wordt gebouwd in iedere taal, waardoor hij perfect kan communiceren met de telefoon waarop de app is geïnstalleerd. Dat zorgt er weer voor dat de app gebruik kan maken van de gehele telefoon (camera, geheugen, etc.). Een groot voordeel, want de app werkt daardoor snel en kan ook offline worden gebruikt. Het nadeel is voor de hand liggend: het programmeren in de verschillende talen kost tijd, en tijd is geld.

“Ongeacht het type app dat je kiest,” benadrukt August, “is één ding altijd van belang: zorg ervoor dat je je app blijft updaten. Vrijwel altijd komen mankementen pas naar voren bij het live gaan van de app. De kwaliteit van je app blijkt mede uit het aantal recente updates. Zonder updates zullen je gebruikers weggaan en wegblijven.” 

5. Zorg voor een goede inbedding in je merk

“Vaak komt het voor dat de app is opgeleverd, en het geld vervolgens op is. Dodelijk,” vertelt August. “Enkel een app uploaden in de appstore is namelijk absoluut geen garantie voor succes.” En daar zijn wij het van Kittyhawk volledig mee eens. Als mensen je merk leren kennen en er van gaan houden, zullen ze op zoek gaan naar meer manieren om met je in contact te komen. Een app is een mooi middel om in gesprek te blijven, maar eerst moet dat gesprek op gang zijn gekomen.

En jij?

Ik ben heel benieuwd waar jij de focus op legt in de mobile marketing strategie van jouw bedrijf. Heb jij gekozen voor een app?

 

 

anouk
Anouk de Bresser
04 dec 2014
Dit artikel is
2395x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 0
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken