Open data: de crowd als beste analyse tool

Vaak wordt gezegd dat één van de mooie dingen van internet is, dat alles meetbaar is. Maar met het groeien van de online mogelijkheden, groeit alle beschikbare data explosief. Hoe kun je vanuit deze enorme bergen aan data informatie halen? Door het inzetten van de crowd...

De uitdagingen van grote hoeveelheden data

De enorme toename van online data zorgt voor nieuwe uitdagingen. Welke deeltjes zijn waardevol en gevalideerd? Hoe overstijgen we het simpelweg tellen van clicks, tweets of mentions en zorgen dat data informatie wordt waarmee bedrijven beslissingen kunnen nemen?

In dit artikel op Mashable wordt getoond hoe een initieel onderzoek naar het aantal tweets over Walmart in combinatie met Black Friday op 26 november 2010 in de Verenigde Staten en de regionale spreiding door tussenkomst en herinterpretaties van lezers van het onderzoek het hebben kunnen finetunen naar zeer relevante marketing informatie voor Walmart. Tweets interpretatie wordt zo een trigger voor actiemarketing.

Open data en de rol van de crowd

Stap 1. Onderzoek wordt gepubliseerd met daarin het aantal tweets over Walmart in combinatie met Black Friday op 26 november 2010 vanaf een mobile device. Deze worden geplot op een plattegrond:

Mobiele tweets over Walmart op Black Friday

 

Stap 2. Een lezer vindt de overview met allemaal stippen over elkaar heen lastig te interpreteren en begint met de data een eigen overview te maken: het aantal tweets over Walmart per staat.

Walmart tweets per staat

 

Stap 3: weer een andere lezer vraagt zich op basis van de tweede analyse af of er een correlatie bestaat tussen het aantal tweets en de nabijheid van een Walmart. Hij ontdekt dat 67% van de inhoud van tweets over Walmart verklaard kunnen worden door het aantal Walmarts in een staat.

Correlatie aantal tweets en aantal stores

 

Stap 4: Walmart ontdekt deze cijfers ook en vindt ze uiteraard erg interessant. Want hieruit blijkt dat wanneer Walmart twitteraars die een tweet hebben geplaatst over Walmart waarschijnlijk een Walmart in de buurt hebben. Een ideaal moment om dus een persoonlijke actie te doen.

De volgende stap is vervolgens deze data verrijken met bijvoorbeeld socia demografische gegevens, actualiteiten in de regio, profielen etc.

 

Het volledige artikel in het Engels vind je op Mashable: Open Data: Why the Crowd Can Be Your Best Analytics Tool

remco
Remco van Buren
30 dec 2010
Dit artikel is
2866x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Gespot" artikel
"Close to home | It can wait", de viral video met statement van AT&T