Persoonlijke online communicatie: de Eneco DubbelCheck campagne

Eneco DubbelCheck is een campagne gericht op het behouden van klanten van Eneco met een verhoogde kans tot opzegging van het energiecontract. Deze werden via diverse middelen benaderd en naar een campagne website geleid waar zij geconfronteerd werden met een video en de oproep om te bellen voor de Eneco DubbelCheck.

Eneco DubbelCheck campagne

 

Eneco begrijpt dat mensen continu bloot staan aan allerlei informatie van verschillende energie aanbieders met allemaal mooie aanbiedingen. En Eneco begrijpt dat mensen daardoor weleens twijfelen over hun energiecontract. Daar hoef je niet panisch over te doen, je hoeft niet meteen je klant lastig te vallen met allemaal boodschappen waarom ze vooral klant moeten blijven. Eneco begrijpt namelijk dat bij mensen twijfel kan ontstaan. En Eneco heeft begrip voor die twijfel. En hoe kun je je klant op zo’n moment beter helpen, dan hem niet proberen te overtuigen om bij je te blijven, maar om hem te vragen of je hem kunt helpen met persoonlijk advies. Om zo je klant inzicht te geven in wat nu echt bij hem of haar past. Een persoonlijk advies in de vorm van de Eneco DubbelCheck!

Persoonlijke portretten

Daarom is ook gekozen om in de hele campagne en in alle middelen, niet Eneco, maar ‘portretten’ van Eneco klanten centraal te zetten. De mens centraal! Mensen met hun twijfels worden geportretteerd (betaal ik niet te veel? Is mijn energie wel groen? Waarom word ik niet beloond? Is mijn gebruik wel in verhouding?). En die twijfels worden ondersteund met beelden die dit gevoel van de klanten versterken. Hierdoor laat Eneco zien dat zij begrijpen dat twijfel kan ontstaan en toont begrip voor die twijfel van de klanten met als eindvraag: “Hoe zit het nu precies?”.

Eneco kan hen dan helpen met de Eneco DubbelCheck. En dan niet het merk Eneco, maar de mensen achter de ‘helpdesk’; vriendelijke mensen als jij en ik die symbool staan voor authenticiteit, transparantie, vertrouwen en ‘niets te verbergen’. 

Eneco klanten

Campagne

De campagne gaat dus eigenlijk niet over twijfel, maar juist over relevantie en persoonlijk! Door begrip te tonen voor hun twijfel erken je als organisatie de relevantie. Door ‘af te wijken’ van generieke, afstandelijke boodschappen maar te kiezen voor persoonlijke portretten van ‘doorsnee’ Eneco klanten en Eneco ‘helpafdeling’ medewerkers staat het persoonlijke / menselijke centraal. En dat wordt nog eens versterkt door de gekozen middelen: gepersonaliseerde direct mail, gepersonaliseerde e-mailings en een video die de mens centraal zet. 

Eneco DubbelCheck campagne

Aanpak en werkwijze

Centraal in het campagneconcept staat “de mens en zijn twijfel”, het begrip wat Eneco daarvoor heeft en de drive om haar klanten objectief en transparant te helpen als die twijfel er is. Een belangrijk onderdeel is een website met daarop twee belangrijke actiemechanisme: een video (in samenwerking met Veldkamp Produkties) en de CtA om contact op te nemen om een DubbelCheck te doen. Dit kan overigens door te bellen, call me back en een directe chatfunctie. 

Alle middelen hebben dezelfde boodschap. Een boodschap op basis van transparantie, authenticiteit, vertrouwen en de overtuiging: ‘Wij (Eneco) hebben niets te verbergen’. De achterliggende gedachten daarbij is: “Een klant die telefonisch contact heeft met de helpdesk krijgt objectief alle voors en tegens tegen elkaar afgezet. Eneco is daar eerlijk in waardoor mensen klant blijven. Zelfs wanneer ze soms meer moeten betalen, want er zijn meer factoren dan prijs.”

Eneco begrijpt dat mensen weleens twijfelen. Daarom is ook gekozen om te werken met ‘portretten’ van Eneco klanten. De mens centraal! Mensen met hun twijfels worden geportretteerd (betaal ik niet te veel? Is mijn energie wel groen? Waarom word ik niet beloond? Is mijn gebruik wel in verhouding?). En die twijfels worden ondersteund met beelden die dit gevoel van de klanten versterken. Hierdoor laat Eneco zien dat zij begrijpen dat twijfel kan ontstaan en toont begrip voor die twijfel van de klanten met als eindvraag: “Hoe zit het nu precies?”.

Relevantie en persoonlijk

Hierna wordt de wijze geïntroduceerd waarop men contact kan opnemen met de helpdesk: “Neem contact met ons op en wij helpen / begeleiden u graag!”. Daarbij staan, net als de portretten in het begin, portretten van ‘de mensen achter de ‘helpdesk’ van Eneco centraal; vriendelijke mensen als jij en ik die symbool staan voor authenticiteit, transparantie, vertrouwen en ‘niets te verbergen’. 

De campagne gaat dus eigenlijk niet over twijfel, maar juist over relevantie en persoonlijk! Door begrip te tonen voor hun twijfel erken je als organisatie de relevantie. Door ‘af te wijken’ van generieke, afstandelijke boodschappen maar te kiezen voor persoonlijke portretten van ‘doorsnee’ Eneco klanten en Eneco ‘helpafdeling’ medewerkers staat het persoonlijke / menselijke centraal.  

Emailmarketing 

Tijdens de campagne wordt elke week wanneer er DM’s en E-DM’s zijn verstuurd gekeken naar de resultaten. Daarbij wordt de E-DM continu geoptimaliseerd. We weten van deze analyses heel veel van de campagne, zoals onder andere:

  • Meer dan zestig procent van de ontvangers van de E-DM opent deze in zijn scherm
  • Dik twintig procent daarvan klikt door naar de website
  • 25% van de mensen op de website voltooid één van de vooraf geformuleerde doelen (contact opnemen, poll invullen etc).
  • Meer dan de helft van de 25% van de bezochte pagina’s is op contentpagina’s. De rest is gericht op de homepage.

Vraag het Eneco

Video als onderdeel van een campagne gericht op klanten van Eneco: Vraag het Eneco 

Laatste "Trots" artikel
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam