Protestgeneratie meets Generatie Z in Haren

Naar aanleiding van de gebeurtenissen in het Groningse Haren is er een heftige discussie ontstaan over de rol en impact van social media op het uit de hand gelopen Facebookfeestje #ProjectXHaren

Ik denk dat veel Nederlanders net als ik deze week met een gevoel van verbijstering hebben zitten kijken naar wat zich ontwikkelde in het Groningse Haren. Een meisje doet iets per ongeluk verkeerd op Facebook, dat wordt verspreid door anderen en uiteindelijk zijn er rellen. Op het 20:00 uur journaal van zaterdag 22 september zei Jeroen Wollaars wat was nu precies de rol van traditionele en sociale media in het ontstaan van de uiteindelijke ravage. Hij sloot af met: Hoe gaan we daarmee om. En dan bedoel ik niet alleen ‘we, journalisten en media’, maar ‘wij allemaal’.”

 

Hetgeen mij wellicht het meest heeft verbaasd is dat autoriteiten (de protestgeneratie) nog steeds de impact van sociale media blijken te onderschatten. Alleen al op de bewuste #ProjectXHaren dag zijn er circa 350.000 berichten (bron Coosto.nl) verstuurd via de sociale media met de betreffende hashtag #ProjectXHaren. Hier lijkt bij de scenarioplanning van Gemeente en politie te weinig op geanticipeerd of überhaupt bij stil gestaan te zijn. (dit mag dhr. Cohen zo overnemen in zijn rapport). De manier waarop de autoriteiten hebben gehandeld toont eens te meer de grote generatiekloof aan en het matige inlevingsvermogen in hoe deze Generatie Z of iGeneratie (de relschoppers) handelt en denkt. De kloof lijkt echter makkelijker te dichten dan wellicht wordt gedacht.

Maar zolang autoriteiten de informatie en kennis die sociale media opleveren niet weten te gebruiken vrees ik voor de volgende ProjectX edities of andersoortige events. Het lijkt erop dat overheid en andere publieke diensten zichtbaar moeite hebben de slag van G2C 1.0 (Eenzijdige relatie tussen overheid en burgers) naar G2C 2.0 (Dialoog relatie tussen overheid en burgers) te maken. Met name als het komt tot de publieke informatie mogelijkheden die web 2.0 met zich meebrengen. Deze geven immers een andere dimensie aan de relatie tussen overheid en burger. Dit geldt zeker voor de relatie tussen publieke diensten en Generatie Z. De vraag die mijn inziens nog altijd niet is beantwoord: Kan de overheid waarde creëren nu deze generatie een ander invulling wenst van de relatie overheid/burger. Idealiter zou de overheid moeten toe groeien naar een ‘user generated state'. Een 'user generated state' impliceert dat de burger steeds meer zelf gaat voorzien in wat voorheen door de overheid verzorgde collectieve taken waren. Dit biedt interessante kansen voor bijvoorbeeld de publieke dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan het snel en effectief mobiliseren en organiseren van burgertoezicht in een wijk.  Echter moeten publieke diensten dan wel eerst grip krijgen op ‘user contributed value’. Hiermee doel ik op het gebruik maken van wat in die netwerken allemaal mogelijk is, zoals het delen van relaties, meningen van burgers, genereren van kennis, creativiteit en intelligentie die latent in sociale netwerken schuilt. Het punt is namelijk als autoriteiten deze kennis en informatie niet bundelen en het daardoor niet kunnen omzetten in praktisch uitvoerbare scenario’s, Generatie Z de autoriteiten zal blijven testen en Facebook feestjes uit de hand blijven lopen. 

Generatie Z heeft namelijk niks met autoriteit. Ze groeien op in het world wide web. Dat is hun referentiekader. Lokaal, nationaal, internationaal; dat loopt online allemaal door elkaar. Dankzij sociale media speelt voor hen afstand ook geen rol meer. Ze toespreken met kennis en motivatie zeilt met ruime boog om hen heen. Deze kids gaan voor inspiratie en ervaringen.  Als je Generatie Z weet te inspireren, hangen ze aan je lippen.

Ben erg benieuwd naar jullie visie of mening op deze en toekomstige gebeurtenissen.  

Jeroen van de Ven schreef dit blog eerder vandaag in een co-creatie artikel op SocialMedia.nl 

jeroen
Jeroen van de Ven
25 sep 2012
Dit artikel is
3391x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 14
  • Share on Google+
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken