Remco van Buren

Ergens medio 2009 zijn we gestart met het avontuur Kittyhawk. Gedreven vanuit één doel, of "why": organisaties en merken inspireren om de status quo in hun markt uit te dagen en te veranderen. Make change happen. Want waar je als individu of bedrijf ook mee bezig bent, dat er iets moet veranderen staat vast!

 

 

Online draait om het veranderend gedrag van mensen

Remco van Buren, CVO Kittyhawk

Ik geloof dat onder invloed van online en mobiele ontwikkelingen het gedrag van mensen in korte tijd een enorme verandering ondergaat. Social media en mobiele technologieën spelen in die veranderingen een belangrijke rol, maar het effect wordt nog eens versterkt door de huidige economische en globale politieke ontwikkelingen. Die eigenlijk ook weer deels gevoed worden door de snelle online ontwikkelingen. Tja... Maar goed, jarenlang werden we te pas en te onpas gebombardeerd met allerlei nieuws en boodschappen van bedrijven waar we niet op zaten te wachten. Alleen hadden we dat nog niet altijd evengoed in de gaten. Door alle online ontwikkelingen is de wereld eigenlijk een stuk transparanter geworden, informatie is alom verkrijgbaar en social media heeft er voor gezorgd dat we dat eenvoudig kunnen delen. En wat denk je, ineens beginnen we steeds minder geloof te krijgen in die boodschappen van al die merken, overheden en instituten. We vertrouwen ze steeds minder, wantrouwen ze zelfs, praten liever met vrienden uit onze online netwerken over die merken (en vooral ook over duizenden andere dingen!), dan dat we lastig gevallen willen worden door die merken die tegen ons willen aanpraten. Wie had dat nou verwacht?! En dat interesseert mij mateloos; bedrijven die in de nabije toekomst nog bestaansrecht willen hebben, moeten in navolging van het veranderende gedrag bij mensen, hun eigen gedrag ook aanpassen. Hoe ze dat moeten doen, daar worstel ik graag met onze klanten over.

De online wereld is al sinds de start een heel snel veranderende wereld, maar nog nooit veranderde deze zo snel als nu. Het zou me niets verbazen als deze periode door volgende generaties in één adem wordt genoemd met de industriële revolutie als het gaat over periodes in de geschiedenis waarin een grote en snelle maatschappelijke ommezwaai heeft plaatsgevonden en die het gedrag en de werking van en in de maatschappij drastisch veranderde.

Aandacht van de doelgroep krijgen? Earn it!  

Deze veranderende (online) wereld is uitgangspunt in mijn visie waarop ik naar online strategieën kijk en daarmee ook kenmerkend voor de denk- en werkwijze van Kittyhawk. Daarin staat een online wereld centraal waarin elk individu de regie neemt over een ongekende en continue stroom aan informatie en ervaringen die hem 24/7 en in diversere vormen bereiken, die hij consumeert wanneer en in de vorm die hij wil. En die hij deelt en bediscussieert met andere individuen uit één of meerdere van zijn netwerken en zo deze content (positief dan wel negatief) promoot. Zo'n 5 jaar geleden was het online gedrag van mensen beperkt tot zoekopdrachten via Google. We zaten meestal online om een directe informatiebehoefte te bevredigen en surfde van daaruit (willekeurig) over websites in de hoop iets relevants tegen te komen. In die online wereld hadden de traditionele uitgevers, organisaties, merken en instituten nog complete invloed op de content en boodschappen die ze wilden zenden. Websites waren nog duidelijk de online uitwas van traditionele interruptie marketing. Maar tegenwoordig gaan steeds meer mensen steeds minder vaak zelf op zoek naar informatie. Het wordt ons aangereikt via een groeiend aantal timelines en alleen door mensen en merken waar we in geloven en die we vertrouwen. Mensen en merken die we willen toelaten in onze eigen netwerken. We sluiten ons aan op allerlei netwerkjes die voor ons persoonlijk een relevante toegevoegde waarde hebben, connecten daarin met individuen die we waarderen om hun kennis, visie, ideeën, informatie of andere toegevoegde waarde over voor ons persoonlijk relevante onderwerpen. We zoeken niet meer in Google naar antwoorden op onze vragen, maar stellen die vragen rechtstreeks in die netwerken aan mensen die we vertrouwen. Ook al kennen we ze vaak niet eens persoonlijk. 

Elk individu begint dus een soort van persoonlijk internet te ontwikkelen waarin hij de spil is in allerlei andere online netwerkjes. Bij Kittyhawk spreken we daarbij over een Online Universum, die dus voor iedereen anders is. De belangrijkste (online) marketing uitdaging voor organisaties is om deel uit te mogen maken van het online universum van de individuen of bedrijven waar ze een relatie mee hebben of willen. En dat kan maar op één manier, dat  plekje in één van de netwerken in een online universum moet je verdienen. Oftewel: Earn It! En samen met iedereen die bij Kittyhawk werkt of betrokken is, ontwikkelen wij voor onze relaties vanuit het inspiratiemodel hun eigen online universums die focussen op het creëren van optimale toegevoegde waarde en relevantie voor haar klanten, vrienden, fans en promotors om zo dat plekje te verdienen. Een nieuwe manier van denken, communiceren en handelen, een nieuwe manier die de status quo in de markt doet veranderen. Dat is waar ik graag mee bezig ben. Oftewel: Make Change Happen!

Maar er is meer dan internet, social media en Kittyhawk...

Wat te denken van mijn twee prachtige dochters, een lieve en mooie vrouw, lekker eten in knusse restaurantjes, lange gesprekken met vrienden in de kroeg, (après) skiën in Flachau, wandelingen door natuur, genieten van architectuur, bieren en wijnen, hardlopen, ijshockey, Krav Maga, druk maken over politiek, genieten van mensen met humor en veel meer...

Laatste 10 artikelen van Remco van Buren

"Close to home | It can wait", de viral video met…

We weten het allemaal, social media en verkeer gaan (bijna) net zo slecht samen als drank en verkeer. Maar ben eens eerlijk, zit jij nooit eens je Facebook te checken, een Whatsappje te sturen of snel even een fotootje op Instagram te zetten van de prachtige omgeving wanneer je achter het stuur…

De afmetingen van afbeeldingen op social media - infographic

De afmetingen van afbeeldingen op social media -…

Het draait online natuurlijk steeds meer om visuele content. En of het niet al lastig genoeg is om goede visuele content te (laten) creëren, het feit dat elk social media netwerk weer zijn eigen afmetingen hanteert maakt het er niet makkelijker op. Want je wilt natuurlijk wel dat je content…

"The man and the dog", een bijzonder verhaal dat…

Wat krijg je als je bij een goed doel een video maakt die het verhaal vertelt over de vriendschap tussen een man en zijn hond en zorgt voor een onverwacht einde? Juist ja, een viral. En daarmee een mooie video om de week mee af te sluiten.

Kerstcommercial van Jumbo: kippenvel of kokhalzen?

Kerstcommercial van Jumbo: kippenvel of kokhalzen?

Jumbo heeft gisteren zijn nieuwe commercial voor de kerstperiode gelanceerd. Maar liefst een 3 minuten durende reclame waarin tout bekend Nederland zijn opwachting lijkt te maken. En de commercial wordt met gemixte gevoelens ontvangen. Althans, als we naar de reacties op internet kijken.

Marketing 3.0; een social company met een purpose [infographic]

Marketing 3.0; een social company met een purpose…

De "purpose" van bedrijven en hun marketing leek jarenlang gericht op winstmaximalisatie. Aan marketeers de opdracht om daar optimaal aan bij te dragen. En in het verlengde daarvan werd de basis van marketing denken en handelen een model uit de jaren 60 van de welbekende McArthur (toen al een oude…

Twitter blunder Malaysia Airlines

Twitter blunder Malaysia Airlines

Op Twitter is ophef ontstaan over een tweet van Malaysia Airlines die op zijn zachts gezegd niet heel handig was. In het bericht wat bij een promotie-actie hoorde, schreef MA: "Want to go somewhere, but don’t know where?”

Jerry Seinfeld brandt de reclamewereld af na winnen CLIO Award

Jerry Seinfeld brandt de reclamewereld af na winnen…

Komiek Jerry Seinfeld, bekend van de gelijknamige komische serie uit de jaren '90 mocht een CLIO Award in ontvangst nemen. Blijkbaar voor Seinfeld het moment om eens te vertellen wat hij werkelijk vindt van reclamemakers...

De inhakers op Prinsjesdag 2014

De inhakers op Prinsjesdag 2014

Het is weer die tijd van het jaar; Prinsjesdag. Oorspronkelijk vooral een Haags onderonsje tussen de politieke elite en ons staatshoofd in het bijzijn van de old school pers. Tegenwoordig een hoedenparade van zelfingenomen politici, die de job van W.A. eigenlijk overbodig hebben gemaakt door als…

"Perspective" - de nieuwe commercial van Apple voor…

Niemand kan het gemist hebben, 9 september was het Apple Event. Ongetwijfeld waren jouw Facebook en Twitter timelines ook helemaal gevuld met foto's van de nieuwe iPhone6 en (nog spannender) de AppleWatch. Maar Apple introduceerde meer die dag, zoals Perspective, de nieuwe commercial...

Starbucks en #Namefails, een knap staaltje conversatie creatie?

Starbucks en #Namefails, een knap staaltje conversatie…

Wel eens bij Starbucks geweest? En hebben ze je naam goed gespeld? Nee hè? Waarschijnlijk niet. Op een of andere manier spellen de barista's van Starbucks je naam vrijwel altijd fout.

Volg ons op Facebook