Rol social media op arbeidsmarkt groeit

Een artikel van het Brabants Dagblad dat op de iPad app verschenen is over de rol van social media op de arbeidsmarkt en waaraan Kittyhawk een bijdrage heeft mogen leveren. Daarnaast ook een video van het Brabants Dagblad met een paar tips hoe werkzoekenden social media kunnen gebruiken bij het vinden van een nieuwe baan.

Rol social media op de arbeidsmarkt groeit

 

Rol social media op arbeidsmarkt groeit

DEN BOSCH - De betekenis van sociale media op de banenmarkt neemt toe. Zakensite LinkedIn schrijft een substantieel deel van de donderdag bekendgemaakte omzetgroei toe aan inkomsten vanuit wervingsbureau. Een goed profiel op LinkedIn kan geen kwaad maar is in de meeste branches absoluut nog geen must, nuanceert de Tilburgse professor Fred van Raaij.

“Tot nu toe heeft het online zoeken naar werknemers en werkgevers zich vooral ontwikkeld in de communicatie- en informatiebranche”, zegt Van Raaij, professor economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg. Buiten deze sectoren blijft de traditionele sollicitatiebrief van groter belang al ziet Van Raaij ook daar wel het nut van social media: “Weten waar je kwaliteiten liggen en wie je bent is van een groot belang om een baan te krijgen. LinkedIn biedt hier een mooi platform voor.”

De zakelijke netwerksite meldde donderdag voor het derde kwartaal een omzetgroei van 81 procent tot 252 miljoen dollar. Daarvan kwam 138 miljoen van wervingsbureau’s die betalen voor dienst. Advertenties vormen de andere grote inkomstenbron van het internetbedrijf, dat in mei 2011 naar de beurs is gegaan en in Nederland inmiddels ruim drie miljoen leden telt.

Ondernemer Remco van Buren, van het in Veghel gevestigde internetbedrijf Kittyhawk,  ziet in de toekomst sociale netwerken steeds belangrijker worden op de arbeidsmarkt. Hij bespeurt nu al dat bedrijven in toenemende mate kijken naar wat sollicitanten op social media doen: “Ze gaan steeds vaker op zoek naar de persoon achter het cv. Ervaring alleen is niet genoeg meer. Op LinkedIn kun je de werkervaringen van iemand zien, maar op Facebook zie je ook wat die persoon buiten het werk allemaal doen.”

Volgens Van Buren hoeven werkzoekenden om deze reden niet feestfoto’s en dergelijke van hun Facebookpagina te verwijderen: “Zolang het niet te ver gaat, kan het alleen maar een positiever beeld van je geven.” 

Social media advies voor werkzoekenden

 

Bron: Brabants Dagblad 

remco
Remco van Buren
30 jan 2013
Dit artikel is
3184x bekeken

Deel dit artikel via:

  • Share on Google+
Nieuwsbrief

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben de eerste die reageert!
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken