Search B.V. lanceert nieuwe brandportal in samenwerking met Kittyhawk

Online media speelt een centrale rol in de bedrijfsvoering van Search. In samenwerking met Kittyhawk heeft Search de overkoepelende brandportal www.searchbv.nl gelanceerd.
  • Search Brandportal Homepage
  • Search Brandportal Artikel Pagina
  • Search Brandportal Footernavigatie
  • Search Brandportal Overzicht Pagina

Search, Environment inspires...

Search B.V. uit het Brabantse Heeswijk is een internationaal opererend ingenieurs en adviesbureau, laboratorium en opleidingsinstituut. Bij Search staat maatschappelijk verantwoord ondernemen en optimale ondersteuning van hun opdrachtgevers centraal. De werkzaamheden concentreren zich rond de (duurzaam) bebouwde omgeving met een focus op de vakgebieden asbest, milieu, veiligheid, bouwkwaliteit en duurzaamheid. De onderneming is opgedeeld in vijf businessunits (Search Ingenieursbureau, Search Laboratorium, Search Opleidingen, Search Consultancy en Search Knowledge), die samen Search vormen.

Online media speelt een belangrijke rol in de communicatie van Search. Kittyhawk heeft voor Search een online universum strategie ontwikkeld van waaruit Kittyhawk afgelopen jaar al diverse platformen ontwikkeld heeft. Dat betreft procesondersteunende sites als de vacaturesite Search for a Job, commerciële sites als de site van Search Opleidingen waar online op een grote diversiteit aan trainingen ingeschreven kan worden of bijvoorbeeld een site specifiek over asbest in de zorg. Maar Search gebruikt online juist ook veelvuldig voor kennisdeling, een van de centrale pijlers van Search. De kennis en expertise die wordt opgedaan tijdens de dagelijkse werkzaamheden, verspreiden ze via themasites als www.duurzaamheid-search.nl, www.asbest-search.nl, www.bodem-search.nl, www.energie-search.nl, www.gebouwen-search.nl . Deze themasites zijn ingericht als community-blogs die met grote regelmaat worden voorzien van nieuwe informatie, ontwikkelingen en inzichten regelmatig door de specialisten.

Searchbv.nl: het centrum van het online universum

Het brandportal heeft een overkoepelende functie, die alle werkvelden, diensten, nieuws, thema's en dergelijke én de bijbehorende online platformen overzichtelijk bij elkaar brengt. Bij binnenkomst op de homepage wordt direct met onder andere een grote dynamische visual het de Golden Circle van Search vertelt: waarom ze doen wat ze doen (Environment inspires),  hoe ze dat doen (gebouwen en organisaties verantwoord verbeteren) en wat ze dan uiteindelijk doen (onderzoek, advies, training, begeleiding). Via een aantal informatie widgets en componenten wordt hier op de homepage al meer uitleg over gegeven. Deze widgets en componenten dienen daarbij direct als navigatie elementen naar andere onderdelen van de site of naar andere online platformen van Search.

De vervolgpagina's geven vervolgens een gedetailleerder beeld van de "why how what" van Search. Ook op deze pagina's vormen widgets en componenten extra informatie en navigatie elementen.

Een belangrijk onderdeel van de website is overigens ook de footer van de website. Hierin wordt informatie getoond van ander online platformen van Search, waarbij de informatie zich automatisch aanpast aan de content op de pagina. Om zo de bezoeker ook relevante informatie van die andere platformen te tonen.

Het nut van een website op basis van  widgets en componenten

Eerst een korte uitleg: Widgets zijn dynamische stukjes, die aan de hand van 'regels' bepaalde informatie uit andere pagina's of uit andere online platformen ophalen en tonen. Componenten zijn stukjes statische informatie, zoals een extra afbeelding of geschreven toelichting.  Voor dat laatste maakt het brandportal maakt gebruik van RSS-feeds als backlinks. Hierdoor wordt bij sommige onderwerpen een doorkijkje gegeven naar relevante informatie op bijvoorbeeld een van de specialistische thema websites van Search of de vacaturesite Searchforajob.nl.

De widgets en compnonenten staan niet hard in de templates. Zoals bij de meeste moderne sites van Kittyhawk is ook deze site voorzien van de door Kittyhawk ontwikkelde WiCO-Manager. Door deze module kan vanuit het CMS door Search zelf op iedere pagina met een eenvoudige drag & drop methode handmatig worden aangeven welke widgets of componenten op welke plekken worden getoond. Hierdoor kan Search niet alleen de content op de pagina zelf beheren, maar ook de functionaliteiten. En zo kunnen ze zelf door de widgets en componenten op basis van het gedrag van de bezoeker continu aanpassen om zo optimaal converterende pagina's te creëren.

Overige projectinformatie searchbv.nl

Voorafgaand aan de designfase is in samenwerking met Search de plek van de brandportal in het Online Universum aangescherpt en een contentplan opgesteld. Op basis hiervan is Kittyhawk aan de slag gegaan met het ontwerp en ontwikkeling van de site, terwijl Search de specifiek voor deze site nieuwe content heeft gecreëerd. Het platform is ontwikkelt op het CMS platform MODx Revolution, een modern opensource content management systeem waarmee een goede basis is gelegd voor de toekomst. De doorlooptijd van dit project bedroeg ca 4 maanden waarbij een Agile Scrum projectmanagement methodiek is gehanteerd.

Search Engine Optimalisatie

Zoals bij alle website projecten speelt SEO voor Kittyhawk bij alle keuzes die gemaakt worden ten aanzien van design, usability, functionaliteit en content. Kittyhawk streeft daarbij altijd naar een ideale balans zodat enerzijds de site geoptimaliseerd is voor Google, maar tegelijkertijd een prettige user experience voor de bezoekers heeft. Daarnaast is ervoor gezorgd dat alle oude URL's een redirect hebben gekregen, zodat de ranking van de oude pagina's niet direct verloren gaan. De SEO score bij livegang van deze site bedroeg qua techniek 8,4 en de content is inmiddels voor 72% geoptimaliseerd. Kittyhawk begeleidt na livegang Search met betrekking tot verdere content optimalisatie.  

 

Wil je meer weten over dit project? Of wat Kittyhawk voor de online platformen van jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

 

Volg ons op Facebook

Laatste "Trots" artikel
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam