Social Login en persoonlijke relevantie op websites

Een website heb je niet zo maar omdat het leuk is, daar wil je iets mee bereiken. In sommige gevallen enkel om je corporate informatie te publiceren, maar veel bedrijven hebben er tegenwoordig (gelukkig) ook wat beter gedefinieerde conversiedoelstellingen mee. En of het nu gaat om het plaatsen van een reactie, het bestellen van een product of welke conversie dan ook, vaak is het noodzakelijk om te registreren of in te loggen. En vanuit conversie oogpunt is het dan dus belangrijk om dit zo gebruiksvriendelijk te maken en aan te laten sluiten op de wensen van de bezoekers.

Janrain heeft samen met  Blue Research de Social Identity Study 2011 uitgevoerd waarbij onder ander nadrukkelijk gekeken is hoe de respondenten (616 in totaal) het gebruik van social login (Facebook, Linkedin, Twitter etc.) waarderen. Welliswaar weer gericht op internetgebruikers uit de US of A, maar daarom niet minder interessant voor Nederlandse bedrijven om eens over na te denken bij alle registratie en inlogmogelijkheden die ze op hun site gebruiken.

Uit het onderzoek kwamen in ieder geval een aantal interessante resultaten naar boven.

Drempels bij het aanmaken van user accounts

Bezoekers ervaren het aanmaken van een account steeds meer als een obstakel, zoals uit onderstaande visual uit het onderzoek van Janrain en Blue Research blijkt.

Drempels bij registreren user accounts

 

  • 86% van de respondent geeft aan dat de noodzaak om een account aan te maken een drempel kan zijn. Ze geven zelfs aan dat dat hun vervolgacties kan beïnvloeden.
    • 54% denkt dat hij/zij de site wellicht verlaat en niet meer terug komt
    • 26% geeft aan op zoek te gaan naar een andere site
    • 6% geeft aan simpelweg de site te verlaten en te vermijden
    • 14% vult de registratie sowieso niet compleet in
  • 88% geeft toe incorrecte informatie te geven of velden open te laten
  • 90% geeft aan de website te verlaten als ze bij een volgend bezoek hun inlog gegevens niet kunnen herinneren in plaats van deze via de site te achterhalen. Dit cijfer was in 2010 nog maar 45%!!

User accounts om data te genereren voor marketingacties?!

Het idee om menen zichzelf te laten registreren is natuurlijk helemaal niet verkeed. De data die daarmee verkregen wordt (niet iedereen geeft incorrecte informatie, 12% heeft dat namelijk nooit gedaan) geeft natuurlijk belangrijke inzichten en daarmee mogelijkheden voor marketing acties en campagnes. Nou ja, als een marketeer die informatie zinvol weet te gebruiken natuurlijk... Want wat blijkt uit het onderzoek? Alle respondenten geven aan dat ze van de bedrijven / websites waar ze een account hebben aangemaakt irrelevante informatie of promoties ontvangen. 50% geeft aan dit soms te ervaren, 41% heeft hier regelmatig last van en 9% zegt dit eigenlijk altijd zo te ervaren.

Daarnaast blijkt uit de reacties van de respondenten dat de boodschappen die gestuurd worden vaak fouten bevatten. Zo geeft 74% aan dat de boodschap niet overeenkomt met datgene wat hij via andere kanalen heeft ontvangen van hetzelfde bedrijf. Maar liefst 66% van de respondenten zegt boodschappen te ontvangen die zeker niet voor hem/haar bedoeld zijn (bijvoorbeeld een man die een aanbieding krijgt voor een lady shave) en net iets meer dan de helft (52%) zegt dat er fouten worden gemaakt met persoonlijke informatie zoals naam, geslacht, leeftijd etc…

“Kleine” marketingfoutjes die zeker met de steeds groter groeiende afkeer van interruptie marketing flinke impact kunnen hebben op de merkbeleving van de klanten. 

Social login blijkt een wenselijk alternatief

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 77% aangeeft dat een social login via Facebook, Twitter, LinkedIn etc ten opzichte van het verplicht aanmaken van een account een goede oplossing is die aangeboden moet worden. (ter vergelijk: In 2010 was dit percentage “social login fans“ nog maar 66%). Sterker 2 van de 5 respondenten geven aan een social login te prefereren boven het aanmaken van een nieuw account of een gast account. Zoals je in onderstaande visual kunt zien een grote verandering ten opzichte van 2010.

Social login wenselijk alternatief

 

Social login fans zijn waardevolle online kopers

Het blijkt bovendien dat de 77% van de mensen die social login als een goede oplossing zien die op sites geboden moet worden (de social login fans), online waardevoller gedrag laten zien dan de personen die geen toegevoegde waarde zin in een dergelijke login (de social login criticasters) .   

  • 78% van de  social login fans hebben een comment of boodschap in hun eigen sociale netwerken geplaats over een product of service die ze ge-liked hebben.
  • 83% geeft aan dat ze beïnvloed worden bij de aanschaf van nieuwe producten of diensten op basis van social media reacties. (in ons eigen onderzoek naar “Waarom consumenten jouw merk volgen op Facebook en Twitter” bleek ook al dat 78% van de respondenten beïnvloed wordt door de online ervaringen van iemand anders).
  • 69% geeft aan dat positieve reviews de kans op de aanschaf van een product of dienst verhoogt.
  • 82% geeft aan dat ze bedrijven opzoeken (of juist vermijden) op basis van social media reviews. 

De voordelen van Social Login vanuit marketing perspectief

Het onderzoek is zoals zoveel onderzoek op social media gebied, gedaan onder Amerikaanse internetgebruikers. Maar desalnietemin geeft het een aantal interessante inzichten in hoe Nederlandse webshops en websites hun conversie kunnen verhogen door het eenvoudig toevoegen van een social login. Het een sluit namelijk het ander niet uit. Maar welke marketing voordelen biedt het nog meer? 

  • Het weghalen van een registratie drempel werkt sowieso conversie verhogend.
  • De persoonlijke gegevens die iemand op zijn sociale netwerken heeft (en waarvan je als marketeer een deel ontvangt na een social login) zijn over het algemeen veel accurater dan de gegevens die bij een registratie ingevoerd worden.
  • De bezoeker hoeft geen usernames en passwords (van al die verschillende online plekken) meer te onthouden wat de kans op vaker inloggen vergroot.
  • Op het moment dat de bezoeker inlogt met zijn social media profiel, dan geeft hij direct ook toestemming aan de website om (een deel van zijn) profielinformatie op te slaan. Deze informatie is natuurlijk ontzettend waardevol voor de marketeer. Denk bijvoorbeeld aan inzicht in bezoekersprofielen, maar ook in de mogelijkheden om content en aanbiedingen persoonlijk relevant te maken of als input voor andere marketingtools zoals email marketing. En zoals we in het artikel "Web 3.0: een FUS website gecombineerd met liquid internet van IQNOMY?!" bepaalt de mate van persoonlijke relevantie in grote mate  het succes van websites en webshops in een web3.0 omgeving.

Social login en een gepersonaliseerde online experience 

Met betrekking tot het ontwikkelen en aanbieden van content die op basis van de social media profiel informatie persoonlijke relevant is gemaakt (dus op basis van wat ze “liken en disliken”) blijkt dat: 

  • 51% staat hier positief tot zeer positief tegenover (zij geven een cijfer 7 tot 10)
  • 25% staat hier redelijk neutraal  tegenover (zij geven dit een cijfer 5 of 6)
  • 24% geeft aan dat ze dit niet interessant vinden (cijfer 1 tot en met 4) 

Wanneer een bedrijf van het bezoek aan de website wel een persoonlijke experience weet te maken die perfect aansluit bij de persoonlijke relevantie qua interesses en voorkeuren van de bezoeker, dan blijkt dit verschillende positieve uitwerkingen te hebben op het gedrag van de bezoeker: 

  • 50% geeft aan dat na zo’n ervaring in de toekomst zeker terug te keren naar de website
  • 46% geeft aan dan producten of services van de website aan te schaffen
  • 38% geeft aan in dat geval de website aan te bevelen bij anderen
  • En 33% geven aan op basis van deze ervaring de aanschaf in-store te doen 

Met IQNOMY een personalised online experience creëren na een social login 

Dan is de vraag natuurlijk, hoe zorg je dat een bezoeker na een social login ook daadwerkelijk een gepersonaliseerde experience ervaart? Veel websites en webshops proberen al meer persoonlijke relevantie te bieden door het inzetten van behavioral targeting methodieken. Daarbij wordt echter het bezoekersgedrag op een website vastgelegd om zo de interesses van de bezoeker te bepalen en daarmee een betere afstemming te creëren in de aangeboden content of promoties. Echter, dit gebeurt nog zelden op basis van de gegevens die verzameld worden vanuit social login en daarbij is het vaak zo, dat de persoon op basis van het gedrag ingedeeld wordt in één van een beperkt aantal profielen of persona’s. De experience kan daarmee meer persoonlijke relevantie bieden, maar is uiteindelijk gebaseerd op een segmentatie. 

Maar een echte personalised experience creëren doe je niet door een bezoeker een bezoeker een persona of profiel mee te geven en hem zo in te delen in een doelgroepsegment. Persoonlijke relevantie biedt je door echt op basis van het gedrag en informatie van die ene unieke persoon content en promoties te bieden op de website. Dit lijkt voor veel bedrijven en online marketeers een onmogelijke uitdaging, maar niets is minder waar. Onze partner en innovatief Nederlandse bedrijf IQNOMY werkt al jaren aan het ontwikkelen van “Liquid Internet”. Met behulp van de software van IQNOMY de content en functionaliteiten van een website door middel van realtime multidimensional profiling bij elk bezoek continu afgestemd op iedere individuele bezoeker. Het mulitdimensional profiel van de bezoeker waarmee de content en functionaliteiten persoonlijk relevant worden gemaakt, gebeurd op basis van het realtime klikgedrag. Maar daarnaast is het met IQNOMY mogelijk om ook informatie uit de persoonlijke sociale profielen te integreren in het realtime multidimensional profiel. En daarmee heeft de online marketeer dus de mogelijkheid om de website ten alle tijden zo relevant mogelijk te maken.

Oh ja, de Social Identity Study 2011 van Janrain met  Blue Research kun je downloaden. Na registratie...

 

We zijn natuurlijk erg benieuwd naar jouw ervaringen en voorkeur met betrekking tot een social login en de “ouderwetse” account registratie. Deel deze dus vooral via een reactie hieronder!

En heb je vragen hoe je een social login op jouw site of in jouw shop de conversie kan verhogen, of wil jij jouw bezoekers op je website of webshop ook persoonlijke relevantie bieden door het implementeren van IQNOMY, laat dan ook een reactie achter of neem contact met ons op.

 

 

 

remco
Remco van Buren
17 jan 2012
Dit artikel is
29877x bekeken

Deel dit artikel via:

  • 14
  • 0
  • 0
  • Share on Google+ 0
  • 0
Nieuwsbrief

Reacties (5)

Goed verhaal hierboven, en wij geloven daar ook in, vandaar dat wij social login sinds de lancering van onze website mogelijk hebben gemaakt. Wat schetst onze verbazing: er wordt bijna geen gebruik van gemaakt! Terwijl we juist peer-to-peer willen werven, en het dus een belangrijk onderdeel van onze strategie is. Het lijkt erop dat de drempel voor veel mensen toch best hoog is, omdat je een permissiescherm van FB voor je neus krijgt. Daarnaast kan het zijn dat we de mogelijkheid tot social inlog gewoon prominenter in beeld moeten brengen. Dat zijn tenminste onze voorzichtige conclusies. Maar kijk vooral zelf even; www.cordaidmicrokrediet.nl. Wij zijn benieuwd wat er beter kan.
Tanja Jans  17 jan 2012 - 15:36
Hele interessante conclusies, ik zie het ook steeds meer bij mijzelf gebeuren, dat ik geen zin heb om een account aan te maken. Indien ik dan toch een account aanmaak gebruik ik een mailadres waar toch alleen maar spam binnenkomt, zo is het voor die marketeer dus nooit interessant en vermijd ik dus alle (ongewenste) marketing acties.

Eigenlijk mis ik nog 1 vergelijking hierin. Zoals jullie die zelf ook gebruiken, enkel je naam en mailadres achterlaten om gewoon toegang tot alle functies te krijgen. Zo verlaag je de drempel drastisch, in ieder geval voor mij, want als ik een account had moeten maken had deze reactie er nooit gestaan...
Michael Lindhout  17 jan 2012 - 15:46
Persoonlijk lijkt het mij niks, een webwinkel toegang geven tot mijn persoonlijke profiel en omgeving. Ik snap de meerwaarde van social login, zowel vanuit het oogpunt van de consument als dat van het bedrijf/de marketing afdeling.

Toch denk ik dat wanneer mensen en masse gaan inloggen op webwinkels doormiddel van social login er wederom een groot privacy probleem kan ontstaan. Tuurlijk is het zo dat wanneer iemand überhaupt actief is op facebook of aanverwante profiel websites hij of zij nauwelijks nog online privacy kent. Maar het voordeel van inloggen zonder social login is dat ik als consument nog altijd bepaal, tot op zekere hoogte, wat de webwinkel over mij te weten komt. En hoe en waar/wanneer ze mij benaderen met reclame. Verder beheers ik wie er van mijn vrienden en kennissen weet waar ik wat koop.

Social login is een mooie informatievergaar tool voor marketeers maar voor consumenten misschien toch nog steeds een grote stap wat betreft privacy. Het vereist wat mij betreft een uitgebreid en transparant overzicht voor de consument wat er met de informatie gebeurt. Een 'persoonlijk' internet is natuurlijk leuk, maar ik wil niet mijn nieuw verworven digitale stem tegen de 'schreeuw' marketeer verliezen aan de digitale 'vriend' marketeer die mij online aanstuurt.

Al met al is deze doorlopende vooruitgang en vergroting van efficiency een goede ontwikkeling voor online intergratie. Maar het feit blijft, dat wanneer een vriend van mij door een totaal onbekende kan en wordt begroet alsof hij of zij hem kent in de shop van een bepaalde koffie producent, bij mij de alarmbellen af gaan. Tuurlijk kende men elkaar vroeger in de buurtwinkel ook, maar zelfs daar had de nieuwe medewerker nog het fatsoen van; eerst kennismaken en dan,formeel, amicaal worden . Ik verkies dan toch liever (semi)-anoniem de bonen uit het schap van de supermarkt. Zonder klantenkaart natuurlijk!

Ralph  17 jan 2012 - 15:48
Dank voor jullie reacties!

@Tanja: ik heb natuurlijk direcct naar jullie site gekeken. Ziet er op het eerste gezicht aantrekkelijk, helder en modern opgemaakt uit. Wat betreft je opmerking over jullie strategie: ik weet niet of het geringe aantal van van mensen die gebruik maakt van de social login op "bestelniveau" komt door de FB permissiescherm of grootte van de button. Dat eerste zou je kunnen zien aan de analytics gegevens (daar zie je als het goed is het vervalpercentage), de grootte en positie van de button zou je eenvoudig kunnen optimaliseren door A/B testen. Maar ik denk dat jullie eigenlijk twee belangrijke uitdagingen hebben gelet op wat je vermeldt als strategie: creëren van community en verhogen van conversie op de site.

Wat mbt peer-to-peer / community creatie opvalt, is dat jullie alleen vanuit de What communiceren. Er is geen inspirerende Why te vinden en er wordt geen poging gedaan om investeerders echt te betrekken. Het What is ongetwijfeld een goed doel, maar het feit dat je 25 euro hebt geïnvesteerd is volgens mij niet dermate relevante informatie dat je dat deelt in je netwerk. En je wordt verder niet ondersteund om het verhaal door te vertellen. De verhalen van de ondernemers uit arme landen is daarvoor niet voldoende, dat is geen "magnetic" content. Wat er vanuit hetzelfde gebrek aan een duidelijke Why bijvoorbeeld nog meer opvalt, is de persoonlijke introductie van het team: daar heeft op 1 na, niemand het over een intrinsieke motivatie om bij Cordaid Microkrediet te werken die aansluit bij de doelstellingen! Terwijl dit toch je eerste en beste ambassadeurs moeten zijn... Hetzelfde geldt voor de bezoekers, waarom staan die niet centraal? De ondernemers uit de ontwikkelingslanden staan centraal in de site. Dat lijkt logisch bij een goed doel, maar is uiteindelijk dezelfde manier van communiceren als Dell die zijn computers centraal zet in de communicatie.

Wat betreft conversie optimalisatie, tja, de site is gewoon niet zo usable ingericht. Zeker ook qua termen niet. "Mandje...?!", ik ben toch niet in een shop?

Maar goed, mijn collega Jeroen zal je bij het kopje koffie helemaal bijpraten over de mogelijkheden van het online universum voor Cordaid Microkrediet. Veel plezier! ;-)

@Michael: ik denk inderdaad dat lagere drempels voor hogere conversies zorgen. En dat het daarom wellicht goed is om meerdere mogelijkheden te bieden.

@Ralph: ik denk dat je met het privacy aspect wel een gevoelig punt aanhaalt. Ik geloof ook zeker dat mensen afhaken wanneer ze het FB permissiescherm zien, dan schrikken mensen toch wel. Maar ik denk ook dat veel van het rumoer rondom privacy op sociale netwerken ingegeven wordt door media en discussie op politiek niveau. En maar in mindere mate echt iets is waar consumenten zich zorgen over maken. Die zijn vooral bezig met gemak. En wanneer het gebruik van sociale netwerken nog meer ingeburgerd raakt, verwacht ik dat de privacy discussie alleen maar minder heftig zal worden bij de consumenten.
Remco van Buren  23 jan 2012 - 15:33
Een groot gedeelte van je koopgedrag wil je wel delen, daarmee is social login zoiets als een mes dat aan twee kanten snijd.. Ik koop en ik kan dat delen met mn peers, en dat werkt weer als een testimonial (mond tot mond). Voor dat gedeelte van mijn surf/koopgedrag dat ik niet wil delen vind ik het ook geen probleem om een account aan te maken. Nu is het volgens mij niet zo zwart wit als ik wil wel/niet delen. Ik begeef me in meerdere kringen, google+ probeerde bijvoorbeeld daarop in te spelen. Als je het delen zou kunnen verfijnen dat zou mooi zijn!
Gaetan  29 aug 2012 - 20:17
  1. 1
This thread has been closed from taking new comments.
Laatste "Opinie" artikel
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken
35 inspirerende quotes over content marketing die je te pas en onpas kunt gebruiken