Social media activatie: ROC de Leijgraaf en #HNTM

Voor ROC de Leijgraaf verzorgt Kittyhawk community management. Social media speelt een centrale rol in de ontwikkeling van de community waarbij we (oud)leerlingen, docenten, bedrijfsleven en andere geïnteresseerden met de Leijgraaf en met elkaar willen verbinden. Natuurlijk is content de motor hiervoor en daarom zijn we samen met de mensen van de Leijgraaf continu op zoek naar bijzondere verhalen. En een leerlinge die de finale van Hollands Next Top Model bereikt, is natuurlijk een heel bijzonder verhaal

De week van Nicky

ROC de Leijgraaf was natuurlijk al trots dat HUN leerlinge Nicky Opheij kandidaat was bij Hollands Next Top Model, maar toen ze ook nog eens de finale bereikte, wilden we daar ook via social media iets bijzonders van maken. Gewoon om haar te steunen, maar natuurlijk ook om haar aan stemmen te helpen. We hebben vooraf een contentplan opgesteld en de postings die we wilden gaan gebruiken, uitgewerkt. Zelfs de post voor na de finale was al klaar.  

Stap 1. De aankondiging

De eerste stap in het verhaallijn was simpelweg aankondigen dat “onze Brabantse Nicky” in de finale zou staan en ROC de Leijgraaf daar super trots op was. Al snel bleek dat de fans van ROC de Leijgraaf op Facebook ook trots waren op haar, binnen no time had het bericht meer dan 1.000 likes, werd er volop gereageerd en werd de post gedeeld. Binnen 24 uur had het bericht maar liefst 75.000 mensen bereikt. En daarmee de finaleplaats van Nicky én ROC de Leijgraaf onder de aandacht gebracht.

Nicky Opheij: de aankondiging

Stap 2. Oproep om te stemmen

Op de dag van de finale hebben we een post geplaatst met een oproep om die avond de live uitzending van HNTM te bekijken en vooral te gaan stemmen op Nicky. Gezien het aantal reacties op deze post, konden we opmaken dat de achterban van Nicky  ook klaar zat voor een zinderende finale. De post had een bereik van 46.352. Een bereik wat positief was voor Nicky, want zij had tenslotte stemmen nodig. Maar ook een mooi bereik voor ROC de Leijgraaf, want ook zij kwam bij veel mensen langs op de timelines.

#HNTM de finale

Stap 3. Monitoren tijdens de finale

En dan…maandag avond 27 oktober. Iedereen zit er klaar voor. De live uitzending.  Een spannende finale met vier mooie dames en met de goedlachse Nicky als stralend nuchter middelpunt.  En wij zaten er ook klaar voor.  We volgden de uitzending maar met een schuin oog op tv. Want ook  online was er volop aandacht voor de finale. Via Coosto hebben we de hele avond gemonitord wat er werd gezegd over de kandidaten om zo te kunnen voorspellen wie er zou winnen. Het aantal keer dat een kandidate genoemd werd in combinatie met het sentiment van de reacties, bleek een goede voorspeller voor de uiteindelijke uitslag. 

Monitoren in Coosto

Stap 4. De felicitaties

Iets over elf uur was de kogel door de kerk. Nicky was de winnares van Hollands Next Top Model 2014.  We waren voorbereid, gingen er stiekem al van uit dat Nicky met de felbegeerde titel naar Brabant zou komen. Dus de felicitatie post namens ROC de Leijgraaf lag al klaar op de plank. Uiteraard lag daarnaast een post voor het geval ze niet met de titel naar huis zou gaan. Just in case. 

En even stonden alle online media van ROC de Leijgraaf in het teken van het top model. Zo kon niemand om de mooie prestatie van Nicky heen. En iedereen wist ook dat Nicky een leerling is op ROC de Leijgraaf. En zo kwam het dat ROC de Leijgraaf een ambassadeur was voor Nicky, maar er gelijk een geweldige ambassadeur bij kreeg….namelijk Nicky. 

ROC de Leijgraaf feliciteert Nicky Opheij

Stap 5. The day after

Super leuk, al die positieve berichten. Maar daarmee was het natuurlijk nog niet af. We hadden nog een content momentje in petto, en wel de huldiging van Nicky op haar ROC. Speciaal voor Nicky werd de rode loper uitgerold op HAAR school en natuurlijk is van de huldiging een videoregistratie gemaakt. En weer stuwde Nicky de bereikscijfers van ROC de Leijgraaf omhoog. 

En ze gaf ook nog een interview. Kei gaaf, toch!

Hier een overview van de kengetallen van "een weekje Nicky".

Overview kerngetallen van "een weekje Nicky" 

Volg ons op Facebook

Laatste "Trots" artikel
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam
Facebookcampagne Spa Zuiver Amsterdam