Social media belangrijk bij screenen sollicitanten
Naast marketingcommunicatie biedt Social Media vele kansen voor de HRM managers die met werving & selectie van nieuwe medewerkers bezig zijn. Zij raadplegen de sociale netwerken steeds vaker om de nieuwe medewerkers te screenen. Uit recent onderzoek onder 300 werkgevers in de VS door Reppler ("Managing Your Online Image Across Social Networks") blijkt dat 91% van de recruiters LinkedIn, Twitter en/of Facebook gebruikt om te kijken wat de potentiële collega buiten zijn CV te melden heeft. In bijna de helft van de gevallen gebeurt dit vlak na het sollicitatie gesprek.
Je online reputatie wordt steeds doorslaggevender bij sollicitaties
Een geweldige ontwikkeling zou je denken, maar helaas pakt het niet voor alle werkzoekenden altijd goed uit; 69% van de recruiters geeft aan weleens een kandidaat voor een functie afgewezen te hebben op basis van wat ze tegenkwamen op social media. In de meeste gevallen is besloten om dit te doen nadat uit social media profielen blijkt dat de sollicitant heeft gelogen over zijn eigen kwaliteiten. Daarnaast wordt er afkeurend gereageerd op ongepaste foto’s en comments, negatieve opmerkingen over de voormalige werkgever en het tonen van slechte communicatievaardigheden.
Gelukkig komt de sollicitant er in 68% van de gevallen (minder vaak dus!) met zijn content op de sociale netwerken juist goed vanaf en heeft het beeld wat de recruiter kreeg via sociale netwerken juist doorslaggevend geweest om iemand aan te nemen. Met name is er waardering voor het geven van een goede impressie van de eigen persoonlijkheid, het goed kunnen opschrijven van de eigen professionele kwalificaties en het laten zien van creativiteit.
Dus, wees gewaarschuwd! Maar blijf vooral jezelf.
Infographic "Job Screening with Social Networks"
bron: Reppler Klik op de infographic voor een vergroting.
Reacties (0)